Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

Zgoda Komisji Transportu i Turystyki w sprawie przyszłości europejskich kolei

Damian Drożdżowski

środa, 18 grudnia 2013

liberadzki 

Profesor Liberadzki w trakcie głosowania w Komisji Transportu i Turystyki

Wczorajszy dzień był historycznym dla kolei europejskich. Komisja Transportu i Turystyki PE zagłosowała nad sześcioma wnioskami legislacyjnymi, które będą w przyszłości kształtować politykę kolejową.

Dzisiaj wiele połączeń kolejowych jest powolnych i obsługiwanych przez przestarzały tabor. Dzięki tzw. Czwartemu Pakietowi Kolejowemu bardzo prawdopodobne jest, że sytuacja wkrótce zmieni się na korzyść pasażerów. Celem Czwartego Pakietu Kolejowego zawierającego sześć wniosków legislacyjnych jest poprawa efektywności pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych oraz stworzenie europejskiej przestrzeni kolejowej. Dzisiaj każde państwo członkowskie ma własny system kolejowy z różnymi standardami technicznymi, co np. uniemożliwia bezpośrednie połączenie kolejowe między Szczecinem a centrum Berlina.

Pięć spośród propozycji legislacyjnych ma pośredni wpływ na pasażerów kolei w Europie, albo skupia się na technicznych szczegółach, które sprawią, że w przyszłości łatwiej będzie budować transgraniczne połączenia kolejowe. Jedno dossier (PSO - Public Service Obligation) skupia się na otwarciu krajowego rynku kolejowych przewozów pasażerskich dla konkurencji i tym samym będzie kształtowało ten rynek. Może to być zarówno korzystne, jak i niebezpieczne, jeśli polski rząd będzie kontynuował antykolejową politykę.

Profesor Liberadzki, jako odpowiedzialny z ramienia S&D za sprawozdanie na temat PSO, powiedział po głosowaniu: ,,Cieszę się, że Komisja poparła mój pomysł otwarcia rynku pasażerskich usług kolejowych. Konkurencja jest dla mnie sposobem na promowanie europejskich kolei - narzędziem ciągłego podnoszenia ich jakości i niezawodności. Celem kolei jest służenie pasażerom, przewożenie towarów, przyczynianie się do lepszego życia i rozwoju gospodarczego.”.

Jedną z najważniejszych kwestii w dossier Profesora Liberadzkiego był wymiar społeczny. Co stałoby się z pracownikami kolei, jeśli np. jeden z polskich regionów zdecydowałby się przyznać zamówienie publicznie nie PKP, ale innemu przewoźnikowi? Czy straciliby pracę, czy firma przejmująca zamówienie musiałaby ich zatrudnić na tych samych warunkach? Odpowiedź powinna być jedna, na korzyść pracowników.

Profesor Liberadzki skomentował te ważne pytania: ,,Jestem szczęśliwy mogąc ogłosić wynik dzisiejszego głosowania nad Czwartym Pakietem Kolejowym. Żaden pracownik kolei w Polsce nie musi się obawiać, że straci pracę, kiedy publiczny kontrakt na usługi kolejowe zostanie przyznany konkurentowi PKP.”.

Zalecenia Komisji Transportu i Turystyki będą głosowane na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu na początku przyszłego roku.

Dla osób zainteresowanych tym tematem zamieszczamy link do artykułu Profesora Liberadzkiego, który ukazał się w ostatnim numerze ,,EP Today”:

http://eptoday.com/policy-for-public-services-by-rail-in-europe-what-we-really-have-to-focus-on/

Brak grafik
2011 Zgoda Komisji Transportu i Turystyki w sprawie przyszłości europejskich kolei.
Powered by Joomla 1.7 Templates