Rail Baltica
środa, 10 kwietnia 2013
09.04.2013 roku w Parlamencie Europejskim odbyło się spotkanie dotyczące korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej „Rail Baltica”. Korytarz ten łączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin oraz Helsinki towarowym oraz pasażerskim połączeniem kolejowym. Ze względu na ogromne możliwości dla regionu Mazowsza oraz Podlasia, Profesor Bogusław Liberadzki uczestniczył w spotkaniu oraz przedstawił swoją wizję dalszej pracy nad tym projektem.
Bogusław Liberadzki powiedział:
„Rail Baltica, jako projekt europejskiej sieci transportowej, jest decydująco ważny dla przyszłości krajów nadbałtyckich. Aby ruszyć z projektem, potrzebne jest silne przywództwo, które może zostać ustanowione przez Komisję Europejską korzystając między innymi z funduszy TEN-T, spójności oraz z instrumentu Łącząc Europę. Nie powinniśmy więcej być napędzani przez długą listę przeszkód czy grup interesu, ale przez projekt europejskiej wartości dodanej, opartej na rzeczywistych korzyściach. Powinniśmy rozważyć, w jaki sposób Czwarty Pakiet Kolejowy może poprawić współpracę pomiędzy zaangażowanymi zarządcami infrastruktury w celu pobudzenia kolejowego transportu towarowego, a także transportu pasażerskiego wzdłuż korytarza.”
"Rail Baltica" jest jednym z projektów Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), który został zakwalifikowany jako projekt priorytetowy (realizacja do 2030 roku), ponieważ jest to strategiczne połączenie czterech nowych państw członkowskich Unii Europejskiej - Polski, Litwy, Łotwy oraz Estonii. Dodatkowo, dzięki połączeniu Polski z zachodnią Europą (korytarz Warszawa - Amsterdam) oraz dzięki połączeniu promowemu Helsinek z Tallinem, "Rail Baltica" będzie jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy trzema państwami bałtyckimi do Polski, zaś stąd do Europy.