Bogusław Liberadzki osiągnął przełom w sprawie połączeń transgranicznych
Dzisiejsze (18 grudnia 2012 roku) głosowania Komisji Transportu i Turystyki zakończyły się ogromnym sukcesem dla Polski. Komisja TRAN przyjęła większość najważniejszych poprawek profesora Bogusława Liberadzkiego odnośnie połączeń transgranicznych oraz Instrumentu „Łącząc Europę".
Szczecin-Ostrava częścią Korytarza Bałtyk-Adriatyk
Najważniejszą decyzją jest rozszerzenie Korytarza Sieci Bazowej Bałtyk-Adriatyk o odgałęzienie do Pomorza Zachodniego. Poprawka złożona przez biuro Bogusława Liberadzkiego 4 października 2012 i podpisana w sumie przez czterech polskich posłów z różnych grup politycznych (patrz: Szczecin-Wrocław: "Biuro prof. Liberadzkiego złożyło poprawkę do Projektu Sprawozdania o CEF") została dziś przyjęta przez Komisję Transportu i Turystyki.
Uwzględnienie osi Szczecin/Świnoujście-Poznań-Wrocław-Ostrava w jednym z transeuropejskich Korytarzy Sieci Bazowej oznacza zapewnienie dopłat z tak zwanego Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF) w wysokości do aż 85% kosztów projektu. Umożliwi to konieczną rozbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej oraz podłączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu do zaplecza w głębi kraju.
Pomimo poparcia aż jedenastu polskich posłów - w tym Wiceprzewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jacka Protasiewicza (PO) - niestety nie udało się uzyskać większości dla innej poprawki, która w Korytarzu uwzględniłaby także Zieloną Górę oraz trasę CE-59. Wiąże się to m.in. z całkowitym brakiem widocznego poparcia tego projektu ze strony polskiego rządu.
Berlin-Szczecin w Sieci Bazowej
28 września br. biuro prof. Liberadzkiego złożyło poprawkę włączającą zarówno połączenie drogowe, jak i połączenie kolejowe między Szczecinem i Berlinem do Sieci Bazowej. Poprawkę podpisało w sumie ośmiu posłów polskich i niemieckich z różnych grup politycznych (patrz: "Szczecin-Berlin: Biuro prof. Liberadzkiego złożyło poprawkę do Sprawozdania o TEN-T"). Poprawka ta stała się częścią kompromisu proponowanego przez sprawozdawców i została przyjęta większością głosów.
Włączenie trasy Berlin-Szczecin do Sieci Bazowej oznacza, że połączenie to będzie kwalifikować się do otrzymania znacznych środków na konieczną rozbudowę. Trasa ta kwalifikuje się nawet do szczególnej dotacji, ponieważ stanowi połączenie transgraniczne, dla których są przewidziane większe środki - do 40% po stronie niemieckiej i aż 85% dla Polski.
Berlin-Wrocław i Berlin-Gdańsk
W ramach wspólnej inicjatywy Bogusława Liberadzkiego i Michaela Cramera złożono także serię dalszych poprawek odnośnie połączeń transgranicznych celem zamknięcia luk na granicy obu krajów. Pisaliśmy o tym w artykule "Polsko-Niemiecka inicjatywa dla wzmocnienia transgranicznego ruchu kolejowego". Dziś Komisja Tranportu i Turystyki przegłosowała włączenie trasy kolejowej z Berlina przez Forst (Łużyce) do Wrocławia do Sieci Kompleksowej. Zobowiązuje to Niemcy i Polskę do zakończenia rozbudowy tej linii do roku 2050.
Sukces w Komisji Transportu i Turystyki stanowi zwieńczenie wielomiesięcznych prac w Parlamencie. Rekomendacja tej komisji powinna zostać przyjęta przez plenum i nadać sprawie w rozmowach z Komisją Europejską i Radą tok we właściwym kierunku.