Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

Zielone Mazowsze skierowało do KE skargę na Koleje Śląskie

Damian Drożdżowski

źródło: Zielone Mazowsze

Stowarzyszenie Zielone Mazowsze skierowało do Komisji Europejskiej skargę dotyczącą łamania przez Koleje Śląskie i zlecające usługi województwo śląskie rozporządzenia 1370 (WE), które to dotyczy usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego.

koleje slfot. Patryk Farana

Przyporządkowane tagi:

Komisja Europejska (57) , Koleje Śląskie (393) , Zielone Mazowsze (27)

- Informujemy, że spółka Koleje Śląskie, wykonująca na zlecenie województwa śląskiego usługi publiczne w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego z dniem 1 czerwca 2013 r zlikwidowała 39% (!!!) swoich pociągów. Likwidacja pociągów w pierwszej kolejności objęła pociągi na liniach magistralnych o najwyższych potokach pasażerskich – informują KE członkowie Stowarzyszenia.

Zielone Mazowsze w skardze skierowanej do KE podkreśla, że likwidacja pociągów dotknęła także relację Tychy Lodowisko – Katowice – Sosnowiec „w przypadku której zlikwidowano co drugi pociąg, zmniejszając częstotliwość z dwóch par pociągów na godzinę do jednej pary na godzinę, z luką w środku dnia ok. 2 godzin”.


- Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, w naszej opinii graniczące z pewnością, że działanie to spowodowało uniemożliwienie osiągnięcia rezultatów planowanych w ramach projektu "Szybka Kolej Regionalna Tychy – Dąbrowa Górnicza – etap I: Tychy Miasto – Katowice", dofinansowanego środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Śląskiego – informuje stowarzyszenie.

Jak podaje Zielone Mazowsze, celem projektu jest "zwiększenie udziału transportu kolejowego w przemieszczaniu osób na trasie Tychy – Katowice". - Polegał on na modernizacji i budowie nowych przystanków kolejowych w Tychach. Równocześnie z realizacją projektu miasto Tychy zlikwidowało dotychczasową ekspresową linię autobusową, łączącą Tychy z Katowicami i ograniczyło liczbę autobusów na innych liniach równoległych, aby zlikwidować konkurencję dla transportu kolejowego i przenieść na niego potoki pasażerskie – piszą w skardze skierowanej do KE członkowie Stowarzyszenia. - To się udało, bo według danych zamieszczonych w Raporcie liczba pasażerów pociągów SKR wzrosła z 2300 osób na dobę w październiku 2011 roku (kiedy na linii kursowała 1 para pociągów na godzinę) do 6400 osób na dobę w kwietniu 2013 roku. Obecnie, po likwidacji połowy pociągów (czyli powrót do stanu z 2011 roku) należy spodziewać się, że przewozy powrócą do poprzedniego poziomu – dodają.

- Dodajemy ponadto, że na terenie województwa śląskiego znajdują się strefy ochrony powietrza o najwyższym stopniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów stężeń w Polsce – podkreśla Zielone Mazowsze. - Program ochrony powietrza dla stref gliwicko-mikołowskiej i częstochowsko-lublinieckiej województwa śląskiego, w których stwierdzone zostały ponadnormatywne poziomy substancji w powietrzu wśród obowiązków marszałka województwa śląskiego w punkcie 14 wymienia: "Zwiększenie nacisku na rozwój komunikacji publicznej w województwie – rozwój transportu kolejowego, integracja systemów komunikacji kolejowej i autobusowej, modernizacje taboru." – informuje Stowarzyszenie.

„Reasumując, działania zarządu województwa śląskiego oraz spółki Koleje Śląskie (które są podmiotem wewnętrznym województwa śląskiego, kontrolującego 100% własności spółki oraz samodzielnie powołującego i odwołującego jego władze): wielokrotnie naruszają rozporządzenie 1370/WE; prowadzą do przekreślenia uzyskania planowanych rezultatów przez w/w projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej; są sprzeczne z Planami Ochrony Powietrza, których uchwalenie i wdrażanie wynika z dyrektywy 2008/50/WE – CAFE” – czytamy w skardze skierowanej do KE. 

- W związku z powyższym, zważywszy na skalę łamania polityk i prawodawstwa wspólnotowego uważamy, że konieczne jest natychmiastowe wstrzymanie przez Komisję Europejską płatności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, do czasu usunięcia wyżej opisanych nieprawidłowości, o co wnioskujemy – podkreśla Zielone Mazowsze. - Jednocześnie uważamy, że nie jest zasadne w jakikolwiek sposób karanie beneficjenta w/w projektu dotyczącego przystanków SKR (Urząd Miasta Tychy), gdyż nie jest on w żaden sposób winien opisanych szkodliwych działań władz województwa śląskiego, a projekt wykonał całkowicie zgodnie z wnioskiem, umową i wszystkimi wymogami – podaje Stowarzyszenie.

Skarga skierowana przez Zielone Mazowsze została już zarejestrowana przez Komisję Europejską. Jak informuje Charlie Grant,  kierownik działu ds. polityki regionalnej KE  skarga zostanie rozpatrzona przez służby Komisji w świetle obowiązującego prawa Unii Europejskiej.

 

Brak grafik
2011 Zielone Mazowsze skierowało do KE skargę na Koleje Śląskie .
Powered by Joomla 1.7 Templates