Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

Koniec dworca w Maczkach?

Bartosz Woszczyna

dwmWkrótce w sosno­wiec­kich Macz­kach roz­pocz­nie się remont torów, trwa prze­bu­dowa kładki, ale dworzec pozo­sta­nie nie­tknięty. Czy to ozna­cza koniec tego zabyt­ko­wego obiektu? - pyta tygodnik Twoje Zagłębie.

Tłum ludzi zebra­nych na nowo wybu­do­wa­nym dłu­gim pero­nie z pewną nie­cier­pli­wo­ścią i ogrom­nym zain­te­re­so­wa­niem spo­gląda na lśniące szy­nami toro­wi­sko. Jest 1 kwiet­nia 1848 roku. Wśród zebra­nych widać robot­ni­ków i urzęd­ni­ków kole­jo­wych wraz z rodzi­nami. Licz­nie przy­była tu także oko­liczna lud­ność, aby zoba­czyć to wyjąt­kowe wyda­rze­nie. Otóż za moment, za chwilę ma tu poja­wić się machina parowa – paro­chód cią­gnący sznur kolo­ro­wych wago­nów. Tak roz­po­czyna się histo­ria sosno­wiec­kiej perełki, dworca kole­jo­wego w Macz­kach, przed­sta­wiona przez Miej­ski Klub Maczki. Od tam­tej pory minęło już 164 lata. Histo­ria choć piękna, jak się oka­zuje, wkrótce może się skończyć.

Dwo­rzec był ostat­nią sta­cją Drogi Żela­znej Warszawsko-Wiedeńskiej Kró­le­stwa Pol­skiego, a dziś to pusto­stan i opusz­czona perła, któ­rej okna kilka lat temu zostały zabite deskami. - To prawda, dwo­rzec jest w sta­nie opła­ka­nym. Pro­ble­mem jest jed­nak fakt, że moż­li­wo­ści jego wyko­rzy­sta­nia są bar­dzo ogra­ni­czone. Nakłady byłyby nie­ade­kwatne do ewen­tu­al­nych korzy­ści. Obec­nie PKP nie ma na niego pomy­słu i nie okre­śliło się, jakie ma dal­sze plany – mówi Rafał Łysy z sosno­wiec­kiego magi­stratu. Mia­sto swego czasu było zain­te­re­so­wane budyn­kiem, jed­nak do poro­zu­mie­nia z wła­ści­cie­lem nie doszło. Poja­wiło się też kilku chęt­nych, któ­rzy chcieli wynaj­mo­wać budy­nek, jed­nak mia­sto miało zostać obar­czone kosz­tami. Taka opcja nie zna­la­zła aprobaty.

Sytu­acji nie poprawi remont torów, jaki zapla­no­wały Pol­skie Linie Kole­jowe. Trasa Zawier­cie – Ząb­ko­wice – Jaworzno Szcza­kowa jest na liście 9 pro­jek­tów rewi­ta­li­za­cyj­nych przy­go­to­wy­wa­nych przez PKP PLK. – Jej łączna dłu­gość wynosi 34 km, na którą składa się 85 km torów do wymiany. Trasa jest sil­nie obcią­żona ruchem towa­ro­wym i pasa­żer­skim. Przez sta­cje Dąbrowa Gór­ni­cza Ząb­ko­wice w ciągu doby prze­jeż­dża ponad 210 pocią­gów, w tym ponad 120 pasa­żer­skich – mówi nam Maciej Dut­kie­wicz z Wydziału Inwe­sty­cji PKP PLK.

Zapla­no­wane prace pozwolą skró­cić czas prze­jazdu pocią­gów pasa­żer­skich. – Rewi­ta­li­za­cja linii kole­jo­wej, w tym przy­padku ozna­cza przy­wró­ce­nie jej pier­wot­nych para­me­trów tech­nicz­nych, ozna­cza to rów­nież wymianę całej towa­rzy­szą­cej infra­struk­tury, jak urzą­dze­nia ste­ro­wa­nia ruchem kole­jo­wym, sieć trak­cyjną, sys­tem zasi­la­nia i oczy­wi­ście wszyst­kie tory. Koszt inwe­sty­cji, którą chcie­li­by­śmy zakoń­czyć w 2014 roku, sza­co­wany jest na kil­ka­set milio­nów zło­tych. By ją prze­pro­wa­dzić, chcemy sko­rzy­stać ze wspar­cia Unii Euro­pej­skiej – dodaje Dutkiewicz.

Wyda­wa­łoby się, że może to być pro­sta droga do ponow­nego oży­wie­nia dworca. Nic bar­dziej myl­nego, bowiem PKP nie ma w pla­nach remontu dworca. Podob­nie jak w wypadku budynku w cen­trum Dąbrowy Gór­ni­czej, działka nie posiada ure­gu­lo­wa­nego stanu praw­nego. – Dwo­rzec Sosno­wiec Maczki został wyłą­czony z użyt­ko­wa­nia. Budy­nek zabez­pie­czono przed dal­szą dewa­sta­cją i pod­lega sta­łym kon­tro­lom oraz moni­to­ro­wa­niu. Po ure­gu­lo­wa­niu spraw wła­sno­ścio­wych, PKP S.A podej­mie próby prze­ka­za­nia obiektu na rzecz Urzędu Mia­sta w Sosnowcu – mówi przed­sta­wi­ciel Cen­trum Inwe­sty­cji PLK. Jed­nak jak wynika z naszych infor­ma­cji, magi­strat nic o takich zamia­rach nie wie.

Każdy dzień jest więc na wagę złota dla tak pięk­nego obiektu. – Dwo­rzec jest w kręgu zain­te­re­so­wa­nia tury­stów, któ­rzy przy­jeż­dżają do Maczek z zagra­nicy. Potrzebne jest jed­nak wspólne poro­zu­mie­nie Urzędu Mar­szał­kow­skiego, Urzędu Mia­sta i kolei. Gdyby te insty­tu­cje zagrały na jedną nutę, może uda­łoby się ura­to­wać zaby­tek – mówi Dariusz Jurek z Forum dla Zagłę­bia Dąbrowskiego.

Dwo­rzec także nie ma szans na wpi­sa­nie na listę Szla­ków Zabyt­ków Woje­wódz­twa Śląskiego. – To musi być gotowy pro­dukt dla tury­sty, a dwo­rzec taki nie jest – mówi Jurek. Co zatem czeka dwo­rzec? Naj­praw­do­po­dob­niej dal­sza degra­da­cja. – Odno­szę wra­że­nie, że być może dla kogoś to będzie roz­wią­za­nie – dodaje ze smut­kiem Dariusz Jurek.

Brak grafik
2011 Koniec dworca w Maczkach?.
Powered by Joomla 1.7 Templates