PKP przywraca linie kolejowe
piątek, 26 kwietnia 2013
Rezultat badań PLK oraz McKinsey
Zgodnie z planami opublikowanymi w 2012 roku, polski zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowuje znaczącą redukcję istniejącej infrastruktury. Analizy przeprowadzone przez PKP PLK S.A. oraz McKinsey & Company pokazują szokujący obraz przyszłości polskiej kolei.
Na początku tego roku, PKP PLK S.A. przeprowadziła analizę istniejącej infrastruktury kolejowej i wykazało linie, które zostaną wyłączone z użytku. Równocześnie z własnym opracowaniem, PKP PLK S.A. zleciła wykonanie identycznej analizy firmie konsultingowej McKinsey & Company. Z połączonych badań wynikało, iż prawie 40% połączeń kolejowych w Polsce zostanie wyłączonych z użytku (Patrz: mapa - czerwony kolor - linie do wyłączenia).
12 kwietnia 2013 roku PKP PLK S.A. opublikowała wykaz linii kolejowych przywróconych z listy odcinków przeznaczonych do czasowego wyłączenia, zdając sobie sprawę, ze szkody, jaką zamknięcie tych linii wyrządziłoby kolejom w Polsce.
Wykaz linii pozostających w eksploatacji
Aby poprawić jakość istniejącej infrastruktury kolejowej, Profesor Bogusław Liberadzki kontynuuje walkę o włączenie połączenia CE-59 (Szczecin - Zielona Góra - Wrocław - Ostrava) do korytarza Bałtyk - Adriatyk. Trilog nad Transeuropejskimi Sieciami Transportowymi (TEN-T) zmierza ku finalnemu etapowi, jednakże nadal nie zostało zdecydowane czy CE-59 zostanie włączona czy też nie. Zgodnie z informacjami, do jakich dotarł Profesor Bogusław Liberadzki, polskie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w pewnym momencie, wbrew pierwotnym założeniom, zdecydowało się na poparcie pozycji Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej odnośnie połączenia CE-59. Ostatecznie jednak Ministerstwo wycofało się z tego pomysłu. Decyzja ta, podjęta zaledwie kilka tygodni, temu była zaskakująca dla wszystkich, zainteresowanych stron, szczególnie, iż powody tej zmiany pozycji nie są jasne. W związku z tym, Profesor Bogusław Liberadzki spotkał się z Jean - Eric Paquet'em z Komisji Europejskiej, aby podzielić się z nim swoją ekspertyzą odnośnie tego problemu. W ostatnim tygodniu Profesor Liberadzki poinformował MTBiGM o tym, iż jego zdaniem, podjęta decyzja jest oparta na błędnych przesłankach oraz, że Ministerstwo nie docenia korzyści, jakie mogłyby wyniknąć dla województw zachodniopomorskiego oraz lubuskiego.
Na 29 maja zaplanowana jest ostania tura trilogu w zakresie TEN-T. Tego dnia najprawdopodobniej zapadnie ostateczna decyzja, co do połączenia CE-59.
Profesor Bogusław Liberadzki liczy na ponowne przemyślenie decyzji rządu polskiego i na korzystne rozwiązanie dla przyszłości polskiej kolei.