Ministerstwo ma już dwa departamenty kolei. Ale chwalić się nie chce
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju doszło do dużych zmian organizacyjnych w sektorze kolei. Teraz tą gałęzią zajmują się już dwa departamenty. Stanowisko dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego zajął Przemysław Hofman.
Fot. Gophi, GFDL
Przyporządkowane tagi:
MIR (12) , Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (41) , Tomasz Warsza ()
Pierwsze informacje o zmianach w strukturze kolejowego departamentu Ministerstwa Infrastruktury i Transportu pojawiły się już w maju. Jednak biuro prasowe MIR aż do teraz je dementowało. W końcu zmiany zostały potwierdzone w biuletynie informacji publicznej urzędu, jednak ministerstwo dalej jest bardzo ostrożne, jeśli chodzi o informowanie o nich.
W wyniku zmian, z Departamentu Transportu Kolejowego wydzielono Departament Rozwoju Kolei. Na jego czele stanął dotychczasowy szef całego pionu kolejowego, Tomasz Warsza w randze radcy ministra. Jego miejsce na stanowisku dyrektora DTK zajął Przemysław Hofman.
Nowy dyrektor to absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, a następnie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej. W działalności zawodowej zajmował się wdrażaniem projektów informatycznych w Policji, a od stycznia 2013 roku miał stanowisko dyrektora projektu w obszarze nieruchomości PKP SA.
– Celem rozdzielenia kompetencji w obszarze transportu kolejowego na dwa departamenty jest wzmocnienie zarówno bieżącej działalności operacyjnej, jak i długofalowej działalności strategicznej. W kompetencjach Departamentu Rozwoju Kolei leżą m.in. zadania dotyczące planowania rozwoju kolei (identyfikowanie priorytetów, opracowywanie założeń polityki inwestycyjnej dla okresu 2014-2020, formułowanie koncepcji rozwoju poszczególnych segmentów rynku, przygotowywanie dokumentów programowych) – poinformowało nas lakonicznie ministerstwo.
Jak czytamy na stronie ministerstwa, nowy Departament Rozwoju Kolei „odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie programowania i wdrażania zmian systemowych w obszarze rynku kolejowego”. Do jego zadań należy:
- identyfikowanie priorytetów narodowej polityki kolejowej na podstawie polityki transportowej państwa, w tym opracowanie i aktualizacja Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku wraz z określeniem zasad i trybu monitorowania jego realizacji;
- formułowanie koncepcji rozwoju poszczególnych segmentów rynku przewozów pasażerskich i towarowych, w tym intermodalnych wykonywanych w kolejowym transporcie towarów, wraz ze sporządzaniem niezbędnych analiz i rekomendacji, w szczególności w zakresie restrukturyzacji rynku tych przewozów;
- planowanie zasad oraz zakresu wykonywanej obsługi w obszarze przewozów kolejowych organizowanych przez ministra właściwego do spraw transportu;
- udział w realizacji zadań związanych z wykonywaniem polityki unijnej dotyczącej ochrony środowiska, w tym emisyjnością transportu kolejowego oraz zmniejszeniem negatywnego wpływu transportu kolejowego na zmiany klimatu;
- opracowywanie założeń i kierunków realizacji polityki inwestycyjnej dotyczącej rozwoju infrastruktury kolejowej, w tym opracowanie i aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego wraz z określeniem zasad i trybu monitorowania jego realizacji;
- udział w tworzeniu rekomendacji i opinii w odniesieniu do zasad rozwoju transeuropejskich sieci transportowych w transporcie kolejowym.
Natomiast w zadaniach Departamentu Transportu Kolejowego pozostał nadzór nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, Instytutem Kolejnictwa i Transportowym Dozorem Technicznym w Warszawie (w zakresie dotyczącym kolejnictwa), a także:
- realizacja działań w zakresie poprawy stanu infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego, w tym infrastrukturalnych inwestycji kolejowych oraz w zakresie dostosowania kolei do wymaganych standardów krajowych i Unii Europejskiej, a także związanych z monitorowaniem inwestycji infrastrukturalnych;
- nadzór, w zakresie nadzoru właścicielskiego nad spółkami Grupy PKP oraz korporacyjnego i administracyjnego nad spółkami PKP S.A. i PKP PLK S.A.;
- prowadzenie spraw związanych z:
- techniką kolejową i bezpieczeństwem na kolei,
- przewozami pasażerskimi, w tym w zakresie nakładania kar pieniężnych na operatorów lub przewoźników.