PKP Cargo zrezygnuje z montażu chińskich wagonów
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, zapadła już decyzja o wygaszeniu współpracy PKP Cargo i Jinan Railway Vehicles. Według PKP Cargo produkcja wagonów z chińskich części w Szczecinie stałaby się nieopłacalna.
Współpraca PKP Cargo i chińskiego producenta zakończy się po odbiorze dotychczas zamówionego taboru. – Zakładamy, że na początku 2013 r. zostaną wyprodukowane trzy węglarki dla PKP Cargo, które po spełnieniu wszelkich formalności trafią do Polski. Do końca 2013 r. powinniśmy otrzymać pozostałych 17 wagonów od producenta z Chin – mówi „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
Wagony te zostały zamówiono, aby sprawdzić, czy chiński producent będzie w stanie wprowadzić w Polsce wyprodukowany ze swoich części tabor i tym samym, czy uzyska wymagane badania jakości i homologację Urzędu Transportu Kolejowego. Zamówione węglarki zostaną wykorzystane do transportu węgla, nawet jeśli współpraca z partnerem z Chin zostanie przerwana.„Współpraca z chińskim producentem miała być dla PKP Cargo sposobem na dywersyfikację przychodów. Przewoźnik liczył, że tabor montowany w Szczecinie będzie sprzedawał na rynku europejskim. Jednak na przeszkodzie stanęła cena. Była ona niższa od średniej europejskiej, ale wyższa od zakładanej” – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Jednak, aby przedsięwzięcie miało sens, wagony musiały być około 30 proc. tańsze niż te, które polskie firmy mogą zrobić w kraju. Montaż wagonów nie jest unikalną technologią. Jedyną korzyścią dla PKP Cargo miały być tanie materiały z Chin. Po doliczeniu transportu okazało się, że polscy producenci są bardziej konkurencyjni. Współpraca pomiędzy PKP Cargo i Jinan Railway Vehicles oficjalnie trwa nadal. Działanie spółki CNR Cargo Wagon zostało przedłużone do połowy 2013 roku. W styczniu 2013 roku do Polski przyjechać mają przedstawiciele koncernu Jinan.
Zakończenie współpracy między PKP Cargo, a chińskim partnerem stanowi szansę dla producentów z Polski. Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna” – „Najwięcej powodów do radości ma grupa zakładów produkcyjnych należąca do biznesmena Andrzeja Świerczka, czyli zakłady Tabor Szynowy Opole i EKK Wagon z Ostrowa Wielkopolskiego o łącznym udziale w rynku wagonów towarowych na poziomie 40 proc. Drugim beneficjentem będzie zapewne spółka Wagony Świdnica należąca do amerykańskiego koncernu Greenbrier Companies (25 proc. udziału w rynku)”. Współpracą z PKP Cargo może być także zainteresowana należąca do kapitału słowackiego Fabryka Wagonów „Gniewczyna”.