Odpowiedź w sprawie modernizacji linii kolejowej E30 pomiędzy Katowicami a Krakowem
Szanowna Pani Marszałek! W związku ze skierowaną do pana Sławomira Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, interpelacją pana posła Witolda Klepacza, nr SPS-023-10918/12, z dnia 7 listopada 2012 r. w sprawie modernizacji linii E30 pomiędzy Katowicami a Krakowem przedkładam poniższe stanowisko.
Linia kolejowa E30 stanowi część III paneuropejskiego korytarza transportowego, który biegnie z Drezna przez Wrocław - Opole - Katowice - Kraków - Medykę - Lwów aż do Kijowa. Jest arterią o znaczeniu zarówno gospodarczym, jak i politycznym. Polski odcinek tej linii o długości 677 km łączy najważniejsze centra i regiony ekonomiczne południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dostrzega ogromne znaczenie tego korytarza transportowego, zarówno w skali europejskiej, krajowej, jak również lokalnej. Wyrazem tego jest wpisanie m.in. projektu pn. ˝Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków˝ PO IiŚ 7.1-11.1 na listę podstawową projektów w ramach listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ 2007-2013. W ramach tego projektu w bieżącym okresie finansowania podjęto modernizację odcinka Sosnowiec Jęzor - Kraków Główny Towarowy. Celem modernizacji jest dostosowanie parametrów linii E30 do nowych standardów oraz wymogów umów międzynarodowych AGC (główne międzynarodowe linie kolejowe) i AGTC (główne międzynarodowe linie kolejowe transportu kombinowanego) dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością Vmax=160km/h oraz pociągów towarowych z prędkością Vmax=120km/h.
Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury sp. z o.o., które niedawno ogłosiło upadłość układową, było liderem konsorcjum na jednym z trzech obecnie prowadzonych kontraktów na przebudowę linii kolejowej E30 realizowanych w ramach projektu (odcinek Krzeszowice - Kraków Główny Towarowy).
W chwili obecnej toczą się rozmowy na szczeblu Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe SA nad przedłożonymi przez PNI sp. z o.o. propozycjami, które mają zadecydować o sposobie dalszej realizacji powyższego kontraktu. Rozważanych jest kilka scenariuszy. Wszystkie podejmowane działania nakierowane są na rozwiązanie problemu w sposób umożliwiający zakończenie i rozliczenie przedmiotowych inwestycji w bieżącej perspektywie finansowej.
Podpisana umowa o dofinansowanie dla projektu w ramach działania 7.1: Rozwój transportu kolejowego, priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ 2007-2013 określa ostateczny termin zakończenia realizacji na koniec 2014 r. W sytuacji gdy zadanie będzie kontynuowane (nawet przy zmianie lidera), nie ma zagrożenia dokończenia prac modernizacyjnych w tym terminie. W przypadku ogłoszenia nowego przetargu zajdzie konieczność przedłużenia umowy o dofinansowanie i bezwzględne wykonanie prac do końca 2015 r.
Ze swej strony pragnę zapewnić, iż Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na bieżąco prowadzi monitoring stanu realizacji projektów przewidzianych do realizacji ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ 2007-2013 oraz stopnia wykorzystania środków Unii Europejskiej, tak aby możliwe było ich pełne wykorzystanie.
Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o przyjęcie stanowiska.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 30 listopada 2012 r.