Pan Andrzej Konieczny przewodniczący ZZM PKP w Jaworznie- Szczakowej
Szanowny Panie,
na polecenie Pana Ministra Rynasiewicza przekazuję informacje dotyczące modernizacji ww. odcinka.
Z poważaniem,
Monika Mościcka
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, ma na celu dostosowanie linii kolejowej nr 133 oraz nr 134 do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 160km/h (długość pociągów 400 metrów) oraz pociągów towarowych z prędkością 120 km/h (długość pociągów 750 metrów, o ciężarze 3200 ton, 120 osi).
Zakres rzeczowy przedmiotowego projektu przewiduje między innymi:
długość odcinka linii kolejowych – około 58 km;
długość torów głównych zasadniczych i szlakowych – około 116 km;
długość wszystkich torów – około 144 km;
liczba obiektów inżynieryjnych – 119 sztuk;
liczba krawędzi peronowych – 30 sztuk.
KONTRAKT 1 Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa oraz Jaworzno Szczakowa –Trzebinia
Kontrakt realizuje Konsorcjum PRKil - INFRAKOL - PNUIK, a prace projektowe po zgłoszeniu upadłości przez BPK Katowice (sąd ustanowił zarządcę) zgodnie z deklaracją Wykonawcy są prowadzone przez poniższe firmy (obecnie Wykonawca negocjuje podpisanie umów):
Koltech infra (firma przejęła część pracowników BPK Katowice realizujących projekty E30),
Infrares (firma przejmująca pracowników Movares Polska - podwykonawcy BPK Katowice),
BPKiU Łódź (podwykonawca BPK Katowice),
Projekty Budowlane: Odebrane zostały projekty budowlane dla odcinków: Jaworzno Szczakowa - Sosnowiec Jęzor km 6,847 - 1,150 linii nr 134 i Jaworzno Szczakowa - granica województwa śląskiego/małopolskiego km 19,500 - 24,093 linii nr 133.
Roboty budowlane: Na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa km 6,847 -1,150 linii nr 134 trwają roboty budowlane, które powinny zakończyć się zgodnie z deklaracją Wykonawcy w dniu
22 października 2013 roku - tor nr 2 i w dniu 01 kwietnia 2014 roku - tor nr 1.
KONTRAKT 2 Modernizacja odcinka: Trzebinia – Krzeszowice
Kontrakt realizuje Konsorcjum OHL ZS (Brno) i TOR-KAR-SSON (Warszawa), a prace projektowe prowadzone są przez SUDOP Praha.
Projekty budowlane zostały wykonane w 80%:
dla stacji Trzebinia: w dniu 23 września 2013 roku wykonawca przekazał Zamawiającemu projekty budowlane dla stacji Trzebinia;
dla szlaku Trzebinia - Krzeszowice: zostały odebrane projekty budowlane dla odcinka od km 33,200 - 35,600 linii nr 133 - tor nr 2;
dla stacji Krzeszowice: w chwili obecnej Wykonawca dokonuje poprawek o uwagi wniesione przez członków ZOPI (Zespół Oceny Projektów Inwestycyjnych).
Termin oddania Projektów Budowlanych dodatkowo się opóźnił, z powodu złożenia w czerwcu 2013 roku, wniosku o upadłość przez grupę Movares Polska, która jako Podwykonawca prowadziła prace projektowe na Kontrakcie nr 2. W związku z tym Wykonawca odstąpił od obecnej umowy zawartej
z Movares Polska i podpisał nową umowę z Sudop Praha w połowie sierpnia 2013 roku.
Roboty budowlane
W dniu 2 września 2013 roku rozpoczęto roboty budowlane na odcinku toru nr 2 szlak Trzebinia - Dulowa od km 33,200 do km 35,600, których termin zakończenia określony jest na dzień 20 grudnia 2013 roku. Kolejne prace na odcinku Trzebinia - Krzeszowice w km 29,110 - 46,700 na linii kolejowej nr 133 będą wykonywane sukcesywnie po uzyskaniu prawomocnych decyzji administracyjnych - pozwoleń na budowę.
