Projekt budżetu 2013 może być dobry dla kolei
W przyszłym roku PKP PLK będzie miało większy udział w podziale środków z akcyzy, niż miało to miejsce w tym roku.
Oznacza to, że ten zarządca infrastruktury dostanie wszystkie środki na inwestycje, o które występuje – poinformował minister transportu Sławomir Nowak podczas drugiego dnia Forum Ekonomicznego w Krynicy.
- Jeśli potwierdzą się informacje o zwiększeniu środków finansowych na kolej (obojętnie czy na utrzymanie infrastruktury kolejowej, czy też na wkład własny w inwestycje kolejowe), nawet jeśli miałoby to być kosztem tzw. przesunięcia środków z dróg na kolej, to oceniałbym tą decyzję bardzo pozytywnie – ocenia Józef Marek Kowalczyk, prezes zarządu Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.
Oznaczać to będzie przede wszystkim większe nakłady z budżetu państwa na utrzymanie infrastruktury kolejowej, co powinno przełożyć się na pewną obniżkę stawek dostępu do niej. „Zbyt wysokie, w relacji do dróg, stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej są główną przyczyną dramatycznego i od wielu lat spadku udziału transportu kolejowego w przewozach ogółem” – podkreślaJ.M.Kowalczyk.
Według niego, zwiększenie nakładów z budżetu państwa w inwestycje kolejowe jest z kolei zasadniczym warunkiem większego wykorzystania środków pomocowych UE na inwestycje kolejowe, jako wkład własny. „Kolej w bardzo małym stopniu absorbuje środki unijne na inwestycje, co z uwagi na upływ czasu i bliski termin bieżącej perspektywy finansowej, grozi bezpowrotną utratą wielu miliardów złotych ze środków POIiŚ” – dodaje prezes SEMTS.
Podkreśla on ponadto, że aby kolej odniosła praktyczne korzyści ze zwiększenia środków w budżecie państwa w roku 2013, to konieczne jest pilne podjęcie działań restrukturyzacyjnych w spółce PKP PLK. Chodzi w szczególności o obniżenia nadmiernych kosztów własnych tego zarządcy infrastruktury kolejowej oraz o poprawę sprawności w procesach przygotowywania i sterowania realizacją zadań inwestycyjnych.