Zespół do Spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym
W załączeniu przedstawiamy materiały przedstawione na posiedzeniu Zespołu do Spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym w dniu 5 lutego 2013 r.
Ankieta związana z opracowywaniem projektu założeń do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów:
1) Które z zagadnień zawartych w przepisach Kodeksu pracy, Układach Zbiorowych Pracy
i Regulaminach Pracy odnoszących się do czasu pracy powinny być uregulowane
w przepisach projektowanej ustawy?
2) Proszę o propozycje określenia w projekcie ustawy dobowego, tygodniowego, miesięcznego wymiaru czasu pracy maszynisty, okresów odpoczynku i przerw w pracy oraz maksymalnego czasu prowadzenia pociągów, pojazdów trakcyjnych w dzień
i w nocy.
3) Czy Państwa zdaniem projektowana ustawa powinna określać sankcje dla maszynistów
i pracodawców za naruszenie postanowień dotyczących czasu pracy w formie kar pieniężnych wymierzanych przez właściwy organ administracji publicznej?
4) Czy należy wprowadzić do projektowanej ustawy (w odniesieniu do maszynistów prowadzących pociągi, pojazdy trakcyjne wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) pojęcie „odpoczynku poza miejscem zamieszkania” zawarte w przepisach umowy między Stowarzyszeniem Kolei Europejskich (CER) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie, uczestniczących w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych w sektorze kolejowym, o których mowa w art. 25 u ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.), jednocześnie określając czas jego trwania?
5) Które z czynności wykonywanych przez maszynistę, oprócz prowadzenia pociągów, pojazdów trakcyjnych, powinny być Państwa zdaniem wliczane do czasu pracy maszynisty?
6) Czy w projektowanej ustawie powinien być określony limit godzin nadliczbowych wykonywanych przez maszynistę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Jeżeli tak, to jaki powinien być ten limit?
7) Czy czas prowadzenia pociągów, pojazdów trakcyjnych w dwuosobowej obsadzie powinien być taki sam jak w obsadzie jednoosobowej trakcyjnej?
8) Proszę o inne propozycje, które zdaniem Państwa powinny być przedmiotem w/w ustawy.
Zdaniem FZZMK zagadnienia, które powinny być uregulowane w ustawie to: (odpowiedź na pytania zadane w ankiecie)
a)definicja czasu pracy oraz enumeratywne wymienienie okresów (czynności) zaliczanych do czasu pracy, które będą uwzględniane w rozkładzie czasu pracy,
b)określenie wymiarów czasu pracy, w tym maksymalnego w okresie tygodniowym i miesięcznym,
c)wydłużenie odpoczynku dobowego do 12 godzin,
d)określenie systemu czasu pracy wraz z ustaleniem maksymalnego 12 godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy,
e)ustalenie przerwy w pracy zaliczanej do czasu pracy oraz sposób jej wykorzystania,
f)określenie pracy w nocy oraz jej ograniczenie,
g) definicja dni wolnych od pracy za pracę w niedziele, święto oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy oraz ustalenie dodatku jeżeli nie jest możliwe ich wykorzystanie,
h)ustalanie rozkładów czasu pracy na okres rozliczeniowy i dopuszczalność jego zmiany za pisemną zgodą pracownika,
i)ustalenie maksymalnej ilości nadgodzin w roku kalendarzowym.
Przepisy ustawy nie mogą być mniej korzystne dla pracownika oraz nie mogą naruszać postanowień Kodeksu pracy.
Proponujemy następujące rozwiązania:
a)wymiar czasu pracy: dobowy-7 h, tygodniowy-35 h oraz dla okresu rozliczeniowego ustalić zgodnie z przepisami Kodeksu pracy,
b)okres odpoczynku dobowego 12 h, tygodniowego 36 h,
c)30 minutowa przerwa w pracy zaliczana do czasu pracy,
d)maksymalny czas prowadzenia pociągu 8 h, w nocy 6 h.
W stosunku do maszynisty powinny mieć zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące, w stosunku do pracodawców sankcje w postaci rekompensat pieniężnych na rzecz maszynistów (nieudzielenie dni wolnych, brak odpoczynku).
Nie. Zdaniem FZZMK powinien być stosowany system równoważnego czasu pracy o wymiarze zmiany 8 do 12 godzin
Do czasu pracy powinny być wliczane następujące czynności:
a)badania lekarskie zlecone przez pracodawcę,
b)szkolenia i egzaminy,
c)jazda w charakterze pasażera, łącznie z oczekiwaniem na jazdę,
d)udział w postępowaniu wyjaśniającym u pracodawcy
Tak. Limit w roku kalendarzowym 150 godzin bez możliwości jego zwiększenia
Do dyskusji
Zobowiązanie pracodawców do udzielania pomocy psychologicznej maszynistom oraz ich rodzinom w przypadku zaistnienia katastrof i wypadków kolejowych.
Maszynista powinien być zobowiązany do wykorzystania odpoczynku dobowego i tygodniowego udzielonego przez pracodawcę w przypadku zatrudnienia u innego pracodawcy lub wykonywania innych czynności na innej podstawie niż stosunek pracy.