PKP Cargo z 81 mln zł straty
Rozliczenie premii prywatyzacyjnej i uznaniowej spowodowało, że w trzecim kwartale PKP Cargo odnotowało 81,01 mln zł skonsolidowanej straty netto
Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo (Fot; Tomasz Raś, "Puls Biznesu")
Przed rokiem firma miała 117,57 mln zł zysku.
Na wysokość zysku netto wpływ miało rozliczenie premii prywatyzacyjnej i uznaniowej o łącznej wartości brutto 208,8 mln dla pracowników w związku debiutem giełdowym spółki. Był to efekt jednorazowy, który nie będzie wpływał na wyniki PKP Cargo w przyszłości.
Strata operacyjna wyniosła 109,42 mln zł wobec 131,64 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody z działalności operacyjnej sięgnęły 1.226,54 mln zł w III kw. 2013 r. wobec 1.327,12 mln zł rok wcześniej.
W okresie I-III kw. 2013 r. spółka miała 4,60 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 253,42 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach z działalności operacyjnej w wysokości 3.517,77 mln zł w porównaniu z 3.850,50 mln zł rok wcześniej.
Zysk netto skorygowany o wpływ premii prywatyzacyjnej w okresie trzech kwartałów 2013 r. wyniósł 164,3 mln zł wobec 253,7 mln zł zysku w analogicznym okresie roku ubiegłego.
- Wyniki finansowe za trzy kwartały 2013 r. są zgodne z naszymi oczekiwaniami, które uwzględniały spowolnienie dynamiki rynku przewozów towarowych oraz efekt ujęcia w rachunku wyników kosztów realizacji Paktu Gwarancji Pracowniczych w wysokości 208,8 mln zł. Cały czas prowadzimy działania polegające na restrukturyzacji Grupy i zwiększaniu efektywności jej funkcjonowania, co przejawia się w obniżce jednostkowych kosztów działalności. Silna konkurencja rynkowa przy spowolnieniu dynamiki rynku spowodowała presję cenową na początku 2013 r., ale PKP Cargo niezmiennie utrzymuje pozycję zdecydowanego lidera rynku, co w średnim i długim terminie, kiedy koniunktura gospodarcza będzie się poprawiać, będzie wpływać pozytywnie na sytuację firmy dzięki istotnej dźwigni operacyjnej – mówi Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.