Nowelizacja ustawy w celu poprawy bezpieczeństwa na kolei
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Projekt nowelizacji przewiduje zmiany w ustawie z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz nowelizacji przedmiotowej ustawy z 25 czerwca 2009 r.
Nowelizacja ustawy, wraz z przygotowanymi przepisami wykonawczymi, reguluje zagadnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez maszynistów. Projekt ustawy jest realizacją jednego z 10. punktów "Pakietu dla bezpieczeństwa na kolei", ogłoszonego 31 maja 2012 r. przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
W projekcie nowelizacji ustawy uregulowano zasady szkolenia maszynistów. Zawarto w nim także upoważnienie do określenia - w rozporządzeniu - szczegółowego programu i czasu szkolenia kandydatów na maszynistów, warunków zdrowotnych, jakie powinny spełniać osoby ubiegające się o uprawnienia do prowadzania pojazdów kolejowych, a także zasady doskonalenia zawodowego maszynistów.
Zgodnie z prawem UE, projekt nowelizacji ustawy określa ponadto standardy funkcjonowania ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz uznawania ośrodków z innych państw członkowskich UE. Uwzględnione rozwiązania przyczynią się do wzrostu zainteresowania kształceniem w zawodach związanych z transportem kolejowym, stwierdzono w komunikacie.
Osoby, które legitymują się odpowiednim wykształceniem kierunkowym, będą mogły przystępować do egzaminu w celu uzyskania licencji maszynisty bez konieczności uprzedniego ukończenia szkolenia teoretycznego. Projekt określa harmonogram przechodzenia do nowego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych dla maszynistów, którzy nabyli uprawnienia na podstawie dotychczasowych przepisów prawa krajowego, a także dla kandydatów na maszynistów, którzy realizują dotychczasowy cykl szkolenia.
Nowelizacja ustawy ujednolica też standardy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przewidziano, że minister właściwy ds. transportu będzie przygotowywał w rozporządzeniu wytyczne dotyczących najważniejszych procedur bezpieczeństwa ruchu kolejowego, szczególnie związanych z pracą personelu kolejowego, eksploatacją pojazdów kolejowych oraz urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Zgodnie z przyjętą w projekcie ustawy koncepcją, warunkiem dopuszczenia przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury do wykonywania działalności na sieci kolejowej w Polsce będzie stosowanie wzorcowych instrukcji i wytycznych wydawanych przez prezesa UTK. W praktyce umożliwi to upowszechnienie spójnych i jednolitych zasad obowiązujących przy przewozach koleją.