Komisarz Siim Kallas przed Komisją Transportu i Turystyki
Jednym z punktów posiedzenia Komisji Transportu i Turystyki, które odbyło się 19.02.2013r. była prezentacja na temat Czwartego Pakietu Kolejowego. Komisarz Siim Kallas przedstawił w niej podstawowe założenia i cele, jak również problemy, jakie niesie za sobą ten pakiet legislacyjny:
Stworzenie przejrzystych procedur ubiegania się i wydawania certyfikatów w zakresie interoperacyjności i bezpieczeństwa kolei
• Otwarcie krajowych rynków pasażerskich
• Stworzenie lepszych struktur zarządzania dla operatorów infrastruktury
Czwarty Pakiet Kolejowy składa się z propozycji rewizji następujących aktów prawnych:
• Dyrektywy 2012/34/EU w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego
• Rozporządzenia 1370/2007 dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego
• Rozporządzenia 881/2004 ustanawiające Europejską Agencję Kolejową
• Dyrektywy 2004/49/EC w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych
• Dyrektywy 2008/57/EC w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.
Ostatnią propozycją w ramach Pakietu jest uchylenie Rozporządzenia 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych.
Posłowie mieli okazję do wskazania Komisarzowi swoich wątpliwości. Jednym z głównych punktów spornych między Komisją Europejską a Parlamentem Europejskim jest kwestia tzw. unbundlingu, czyli rozdzielenia zarządców infrastruktury od przedsiębiorców kolejowych. Propozycja Komisji Europejskiej zakłada całkowitą separację tych podmiotów (poza wyjątkami pod pewnymi szczegółowymi warunkami), nie pozostawiając możliwości negocjacji nad propozycją. Jednak niektórzy posłowie sprzeciwiają się takiemu podejściu i żądają możliwości negocjacji nad zwiększeniem elastyczności instytucjonalnej organizacji kolei.
(źródło: www.liberadzki.pl)