Wypłata wynagrodzenia do rąk, a nie na konto pracownika
Dotychczas wypłacaliśmy wszystkim pracownikom wynagrodzenia przelewem na wskazane konta. Obecnie dwóch pracowników wystąpiło do pracodawcy z pismami, w których domagają się wypłaty do rąk. Czy pracodawca ma obowiązek uwzględnić ich wnioski, czy też ze względu na nieprowadzenie w firmie kasy może odmówić?
fot. Iza Procyk-Lewandowska
Uregulowania Kodeksu pracy dotyczą m.in. miejsca i formy wypłaty wynagrodzenia za pracę. Pracodawca nie może więc w przepisach zakładowych uregulować tych kwestii mniej korzystnie niż wynika to z przepisów prawa pracy.
Wypłaty wynagrodzenia należy dokonywać co najmniej raz w miesiącu, w stałym i z góry ustalonym terminie (art. 82 § 1 K.p.). Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach zakładowych. Dyspozycja art. 86 § 2 K.p. przewiduje, że wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej. Dozwolona jest też częściowa wypłata wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna, ale tylko wtedy, gdy tak przewidują ustawowe przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy. Zgodnie z powołaną normą wynagrodzenie powinno być wypłacone w pieniądzu do rąk pracownika. Jeżeli jednak układ zbiorowy pracy ustala zasady jego wypłaty w innej formie, np. poprzez przelew na konto pracownika lub uprzednio wyrazi on na taką formę zgodę na piśmie, to jest to również dopuszczalne (art. 86 § 3 K.p.).
W sytuacji przedstawionej w pytaniu pracodawca ma obowiązek uwzględnić pisemne wnioski pracowników odnośnie wypłaty wynagrodzenia do ich rąk, gdyż zasadniczo taką formę wypłaty przewidują przepisy prawa pracy. Nawet trudności organizacyjne polegające na braku kasy w firmie nie usprawiedliwiają odmowy wypłaty wynagrodzenia do rąk pracowników.