Notatka ze spotkania w ramach dialogu społecznego Zarządu PKP CARGO SA ze Związkami Zawodowymi będącymi Stroną ZUZP w zakresie postulatów z dnia 10 maja 2013 roku w dniu 10 czerwca 2013r. w Warszawie.
z udziałem C, CF, CP, CCRz, CCL, przedstawicieli Strony Związkowej oraz doradcy Firmy Weil, Gotshal & Manges, zgodnie z załączoną listą obecności.
Spotkaniu przewodniczył Prezes Zarządu PKP CARGO SA Pan Ł. Boroń, który poinformował, że został przygotowany roboczy projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych dostosowany do zmienionej transakcji prywatyzacyjnej oraz bieżącej sytuacji Spółki. Zaproponował, by Strona Związkowa zapoznała się multimedialną wersją Paktu i wskazała, które z proponowanych zmian mogą być zaakceptowane a które będą wymagały dalszej dyskusji i wypracowania kompromisowych rozwiązań.
Przed prezentacją projektu Paktu przedstawiciele Związków Zawodowych poprosili o przedstawienie stanowiska Zarządu do pozostałych postulatów zgłoszonych w dniu 10 maja br., gdyż dialog w zakresie podwyżki wynagrodzeń i premii dla załogi formalnie nie został zakończony.
W odpowiedzi C nawiązał do poprzedniego spotkania, w toku którego szeroko omawiana była trudna sytuacja Spółki oraz wyniki przewozowe za I kwartał i oświadczył, że Spółka nie byłaby w stanie udźwignąć tak poważnych obciążeń finansowych, tym bardziej że chce negocjować Pakt, który również oznacza określone koszty. Podkreślił, że zawarcie optymalnego PGP jest priorytetem przed uruchomieniem IPO i strony dialogu winny skupić się głównie na osiągnięciu w tym zakresie porozumienia.
Strona Związkowa poprosiła więc o wyjaśnienie, dlaczego mimo niekorzystnej sytuacji w całej Grupie PKP właśnie teraz w PLK SA – spółce, która generuje straty, możliwe było uruchomienie systemowej podwyżki wynagrodzeń, na którą m.in. PKP CARGO będzie musiało zapracować ponosząc wyższe opłaty za dostęp do infrastruktury i zwiększone własne koszty pracy z tytułu utrudnień i ograniczeń w prowadzeniu ruchu. Taka sytuacja jest powtórką z roku ubiegłego i świadczy o braku szacunku w Grupie oraz stosowaniu przez kierownictwo PKP SA różnych reguł w stosunku do poszczególnych spółek. Równocześnie Zarząd PKP CARGO SA przekonuje związki zawodowe, że w spółce, która jako jedyna przeszła głęboką restrukturyzację i której załoga identyfikując się z firmą godziła się na wyrzeczenia, nie ma możliwości realizacji postulatów płacowych. Po raz kolejny przedstawiciele załogi wyrazili opinię, że w zakładach spółki nie występuje nadwyżka zatrudnienia, o czym strona pracodawcy niezwłocznie się przekona, gdy pracownicy związani z ruchem pociągów będą wykonywać swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustalonym harmonogramem pracy. Związki Zawodowe wystosowały w tej sprawie apel do załogi, gdyż pracodawcy sugerują potrzebę dalszego ograniczania zatrudnienia.
W świetle prezentowanego stanowiska Spółki, Związki Zawodowe uznają, że termin prowadzenia dialogu z Zarządem PKP CARGO SA został wyczerpany i w związku z nieosiągnięciem porozumienia winien być sporządzony protokół rozbieżności potwierdzający odmienne stanowiska stron w zakresie zgłoszonych postulatów.
Prezes Zarządu zaapelował, by do rozmów o podwyżkach wynagrodzeń strony wróciły po upublicznieniu spółki a obecnie skupiły się na negocjacjach PGP, który z zapisami dającymi gwarancje zatrudnienia i stabilizację jest z pewnością dla załogi dokumentem priorytetowym. W imieniu pracodawcy propozycje zmian do projektu PGP zreferował doradca Zarządu, skupiając się na najistotniejszych zmianach polegających m.in. na rezygnacji z objęcia zapisami paktu spółek zależnych, dostosowaniu definicji, terminów, podstaw zawarcia paktu oraz zobowiązań właściciela do obecnie proponowanego trybu prywatyzacji oraz wykreśleniu zapisów dotyczących zobowiązań w zakresie ZUZP.
Powyższą wypowiedź uzupełnił Członek Zarządu ds. Finansowych pan A. Purwin , który dodał, że PGP w tym kształcie będzie generował określone koszty, które powinny być uwzględnione przy podjęciu decyzji. Zarząd nie ucieka także od gwarancji zatrudnienia, natomiast musi zapewnić Spółce elastyczność w działaniu, która umożliwi jej dalsze funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku, stąd proponowane modyfikacje.
Przedstawiciele Związków Zawodowych zwrócili się z prośbą w udostępnienie wydrukowanej wersji projektu Paktu informując równocześnie, że nie wyrażają zgody by postanowieniami PGP nie byli objęci pracownicy spółek zależnych. Prywatyzacji podlega bowiem cała Grupa Cargo i nie ma podstaw do nierównego traktowania jej pracowników poprzez wyłączenia niektórych z PGP.
- wyjaśnił, że zaprezentowany projekt PGP jest materiałem roboczym przeznaczonym do omówienia w toku bezpośredniej dyskusji i jego dystrybucja nie ma sensu. Zaproponował by powtórnie poddać pod dyskusję kolejne jego zapisy.
Związki Zawodowe nie zaakceptowały tej propozycji uznając, że materiał do negocjacji nie może być tajny i prezentowany jedynie w formie ustnej. Takie prowadzenie rozmów, w ocenie Strony Związkowej, nie daje szans na osiągniecie porozumienia, w związku z powyższym w formie pisemnej przedłożyła Zarządowi swoje oczekiwania i uprzedziła o dalszych działaniach w przypadku nieuwzględnienia wysuwanych żądań, do ogłoszenia strajku włącznie.
Strona pracodawcy potwierdziła przyjęcie stanowiska Strony Związkowej.
Warszawa, dnia 10.06.2013r.
CPPR B.Stachowicz.