KONTRAKT 3 Modernizacja odcinka: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy
Kontrakt realizuje Konsorcjum PNI sp. z o.o. w upadłości układowej - PKP Energetyka SA - PPMT Spółka z o.o. (Gdańsk). Po podpisaniu Ugody część projektowa jest realizowana przez PKP Energetyka S.A. Projektuje CE Project Group z Krakowa.
Część projektowa:
Dokumentacja projektowa (zakres określony w Ugodzie podpisanej w dniu 24 kwietnia 2013roku) jest w końcowej fazie opracowania z wyjątkiem stacji Kraków Mydlniki. Projekty budowlane zostały odebrane dla 2 z 5 odcinków. Do zakończenia procesu projektowego kluczową rolę odgrywa dokumentacja projektowa dla stacji Kraków Mydlniki, w której występuje konieczność rozwiązania kolizji na styku modernizowanej linii kolejowej E30 (projekt POliŚ 7.1-11.1) oraz budowy połączenia kolejowego MPL „Kraków - Balice" (projekt POliŚ 7.1-21). Obecnie projekt Balicki oczekuje na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Dla zminimalizowania skutków wykonania robót straconych założono, że Projektant projektu POliŚ 7.1-11.1 wystąpi z wnioskiem o zmianę pozyskanego pozwolenia na budowę dla projektu POliŚ 7.1-21 (w części kolidującej z linią E-30) dla wykonania przebudowy stacji Kraków Mydlniki.
Roboty budowlane zostały rozpoczęte w dniu 23 kwietnia 2012 roku na odcinku Zabierzów - Kraków Mydlniki i zostały wstrzymane przez Wykonawcę - PNI, który ogłosił upadłość. W konsekwencji została podpisana ugoda w dniu 24 kwietnia 2013 roku określająca warunki odstąpienia od umowy.
W wyniku podpisanej ugody zostaną dokończone prace projektowe i przygotowane materiały przetargowe na potrzeby wyłonienia nowych Wykonawców.
KONTRAKT 4 Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (6,9 km linii nr 134) oraz (51,8 km linii nr 133)
Kontrakt realizuje Konsorcjum w składzie Thales Polska Sp. z o.o. i Thales Transportation Systems GmbH. Prace projektowe prowadzone są przez Thales Polska Sp. z o.o. oraz Konsorcjum KVADRO SPOL. S.R.O. Spółka komandytowa z siedzibą w Cieszynie i KVADRO SPOL S.R.O. z siedzibą
w Republice Czeskiej.
Projekty Budowlane: Odebrane zostały projekty budowlane dla odcinków: Jaworzno Szczakowa - Sosnowiec Jęzor km 6,847 - 1,150 linii nr 134; Zabierzów - Kraków Mydlniki km 59,400 - 62,400 linii nr 133; Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy km 62,400 - 67,200.
Pozostałe projekty budowlane zostaną sukcesywnie odbierane równolegle do projektów budowlanych realizowanych w ramach Kontraktów nr 1, 2 i 3. Wynika to z konieczności dostosowania rozwiązań technicznych do założeń przyjmowanych w ramach pozostałych Kontraktów.
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” jest jednym z najbardziej zagrożonych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
Z tego powodu podjęto odpowiednie działania, uwzględnione w aktualizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych, mające na celu minimalizację utraty środków pochodzących z UE i jego realizację po okresie kwalifikowalności wydatków, (po roku
2015 r.); natomiast przed upływem terminu uzyskania efektów POIiŚ..
Kwota dofinansowania projektu ze środków unijnych obniżona została przy pozostawieniu dotychczasowego poziomu współfinansowania UE wydatków kwalifikowanych, co spowoduje dużo szybszą realizację pełnej absorpcji. Pozostałe wydatki pochodzić będą z innych źródeł finansowania.