Polskie porty i grupa PKP wspólnie zdobywają Wschód
Deepwater Container Terminal będzie wysyłał kontenery na Wschód. Jak potwierdza Dominik Landa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w DCT Gdańsk terminal we współpracy z PKP Cargo i PKP LHS uruchomi cotygodniowy serwis do Moskwy i na Ukrainę. Dla Portu w Gdańsku dodatkowe stałe połączenie kolejowe oznacza znaczny wzrost obrotów, a dla budżetu państwa – zyski z pobranego przez port cła.
Minister transportu Sławomir Nowak podczas wrześniowego Forum Ekonomicznego w Krynicy zapowiedział stworzenie przez porty i przewoźników kolejowych wspólnej oferty, która miałaby zachęcić potencjalnych inwestorów do nawiązania regularnej współpracy. Jak wskazuje resort taki pomysł był testowany podczas wizyty gospodarczej ministra w Chinach i przyniósł pozytywne efekty.
- Wspólna polityka promocji portów i operatorów kolejowych powinna polegać na oferowaniu partnerom zagranicznym, zwłaszcza z Azji pełnego łańcucha dostaw, wykorzystującego również terminale kontenerowe w głębi kraju. Podstawową korzyścią tego rodzaju oferty przewozowej będzie skierowanie większego strumienia ładunków z Azji do Europy polskim transportem oraz zwiększenie konkurencyjności portów Trójmiasta oraz Szczecina i Świnoujścia – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Porty na własną promują rozwój przewozów intermodalnych. – Tak się składa, że nasza współpraca z PKP Cargo i PKP LHS ma dłuższą historię niż tylko te dwa miesiące, które minęły od wizyty polskiej delegacji „transportowej” w Chinach; o wspólnych przedsięwzięciach rozmawialiśmy także wcześniej – mówi Dominik Landa.
Dyrektor w DCT w rozmowie z portalem „rynekinfrastruktury.pl” wymienia dwa projekty, które władze największego w Polsce terminala kontenerowego zamierzają uruchomić we współpracy z operatorami kolejowymi PKP Cargo i PKP LHS.
- W tym momencie realizujemy kilka ważnych dla nas projektów z zakresu rozwoju międzynarodowych połączeń intermodalnych, z czego właśnie w dwóch ściśle współpracujemy z państwowymi przewoźnikami. Pierwszy ze wspomnianych projektów to pociąg kontenerowy do z DCT do Moskwy przez terytorium Obwodu Kaliningradzkiego. W lipcu, kilka dni po powrocie z Chin polskiej delegacji podpisaliśmy m.in. z PKP Cargo i RŻD [Koleje Rosyjskie – przyp. red.] list intencyjny w sprawie uruchomienia pociągu kontenerowego i efektem wspólnych prac (zaangażowani są także dwaj operatorzy intermodalni – SKD Intrans i DV Transport) będzie uruchomienie 1 grudnia 2012 roku cotygodniowego serwisu do Moskwy – wyjaśnia dyrektor w DCT.
Piotr Apanowicz, rzecznik PKP Cargo - największego przewoźnika towarowego w Grupie PKP, pytany o uruchomienie nowego serwisu, odpowiada wymijająco i nie chce zdradzić szczegółów współpracy.
Natomiast w transporcie towarów na Ukrainę musi odbywać się dodatkowo przy udziale spółki PKP LHS - tak, jak PKP Cargo wchodzącej w skład Grupy PKP. Firma zajmuje się przewozem towarów po szerokim torze. Jest także wraz z Cargo współudziałowcem Euroterminalu w Sławkowie, który obsługuje ruch kontenerów z portów.
– Podejmujemy kroki w zakresie budowania oferty przewozowej dotyczącej obsługi przewozów intermodalnych z Europy do Azji. Oczywiście projekt wymaga zaangażowania i chęci współpracy kilku podmiotów. Spółka PKP LHS taką wolę współpracy wyraża. W łańcuchu logistycznym jest miejsce dla trójmiejskich terminali kontenerowych, przewoźnika po normalnym i szerokim torze oraz Euroterminalu w Sławkowie - przeładowcy na styku torów
– W przypadku projektu pociągu kontenerowego na Ukrainę naszym partnerem jest PKP LHS, bo chcemy, żeby serwis kontenerowy wykorzystywał terminale kontenerowe położone przy szerokim torze; w tym celu podpisaliśmy list intencyjny z Euroterminalem w Sławkowie – dodaje Dominik Landa. Projekt jest zatem w trakcie opracowywania.
Poza stworzeniem nowych usług porty i operatorzy towarowi wspólnie je reklamują wśród potencjalnych kontrahentów: – Wspólnie się promujemy, np. byliśmy wspólnie z PKP LHS na jednej z dużych konferencji logistycznej w Odessie, gdzie promowaliśmy Gdańsk i Euroterminal jako bramy dla ukraińskich ładunków – wymienia dyrektor w DCT.
Kombinowany transport morski i kolejowy jest najtańszym i najbardziej ekologicznych sposobem transportu towarów na większych dystansach. Sieć transportu intermodalnego w Polsce nie jest tak rozwinięta jak w innych krajach (proporcje ok. 3,5 proc. udziału w transporcie ogółem wobec ok. 20 proc.), ale zaczyna się to powoli zmieniać. Transport towarów z Azji do polskich portów, a potem koleją w głąb kontynentu, daje Skarbowi Państwa wymierne zyski z ceł - pobiera je to państwo członkowskie Unii, w którym ładunek przekracza granice. A im więcej zamówień z interioru, tym więcej towarów przejdzie przez port.