Dzisiaj jest: 13 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Łucja, Otylia, Eugeniusz

Ministerstwo ma już dwa departamenty kolei. Ale chwalić się nie chce

Damian Drożdżowski

(źródło: jm, Rynek Kolejowy)

W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju doszło do dużych zmian organizacyjnych w sektorze kolei. Teraz tą gałęzią zajmują się już dwa departamenty. Stanowisko dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego zajął Przemysław Hofman.

depFot. Gophi, GFDL

Przyporządkowane tagi:

MIR (12) , Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (41) , Tomasz Warsza ()

Pierwsze informacje o zmianach w strukturze kolejowego departamentu Ministerstwa Infrastruktury i Transportu pojawiły się już w maju. Jednak biuro prasowe MIR aż do teraz je dementowało. W końcu zmiany zostały potwierdzone w biuletynie informacji publicznej urzędu, jednak ministerstwo dalej jest bardzo ostrożne, jeśli chodzi o informowanie o nich.

W wyniku zmian, z Departamentu Transportu Kolejowego wydzielono Departament Rozwoju Kolei. Na jego czele stanął dotychczasowy szef całego pionu kolejowego, Tomasz Warsza w randze radcy ministra. Jego miejsce na stanowisku dyrektora DTK zajął Przemysław Hofman.

 Nowy dyrektor to absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, a następnie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej. W działalności zawodowej zajmował się wdrażaniem projektów informatycznych w Policji, a od stycznia 2013 roku miał stanowisko dyrektora projektu w obszarze nieruchomości PKP SA.  

– Celem  rozdzielenia  kompetencji  w  obszarze  transportu kolejowego na dwa departamenty  jest  wzmocnienie  zarówno bieżącej działalności operacyjnej, jak i długofalowej działalności strategicznej. W kompetencjach Departamentu Rozwoju  Kolei  leżą  m.in.  zadania  dotyczące  planowania  rozwoju  kolei (identyfikowanie  priorytetów, opracowywanie założeń polityki inwestycyjnej dla   okresu   2014-2020,  formułowanie  koncepcji  rozwoju  poszczególnych segmentów rynku, przygotowywanie dokumentów programowych) – poinformowało nas lakonicznie ministerstwo.

Jak czytamy na stronie ministerstwa, nowy Departament Rozwoju Kolei „odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie programowania i wdrażania zmian systemowych w obszarze rynku kolejowego”. Do jego zadań należy:

  • identyfikowanie priorytetów narodowej polityki kolejowej na podstawie polityki transportowej państwa, w tym opracowanie i aktualizacja Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku wraz z określeniem zasad i trybu monitorowania jego realizacji;
  • formułowanie koncepcji rozwoju poszczególnych segmentów rynku przewozów pasażerskich i towarowych, w tym intermodalnych wykonywanych w kolejowym transporcie towarów, wraz ze sporządzaniem niezbędnych analiz i rekomendacji, w szczególności w zakresie restrukturyzacji rynku tych przewozów;
  • planowanie zasad oraz zakresu wykonywanej obsługi w obszarze przewozów kolejowych organizowanych przez ministra właściwego do spraw transportu;
  • udział w realizacji zadań związanych z wykonywaniem polityki unijnej dotyczącej ochrony środowiska, w tym emisyjnością transportu kolejowego oraz zmniejszeniem negatywnego wpływu transportu kolejowego na zmiany klimatu;
  • opracowywanie założeń i kierunków realizacji polityki inwestycyjnej dotyczącej rozwoju infrastruktury kolejowej, w tym opracowanie i aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego wraz z określeniem zasad i trybu monitorowania jego realizacji;
  • udział w tworzeniu rekomendacji i opinii w odniesieniu do zasad rozwoju transeuropejskich sieci transportowych w transporcie kolejowym.

Natomiast w zadaniach Departamentu Transportu Kolejowego pozostał nadzór nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, Instytutem Kolejnictwa i Transportowym Dozorem Technicznym w Warszawie (w zakresie dotyczącym kolejnictwa), a także:

  • realizacja działań w zakresie poprawy stanu infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego, w tym infrastrukturalnych inwestycji kolejowych oraz w zakresie dostosowania kolei do wymaganych standardów krajowych i Unii Europejskiej, a także związanych z monitorowaniem inwestycji infrastrukturalnych;
  • nadzór, w zakresie nadzoru właścicielskiego nad spółkami Grupy PKP oraz korporacyjnego i administracyjnego nad spółkami PKP S.A. i PKP PLK S.A.;
  • prowadzenie spraw związanych z:
  • techniką kolejową i bezpieczeństwem na kolei,
  • przewozami pasażerskimi, w tym w zakresie nakładania kar pieniężnych na operatorów lub przewoźników.
Brak grafik
2011 Ministerstwo ma już dwa departamenty kolei. Ale chwalić się nie chce.
Powered by Joomla 1.7 Templates