Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

Wkrótce przetarg na szeroki tor do Wiednia

Damian Drożdżowski

(źródło: jm, Rynek Kolejowy)

Zła wiadomość dla PKP LHS. Koleje Rosyjskie oficjalnie poinformowały, że wkrótce rozpisany zostanie przetarg na studium wykonalności budowy szerokotorowego połączenia kolejowego z Rosji i Ukrainy przez Słowację do Wiednia.

szer toFot. Rynek Kolejowy

Przyporządkowane tagi:

Wiedeń (11) , RŻD (31) , PKP LHS (43)

Za projekt odpowiada spółka joint-venture JV Breitspur Planungsgesellschaft mbH. Jej udziałowcy, którymi są narodowe koleje Rosji (RŻD), Słowacji (ZSKK), Austrii (OBB) i Ukrainy (UZ), oficjalnie poinformowali w piątek o pierwszym poważnym kroku w realizacji projektu budowy nowego połączenia szerokotorowego.

Połączenie sieci kolejowych Rosji, Kazachstanu i Ukrainy szerokim torem z sercem Europy ma oznaczać zwiększenie możliwości rozwoju przewozu ładunków. Obecnie zarówno przewoźnik kazachski jak i rosyjski inwestują w terminale portowe w Chinach. Zakończenie wszystkich prac powinno umożliwić zaoferowanie klientowi w „jednym okienku” usługi przewozowej z Państwa Środka nad Dunaj. – Trzeba przy tym pamiętać, że naszym celem nie jest budowa linii o rozstawie 1520 mm do Wiednia tylko zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego z Azji – mówił kilka tygodni temu prezes Kolei Rosyjskich Władymir Jakunin.

– Kontynuujemy współpracę nad połączeniem rynków europejskich i azjatyckich. Rosyjski system kolejowy jest kluczowym elementem tranzytu euroazjatyckiego. Wiele państw Europy dotyka problem braku towarów na sieci kolejowej, dlatego też dostarczenie nowych towarów jest bardzo ważne. Realizacja projektu jako centralnego komponentu sieci euroazjatyckiej skróci czas transportu o 50% w porównaniu do transportu dalekomorskiego – powiedział w ostatni piątek prezes Kolei Rosyjskich Jakunin.

Studium, którego realizację właśnie zapowiedziano, ma zaproponować najlepsze rozwiązania kluczowych kwestii inżynieryjnych dotyczących budowy nowej linii, oraz oszacować wpływ inwestycji na środowisko i społeczeństwo. Kwestia finansowania przedsięwzięcia zostanie zbadana w oddzielnym dokumencie, który zostanie dopiero zamówiony. Prawdopodobny koszt inwestycji to ok. 6,36 miliarda euro. Pierwsze pociągi mają pojechać do Wiednia już w 2025 roku.

W ciągu ostatnich miesięcy przedstawiciele PKP, może za wyjątkiem najbardziej zainteresowanego sprawą PKP LHS, zdawali się nie przykładać większej wagi do projektu wiedeńskiego RZD. Ostatnio jednak Arkadiusz Krężel przewodniczący rady nadzorczej PKP PLK zabrał głos w tej sprawie. – Niepokoi nas planowana inwestycja dotycząca budowy szerokotorowego połączenia ze wschodu do Wiednia. Jeśli zostanie zrealizowana, zniweluje możliwości eksploatacji szerokiego toru do Sławkowa, jak również nasze możliwości wykorzystania tranzytu. Staniemy się objechaną „wyspą” – przestrzegał. Zaproponował również alternatywne rozwiązanie jakim ma być powiązanie PKP LHS z siecią Kolei Białoruskich. Projekt ten zakłada przedłużenie linii szerokotorowej z Zamościa do granicy z Białorusią we Włodawie i ma być znacząco tańszy niż trasa do Wiednia.

 

Brak grafik
2011 Wkrótce przetarg na szeroki tor do Wiednia .
Powered by Joomla 1.7 Templates