Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

PKP Cargo: Spadek przychodów, przewozy bez wzrostów

Damian Drożdżowski

(źródło: PKP Cargo/Rynek Kolejowy/lm)

Przychody z działalności operacyjnej Grupy PKP Cargo. po trzech kwartałach 2013 r. wyniosły 3 517,8 mln zł, czyli ok. 8,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy Grupa wypracowała 3 850,5 mln zł przychodów. W analizowanym okresie odnotowano nieznaczny wzrost wykonywanej pracy przewozowej przy spadku masy ładunków.

spadek 1fot. Jacek Goździewicz

spadek2

Praca przewozowa: I - III kwartał 2012 wyk. Rynek Kolejowy

spadek3

Praca przewozowa: I - III kwartał 2013 wyk. Rynek Kolejowy

spadek4
Grupa PKP Cargo wyniki finansowe tab. PKP Cargo
spadek5
Porównanie masy ładunków w latach 2012 - 2013 tab. PKP Cargo

spadek6

Porównanie masy ładunków w latach 2012 - 2013 tab. PKP Cargo

Przyporządkowane tagi:

PKP Cargo (84)

Wyniki finansowe zgodne z oczekiwaniami

– Wyniki finansowe za trzy kwartały 2013 r. są zgodne z naszymi oczekiwaniami, które uwzględniały spowolnienie dynamiki rynku przewozów towarowych oraz efekt ujęcia w rachunku wyników kosztów realizacji Paktu Gwarancji Pracowniczych w wysokości 208,8 mln zł – mówi Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo.

– Cały czas prowadzimy działania polegające na restrukturyzacji Grupy i zwiększaniu efektywności jej funkcjonowania, co przejawia się w obniżce jednostkowych kosztów działalności. Silna konkurencja rynkowa przy spowolnieniu dynamiki rynku spowodowała presję cenową na początku 2013 r., ale PKP Cargo niezmiennie utrzymuje pozycję zdecydowanego lidera rynku, co w średnim i długim terminie, kiedy koniunktura gospodarcza będzie się poprawiać, będzie wpływać pozytywnie na sytuację firmy dzięki istotnej dźwigni operacyjnej – dodaje Boroń.

Gdyby nie węgiel…, czyli przewozy bez wzrostów

W okresie trzech kwartałów 2013 r. Grupa PKP Cargo wypracowała 3 517,8 mln zł przychodów z działalności operacyjnej, tj. o ok. 8,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy to osiągnęły one 3 850,5 mln zł. Taki wynik był spowodowany spadkiem przychodów ze sprzedaży Grupy w przeliczeniu na 1 tkm, które wyniosły 0,15 zł w okresie trzech kwartałów 2013 r. wobec 0,17 zł w analogicznym okresie 2012 r.

Zdaniem przedstawicieli spółki spadek ten wynikał z bardzo dynamicznej konkurencji na rynku oraz zmiany struktury przewozów. W tym drugim przypadku jedyną z podanych przyczyny jest wzrost przewozów eksportowych węgla kamiennego na długie odległości, które charakteryzują się niższym przychodem jednostkowym.

Jeśli chodzi o same przewozy, to w okresie od stycznia do września 2013 r. Grupa PKP Cargo przetransportowała 83,7 miliona ton ładunków (-2,9% w stosunku do trzech kwartałów 2012 r.), i wykonała pracę przewozową na poziomie 22,2 miliarda tkm (+1,5% w stosunku do trzech kwartałów 2012 r.).

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 2013 odnotowano spadki przewozów w większości grup towarowych zarówno w masie jak i wykonywanej pracy przewozowej. Masa przewiezionego kruszywa i materiałów budowlanych spadła o 16%, paliw płynnych o 15%, a produktów chemicznych o 14%. Spadek odnotowano również w przewozach intermodalnych. O ponad 5% wzrosła za to masa transportowanego węgla kamiennego. Oznacza to, że udział tego w ładunku w ogóle przewiezionej masy wzrósł z ok. 44% w pierwszych trzech kwartałach roku ubiegłego to ok. 48% w analogicznym okresie tego roku.

Jeszcze bardziej interesujące wydają się zmiany jakie zaszły w strukturze wykonywanej pracy przewozowej. W zakresie produktów chemicznych odnotowano jej zmniejszenie o ok. 23%, w przypadku kruszywa i materiałów budowlanych było to ok. 20% zaś w intermodalu ok. 15%. Największy wzrost, aż o 25%, przypadł na przewozy węgla kamiennego. Widać tutaj jeszcze wyraźniej jego dominującą rolę w przewozach. W pierwszych trzech kwartałach roku 2012 węgiel kamienny dawał bowiem ok. 32% ogóły wykonywanej pracy zaś w analogicznym okresie roku 2013 było to już niewiele ponad 40%.  PKP Cargo ciągle węglem stoi.

