Odezwa Bogusława Liberadzkiego do Polskich Posłów w PE w sprawie LHS
Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy,
Chciałbym zwrócić Waszą uwagę na istotną kwestię dotyczącą zarządzania infrastrukturą kolejową.
W wielu krajach europejskich, w tym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii, istnieją sieci kolejowe niezarządzane przez głównego zarządcę infrastruktury danego kraju członkowskiego.
W Polsce mamy ok. 400 km sieci szerokotorowej, która jest zarządzana przez spółkę PKP LHS sp. z o.o. Jest to sieć funkcjonalnie i technicznie wyodrębniona z sieci głównej, zarządzanej przez PKP PLK S.A., a której długość linii wynosi 19191 km.
W Niemczech z 37.500 km linii kolejowych ok. 4.000 km nie jest własnością głównego zarządcy infrastruktury - Deutsche Bahn AG. Drugim największym zarządcą po DB jest Osthannoversche Eisenbahn (280 km linii kolejowych),
następnym Albtal – Verkehrs - Gesellschaft (276 km) i Elbe – Weser - Bahn (232 km).
Istnieje potrzeba wyłączenia tego typu przedsiębiorstw i linii do długości 500 km, spod regulacji przewidzianych w art.7, 7a, 7b, 7c, 7d i 7e w zmianie do Dyrektywy 34/12, by zapobiec nakładaniu dodatkowych kosztów i barier administracyjnych na małe, nie strategiczne przedsiębiorstwa.
W związku z faktem, że ok. 3% infrastruktury polskiej i 12% infrastruktury niemieckiej jest zarządzane i eksploatowane przez małe przedsiębiorstwa regionalne, uważam, że moglibyście być zainteresowani poparciem i podpisaniem załączonej poprawki na głosowaniu plenarnym 25/26 lutego br.
Podkreślić należy, że pomimo przedłożenia podobnych poprawek przez sześciu posłów (Pirker AM 155, Banki AM 178, Zeller AM 191, Bach AM 242, Vergnaud AM 552, Liberadzki AM 570) , bez żadnego uzasadnienia nie zostały one wzięte pod uwagę na głosowaniu w Komisji TRAN.
Proszę o informację, czy jesteście zainteresowani poparciem mojej poprawki. Byłbym wdzięczny za wiadomość do czwartku, 6 lutego.
Pozdrawiam,
Bogusław LIBERADZKI