EBI daje PLK miliard złotych na E30 Kraków - Katowice
(źródło: jm, Rynek Kolejowy/EBI)
Europejski Bank Inwestycyjny udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 268 mln euro na modernizację 58 km linii kolejowej z Katowic do Krakowa na odcinku od Sosnowca.
Fot. Marcin Purc
Przyporządkowane tagi:
EBI (20) , Europejski Bank Inwestycyjny (5) , PKP PLK (3131)
Odcinek objęty modernizacją w ramach projektu ma długość 58 km. Rozpoczyna się w Sosnowcu Jęzorze, a kończy w Krakowie Głównym Towarowym. Modernizacja linii na tym odcinku obejmie szeroki zakres zmian, w szczególności wymienione zostaną tory, podkłady oraz sieć trakcyjna, a także odnowiony zostanie system zasilania. Przebudowa kilku stacji zapewni lepszą dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na zmodernizowanym odcinku pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe do 120 km/h. Ograniczenie negatywnego wpływu ruchu pociągów na środowisko naturalne zapewnią m.in. ekrany akustyczne, odwodnienia i przejścia dla zwierząt. Modernizacja jest opóźniona o kilka lat. Potrwa do końca 2016 r.
Jak pisaliśmy w październiku, pomimo kłopotów finansowych wykonawców, jakie radykalnie opóźniły modernizację szlaku Katowice – Kraków, na odcinkach objętych dwoma kontraktami trwają właśnie prace budowlane. Ogłoszony został już przetarg na roboty budowlane dla trzeciego kontraktu, obejmującego odcinek Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.
Dlaczego PKP PLK był potrzebny kredyt, skoro podpisała już - kilka lat temu - umowy z częścią wykoanwców? - PLK miała cały czas zapewnione finansowanie projektu. Przygotowanie i uzyskanie kredytu EBI to czas ok 2 lat. A kredyt służy do prefinansowania i finansowania wydatków kwalifikowanych i pozostałych - mówi rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Wsparcie dla modernizacji odcinka Katowice – Kraków jest kontynuacją długoletniej współpracy EBI z PLK. Łączna suma dziesięciu kredytów EBI na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,9 mld euro. Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania, spółka PLK będzie mogła skorzystać z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu na modernizację polskiej kolei.
W roku 2013 wysokość wsparcia finansowego udzielonego Polsce przez EBI wyniosła 5,7 mld euro, z czego 18 proc. było przeznaczone na projekty dotyczące transportu kolejowego i komunikacji miejskiej. EBI wspiera inwestycje kolejowe w Polsce już od 24 lat – dzięki kredytom EBI modernizowana jest zarówno infrastruktura kolejowa, jak i tabor.