Dużo mniej ładunków na kolei
Prawie 11 mln ton mniej towarów przewieźli przewoźnicy towarowi w pierwszej połowie roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Praca przewozowa w tym okresie była mniejsza o niemal 3 mld tonokilometrów - wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.
W okresie od stycznia do końca czerwca 2012 r. koleją przewieziono łącznie 111 mln 613 tys. ton ładunków. W ubiegłym roku w tym czasie było 122 mln 637 tys. ton. Spadek wyniósł 8,99 proc. Praca przewozowa w pierwszej połowie 2012 r. była wyniosła 23 mld 591 mln tonokilometrów. To o 11,26 proc mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Pozycję największego przewoźnika pod względem masy przewiezionych towarów z dużą przewagą nad pozostałymi konkurentami zachowało PKP Cargo, ale przewoźnik ten przetransportował w tym czasie mniej niż połowę wszystkich nadanych ładunków – 49,81 proc. Udział PKP Cargo w rynku przewozów towarów koleją w całym 2011 roku wyniósł 52,32 proc.
Na drugim miejscu znalazła się Grupa DB Schenker Rail Polska z udziałem na poziomie 20,9 proc. (19,73 w 2011 roku). Trzecia była Grupa CTL zajmując 6,69 proc. rynku (6,59 w roku 2011). Na kolejnych miejscach znaleźli się: PKP LHS – 4,64 proc. (4,05 w 2011 r.), Lotos Kolej – 4,43 proc. (4,22 proc. w 2011 r.), Pol-Miedź Trans – 2,08 proc. (1,9 proc. w 2011 r.), Freightliner PL – 1,97 proc. (2,34 w 2011 r.), PUK Kolprem – 1,77 proc. (1,02 w 2011 r.), Rail Polska – 1,46 proc. (1,28 proc. w 2011 r.) oraz KP Kotlarnia - 1,06 proc. (1,43 w 2011 r.). Pozostali przewoźnicy nie przekroczyli 1 proc. udziałów w rynku przewozów towarów koleją według masy przewiezionych ładunków.
Udział PKP Cargo w rynku według wykonanej pracy przewozowej w okresie od stycznia do końca czerwca 2012 r. wyniósł 59,86 proc. (62,92 proc. w całym 2011 r.). W dalszej kolejności na tej liście uplasowali się: Lotos Kolej – 8,05 proc. (7,12 proc. w 2011 r.), PKP LHS – 7,21 proc. (7,16 w 2011 r.), Grupa CTL Logistics – 6,6 proc. (7,16 proc. w 2011 r.), Grupa DB Schenker – 5,95 proc. (6,38 proc. w 2011 r.), Pol-Miedź Trans – 1,81 proc. (1,47 proc. w 2011 r.), Freightliner PL – 1,73 proc. (2,17 w 2011 r.), Rail Polska – 1,7 proc. (1,39 w 2011 r.), Orlen Kol-Trans – 1,67 proc. (1,3 w 2011 r.), STK – 1,58 proc. (0,51 w 2011 r.). Pozostali przewoźnicy nie przekroczyli 1 proc. udziałów w rynku przewozów towarów koleją według wykonanej pracy przewozowej.