W okresie trzech kwartałów 2013 r. udział Grupy PKP Cargo w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych wyniósł ok. 60% pod względem pracy przewozowej oraz ok. 49% pod względem przewiezionej masy.

Koszty z działalności operacyjnej

Skorygowane koszty działalności operacyjnej w okresie trzech kwartałów 2013 r. spadły o ok. 7% do 3 292,1 ml zł z 3 540,7 mln zł w okresie trzech kwartałów 2012 r. Koszty działalności operacyjnej uwzględniające jednorazowe zdarzenia z tytułu świadczeń pracowniczych związanych z premią prywatyzacyjną oraz premią uznaniową o łącznej wartości 208,8 mln zł wyniosły 3 500,9 mln zł, co oznacza spadek o ok. 1,1%.

Poza kosztami świadczeń pracowniczych, które wzrosły o ok. 19,1% w porównaniu do analogicznego okresu 2012 r. osiągając poziom 1 332,6 mln zł oraz wzrostem wartości sprzedanych towarów i materiałów o ok. 161,3% do poziomu 119,2 mln zł, w pozostałych pozycjach kosztów działalności operacyjnej odnotowano spadki. W porównaniu do analogicznego okresu 2012 r., w okresie trzech kwartałów 2013 r. koszty usług dostępu do linii zarządców infrastruktury były niższe o 28,3 mln zł, koszty amortyzacji i odpisów aktualizujących o 37,3 mln zł, a koszty zużycia surowców i materiałów o 27,4 mln zł.

EBITDA i zysk netto

Wynik EBITDA Grupy PKP Cargo w okresie od I do III kwartału 2013 r. spadł o ok. 52,6% do 297,2 mln zł z 627,5 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wpływ na wyniki w III kw. 2013 r. i tym samym w całym okresie trzech kwartałów 2013 r. miało ujęcie w kosztach świadczeń pracowniczych jednorazowych kosztów dotyczących premii prywatyzacyjnej oraz jednorazowej premii uznaniowej, w łącznej kwocie 208,8 mln zł. Wynik EBITDA skorygowany o wpływ zdarzeń jednorazowych, wyniósł 506,0 mln zł.

Marża EBITDA spadła z 16,3% za I-III kwartał 2012 r. do 8,4% (14,4% po korekcie o zdarzenia jednorazowe) za I-III kwartał roku bieżącego.

W okresie trzech kwartałów 2013 r. Grupa PKP Cargo odnotowała stratę netto na poziomie 4,8 mln zł wobec 253,7 mln zł zysku w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wynik netto, skorygowany o wpływ zdarzeń jednorazowych, wyniósł 164,3 mln zł.

- Utrzymujemy ścisłą dyscyplinę kosztową w bardzo konkurencyjnym otoczeniu oraz trudnych warunkach makroekonomicznych. Potwierdzają to wyniki wypracowane po trzech kwartałach tego roku po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych tj. kosztów świadczeń pracowniczych związanych z premiami: prywatyzacyjną i uznaniową. Warto zauważyć, że zdarzenia te mają mocno ograniczony wpływ na naszą pozycję gotówkową, która jest coraz lepsza. Potwierdza to już niemal 160 mln zł nadwyżki wolnych środków nad zadłużeniem – mówi Adam Purwin, członek zarządu ds. finansowych PKP CARGO S.A. – Nie zamierzamy jednak na tym poprzestać. Jednym z naszych priorytetów będzie praca nad dalszą poprawą efektywności, do czego w kolejnych kwartałach pozytywnie przyczyni się m.in. obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Nakłady inwestycyjne

Grupa PKP Cargo obniżyła nakłady inwestycyjne w okresie trzech kwartałów 2013 r. o 61,6% do 254,3 mln zł z 662,6 mln zł przed rokiem. Znaczący spadek wydatków inwestycyjnych jest skutkiem zakupu 228 wagonów w 2012 r. przez Trade Trans, spółkę zależną PKP CARGO oraz zakończenia z początkiem 2013 r. programu modernizacji ponad 100 lokomotyw spalinowych. Eksploatacyjnym efektem programu inwestycyjnego jest ograniczenie zużycia paliwa dzięki zwiększonemu wykorzystaniu zmodernizowanych lokomotyw spalinowych.

Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do EBITDA (obliczony zgodnie z definicją podaną w skonsolidowanym raporcie kwartalnym za trzy kwartały 2013 roku) za okres trzech kwartałów 2013 r. osiągnął wielkość ujemną ze względu na nadwyżkę środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz pozostałych krótkoterminowych aktywów finansowych nad zobowiązaniami finansowymi w wysokości 158,7 mln zł.

Brak grafik
2011 PKP Cargo: Spadek przychodów, przewozy bez wzrostów .
Powered by Joomla 1.7 Templates