Rząd zgodził się na upadłość przewoźników kolejowych
Rada Ministrów przyjęła we wtorek (20 listopada) założenia do projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, umożliwiające upadłość przewoźników kolejowych z grupy PKP oraz Przewozów Regionalnych.
Zgodnie z rządowym projektem spółki przewozowe PKP Intercity, Przewozy Regionalne. i PKP Cargo będą podlegały, podobnie jak inni przewoźnicy, ogólnym przepisom o upadłości. Rząd tłumaczy przyjęcie takiego rozwiązania obowiązkiem dostosowanie polskiego prawa do wymagań unijnych
Według resortu transportu, istniejące w Polsce regulacje, które uniemożliwiają ogłoszenie upadłości spółek przewozowych, w ocenie Komisji Europejskiej stanowią nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wolnym rynku.
W lipcu 2008 r. Komisja Europejska opublikowała wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, nieograniczone gwarancje pomocowe w sektorze otwartym dla konkurencji – są niezgodne z Traktatem WE (obecnie TFUE).
Na podstawie proponowanych przepisów, przewoźnik, który ogłosi upadłość będzie mógł jeszcze przez 6 miesięcy świadczyć usługi przewozowe, jednocześnie wdrażając w tym czasie ewentualny program naprawczy i układowy.
Projekt trafi teraz do Sejmu, gdzie będzie rozpatrywany przez sejmową komisję infrastruktury. Następnie będzie czekał na akceptację Senatu. Na końcu do jego przyjęcia będzie potrzebny podpis prezydenta.