Koleją dużych prędkości z Warszawy do Madrytu
wtorek, 19 listopada 2013
Parlament Europejski zagłosował dziś za przyjęciem europejskiego podejścia do planowania i finansowania infrastruktury
Parlament Europejski dał dzisiaj w Strasburgu wyraźny sygnał, że potrzebne jest więcej Europy w procesach planowania i budowy infrastruktury transportowej. Deputowani do Parlamentu Europejskiego zagłosowali w większości za przyjęciem wytycznych dotyczących Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T), jak i za instrumentem ich finansowania ,,Łącząc Europę” (CEF). Oznacza to koniec długich negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, które rozpoczęły się na początku tego roku.
Tuż po udanym głosowaniu deputowany do Parlamentu Europejskiego z ramienia SLD, członek Komisji Transportu i Turystyki, Prof. Bogusław Liberadzki powiedział: ,,Dobra infrastruktura jest najważniejszym warunkiem wstępnym niezbędnym do wygenerowania trwałego, zrównoważonego i inteligentnego wzrostu gospodarczego, obejmującego zarówno wszystkie państwa członkowskie, jak i grupy społeczne. Polska jako największy beneficjent tych funduszy, z których środki zostaną przeznaczone m. in. na nasze drogi, kolej, lotniska i porty, będzie miała unikalną szansę dogonienia czołowych europejskich gospodarek. Efektywny transport nie tylko umożliwi szybsze podróżowanie między naszymi wsiami, miastami i regionami, ale także stworzy nowe miejsca pracy.”
Od teraz, państwa członkowskie będą mogły korzystać z 26 miliardów euro. Jedyne warunki, które musi spełnić projekt infrastrukturalny, to fakt, iż musi być w zaawansowanej fazie planowania, kreować wartość dodaną oraz zostać ukończony w określonym czasie. Prof. Liberadzki ponaglił: ,,Polski rząd powinien teraz działać, żeby nie zawieść swoich obywateli w sprawach długo oczekiwanych połączeń drogowych i kolejowych. Błędy z przeszłości nie mogą zostać powtórzone, jeśli UE chce finansować naszą infrastrukturę powinniśmy tę szansę wykorzystać.”
Od 2014 roku dla Polski dostępne będzie, w ramach instrumentu "Łącząc Europę", do 7 miliardów euro. Ponadto, poziom dofinansowania wzrośnie do 85%, co w praktyce oznacza, że Bruksela będzie płaciła za naszą infrastrukturę. Jest tylko jeden warunek: projekty muszą być dobrze zaplanowane i wykonane.
Jak dowiedział się Prof. Liberadzki, z negocjacji między Komisja Europejską, a polskim rządem wynika, iż najbardziej prawdopodobne jest, że już wkrótce rozpoczną się prace nad modernizacją połączeń kolejowych: Gdynia - Katowice, Wrocław - Poznań - Szczecin / Świnoujście oraz Warszawa – Berlin, natomiast projekty drogowe będą obejmowały między innymi trasy z Nowej Soli do Hradec Králové oraz z Bielsko Białej do Žiliny, jak również poprawę połączeń drogowych z państwami bałtyckimi.
Są też dobre wiadomości dla polskich portów. Nie tylko Gdynia i Gdańsk, ale także dwa główne porty województwa zachodniopomorskiego wkrótce będą korzystać z funduszy unijnych. Zarówno Szczecin, jak i Świnoujście zyskają lepsze połączenia drogowe i kolejowe z resztą kraju.