Zapytanie nr 3705 w sprawie terminu planowanego podjęcia działań związanych z modernizacją linii kolejowej E30 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami
Poseł na Sejm Warszawa, 06.03.2012r.
Marek Balt
KP SLD
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Szanowna Pani Marszałek!
Na podstawie art. 191 Regulaminu RP składam zapytanie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka w sprawie terminu planowanego podjęcia działań związanych z modernizacją linii kolejowej E30 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami.
Szanowny Panie Ministrze!
Kilka dni temu zgłosił się do mnie obywatel RP z prośbą o podjęcie interwencji w w/w sprawie. Problem był przedstawiony w interpelacji posła Witolda Klepacza (Interpelacja nr 10918 w sprawie modernizacji linii kolejowej E-30 pomiędzy Katowicami a Krakowem).
Z odpowiedzi na interpelację wynika, że liderem konsorcjum na jednym z trzech obecnie prowadzonych kontraktów na przebudowę linii kolejowej E30 realizowanych w ramach projektu (odcinek Krzeszowice - Kraków Główny Towarowy) było Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury sp. z o.o., które niedawno ogłosiło upadłość układową . Ministerstwo zapewniło, że prowadzone są rozmowy na szczeblu Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe SA nad przedłożonymi przez PNI sp. z o.o. propozycjami, które mają zadecydować o sposobie dalszej realizacji rzeczonego kontraktu. Możliwe jest kilka scenariuszy, w tym konieczność rozpisania nowego przetargu. Mimo zapewnień Ministerstwa o prowadzeniu monitoringu stanu realizacji projektów przewidzianych do realizacji ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ 2007-2013, w tym modernizacji linii E30 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami, od dnia 30.11.2012 nie wiadomo w jaki sposób zostanie rozwiązany problem bankructwa PNI sp. z o.o.oraz jakie zostały podjęte czynności mające na celu ukończenie modernizacji w/w odcinka. Sprawa jest tym bardziej nagląca, że w myśl zasady „n+2”, środki finansowe z obecnej perspektywy finansowej muszą zostać kategorycznie rozliczone do końca 2015 r. Obecnie podróż pociągiem z Krakowa do Katowic trwa przeszło 2 godziny, tymczasem odległość pomiędzy dworcem głównym w Krakowie i Katowicach wynosi zaledwie 77 km . Na odcinku Jęzor - Jaworzno – Szczakowa we wrześniu 2011r. został zdemontowany tor nr. 2. Do chwili obecnej nie są tam prowadzone żadne prace.
W związku z opisaną powyżej sytuacją składam następujące zapytania:
- 1)Jakie zostały podjęte kroki w celu możliwie najkrótszego terminu ukończenia prac?
- 2)Jakie rozwiązanie problemu w wyniku negocjacji z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury sp. z o.o. po ogłoszeniu bankructwa układowego?
- 3)Kiedy planowane jest podjęcie prac na rozebranych odcinkach połączenia na odcinku Jęzor - Jaworzno – Szczakowa?
Z poważaniem,
Marek Balt