Profesor Bogusław Liberadzki pyta Komisję Europejską o prawdopodobne zamknięcia linii kolejowych w Polsce
środa, 22 maja 2013
Zaledwie 36% linii kolejowych użytkowanych w Polsce jest w dobrym stanie technicznym
44% linii kolejowych w Polsce pozwala na osiągnięcie tylko 80km/h
Średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce wynosi 20km/h, 4 km/h na samym Śląsku
W świetle kilku komunikatów prasowych PKP przywraca linie kolejowe odnośnie prawdopodobnych zamknięć ogromnej liczby linii kolejowych w Polsce, w kwietniu 2013 roku Profesor Bogusław Liberadzki wystosował pytanie poselskie do Komisji Europejskiej pytając o jej stanowisko w tym temacie. Poniżej prezentujemy treść pytania oraz odpowiedzi uzyskane od Komisji Europejskiej.
Pytanie wymagające odpowiedzi pisemnej E-003486/2013
do Komisji
art. 117 Regulaminu PE
Michael Cramer (Verts/ALE) oraz Bogusław Liberadzki (S&D)
Przedmiot: Likwidacja linii polskiej sieci kolejowej
Według różnych doniesień prasowych firma zarządzająca polską infrastrukturą kolejową, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zamierza zlikwidować wiele linii kolejowych w Polsce. Wśród nich mają też być linie kolejowe współfinansowane ze środków UE.
1. Czy Komisja wie o takich planach? Jeżeli tak – w jaki sposób została poinformowana? Jeżeli nie – jakie działania podejmie, aby uzyskać informacje?
2. Gdyby planowana likwidacja dotyczyła także linii kolejowych, które były współfinansowane ze środków UE, jaki wpływ miałoby to na dotychczasowe i przyszłe współfinansowanie przez UE?
PL
E-003486/2013
Odpowiedź udzielona przez komisarza Johannesa Hahna
w imieniu Komisji
(22.5.2013)
1. Komisja nie została oficjalnie zawiadomiona przez Polskę o przedmiotowych planach i dowiedziała się o nich z doniesień medialnych. Komisja podniosła wówczas tę kwestię podczas dwustronnych spotkań z władzami polskimi (Ministerstwem Transportu, zarządcą infrastruktury) oraz wyraziła swe obawy. Władze polskie uzasadniły wyłączenie z eksploatacji przedmiotowych linii kolejowych głównie przyczynami budżetowymi (oszczędności wynikające z braku ruchu lub minimalnego ruchu na tych odcinkach). Kwestia ta wciąż ewoluuje, a zarządca infrastruktury jest gotowy dokonać ponownej oceny swoich planów, uwzględniając rozwój sytuacji.
2. Zasady polityki spójności przewidują, że projekty otrzymujące europejskie fundusze nie mogą być poddawane zasadniczej modyfikacji w terminie pięciu lat od ich zakończenia. Tym samym wyłączenie z eksploatacji linii, które otrzymały współfinansowanie UE na modernizację lub renowację w wyżej wymienionym terminie może oznaczać naruszenie tych zasad. Niemniej jednak polskie władze zaznaczyły, że planowane wyłączenie z eksploatacji linii kolejowych nie obejmuje projektów, które otrzymują lub otrzymywały współfinansowanie z UE.
Komisja podkreśla znaczenie rozsądnego podejścia strategicznego do inwestycji wspieranych z funduszy UE i dąży do zwiększenia środków przeznaczonych na projekty kolejowe w nowej perspektywie budżetowej. Ponadto, poza głównymi inwestycjami przeznaczonymi na sieć kolejową TEN-T, Komisja przygotowana jest do wyjścia naprzeciw potrzebom inwestycyjnym dotyczącym ważnych regionalnych linii dowozowych w ramach projektów rewitalizacyjnych. Niektóre z tych linii mogą więc otrzymać dofinansowanie z UE.