Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra - na zapytanie nr 3705 w sprawie terminu planowanego podjęcia działań związanych z modernizacją linii kolejowej E30 na odcinku pomiędzy
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Marka Balta skierowane do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej pana Sławomira Nowaka przy piśmie (SPS-024-3705/13) z dnia 19 marca 2013 r. w sprawie terminu planowanego podjęcia działań związanych z modernizacją linii kolejowej E30 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami, przedkładam odpowiedź na pytania zadane w interpelacji.
1. Jakie kroki zostały podjęte w celu możliwie najkrótszego terminu ukończenia prac?
Zgodnie z podpisaną w dniu 21 grudnia 2010 r. umową z konsorcjum w składzie z Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury (PNI) sp. z o.o. (lider konsorcjum), PKP Energetyka SA i PPMT sp. z o.o. termin jej realizacji upływa w dniu 21 kwietnia 2014 r.
W trakcie realizacji zadania Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wycofało się z poprzednio poczynionych terminowych uzgodnień oraz składało dokumentację, która uniemożliwiła otrzymanie pozwoleń na budowę. Poważne problemy z realizacją kontraktu ze strony lidera konsorcjum nasilały się od maja 2012 r. W lipcu 2012 r. pomimo zaplanowanych zamknięć torowych i posiadanego pozwolenia na budowę wykonawca nie przystąpił do robót zasadniczych na szlaku Zabierzów - Kraków Mydlniki linii kolejowej nr 133.
W czerwcu 2012 r. przy wsparciu zewnętrznej kancelarii prawnej w oparciu o zapisy kontraktowe, obowiązujące przepisy, stan faktyczny i korespondencję stron wykonano pogłębioną analizę możliwości dalszych scenariuszy działań. Przeanalizowano różne warianty przedwczesnego zakończenia umów. Uznając, że kluczowym aspektem jest zachowanie kwalifikowalności wydatków projektu, podjęto działania związane z wyegzekwowaniem planu naprawczego dla realizacji kontraktu oraz w razie braku poprawy wezwaniem konsorcjantów do solidarnej odpowiedzialności za realizację kontraktu włącznie z podjęciem rozmów i postawieniem żądania zmiany lidera. Jednocześnie wprowadzono równoległe działania formalnoprawne umożliwiające PKP Polskie Linie Kolejowe SA na odstąpienie od kontraktu z winy wykonawcy.
W okresie lipiec-sierpień prowadzone były intensywne rozmowy i mediacje pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w realizację ww. kontraktu. W dniu 13 września 2012 r. Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi-Północ w Warszawie przychylił się do wniosku Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury sp. z o.o. i wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości PNI z możliwością zawarcia układu.
W ostatnim kwartale 2012 r. na szczeblu zarządów spółek zaangażowanych w realizację kontraktu trwały uzgodnienia zapisów ugody zaproponowanej przez konsorcjum. W grudniu 2012 r. została podjęta decyzja o podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umowy z kancelarią prawną specjalizującą się w prawie upadłościowym, której zadaniem jest wynegocjowanie ostatecznej wersji ugody.
2. Jakie rozwiązanie problemu przewiduje się w wyniku negocjacji z PNI sp. z o.o. po ogłoszeniu bankructwa układowego?
Według informacji udzielonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w celu kontynuacji prac w ramach przedmiotowego projektu oraz w nawiązaniu do informacji przedłożonej w pkt 1 rozważana jest możliwość wypracowania porozumienia, na mocy którego zamawiający otrzyma kompletną dokumentację budowlaną wraz ze stosownymi zezwoleniami, natomiast realizacja robót budowlanych pozostaje sprawą otwartą.
3. Kiedy planowane jest podjęcie prac na rozebranych odcinkach połączenia na odcinku Jęzor - Jaworzno Szczakowa?
Według informacji inwestora w dniu 18 lutego 2013 r. złożono wniosek o pozwolenie na budowę dla odcinka Jaworzno Szczakowa - Sosnowiec Jęzor. Czas weryfikacji przez urząd wojewódzki przesłanej dokumentacji i wydanie stosownej decyzji administracyjnej wynosi 95 dni. Według zapewnień PKP Polskie Linie Kolejowe SA prace budowlane rozpoczną się niezwłocznie po uzyskaniu pozwolenia na budowę.
Reasumując powyższe, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej bardzo krytycznie ocenia przygotowanie i realizację inwestycji na odcinku Katowice - Kraków linii kolejowej nr 133, przede wszystkim ze względu na drastyczne wydłużenie czasu przejazdów pociągów powyżej dwóch godzin.
Celem uniknięcia w przyszłości podobnych zjawisk podczas planowania przez PKP PLK SA realizacji kolejnych inwestycji zakłada się zmniejszenie zakresów robót budowlanych, uwzględniając lokalną specyfikę uwarunkowań ruchowych.
Wobec przedstawionych powyżej informacji proszę o przyjęcie niniejszego stanowiska.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 10 kwietnia 2013 r