Lotos Kolej nie chce do PKP Cargo
źródło: jm, Rynek Kolejowy/ISBNews)
W styczniu pojawiły się informacje, że PKP Cargo jest blisko przejęcia przewoźnika Lotos Kolej. Jednak prezes grupy Lotos Paweł Olechnowicz ma inne plany. Chce skonsolidować prywatnych przewoźników wokół Lotos Kolej i uczynić ze spółki wyraźnego wicelidera rynku.
Fot. Lotos
Szef grupy Lotos Paweł Olechnowicz (fot. Lotos)
Przyporządkowane tagi:
Lotos Kolej (94) , PKP Cargo (1147)
Według danych za rok 2013, PKP Cargo wciąż jest wyraźnym liderem rynku przewozów towarowych. Giełdowa spółka ma 58,85% udziałów w pracy przewozowej i 48,64 proc. udziałów w przewiezionej masie towarów. W styczniu „Dziennik Gazeta Prawna” napisał, że renomowane kancelarie prawne dostały zlecenia przygotowania dokumentacji dla zakupu przez PKP Cargo udziałów w spółce Lotos Kolej.
Lotos Kolej jest w tej chwili jest wiceliderem rynku. Wykonuje 7,76 proc. pracy przewozowej na rynku. Na kolejnych miejscach, z pracą w granicach 5–7 proc. są Grupa CTL, PKP LHS i DB Schenker Rail Polska. Mniej znaczący udział w rynku (ok. 2 proc. każdy) mają Orlen Kontrans, Rail Polska, Freightliner, Pol–Miedź Trans i STK. Pod względem przewiezionej masy Lotos jest już niżej w rankingach. 4–procentowy udział plasuje go za DB Schenker (19,24 proc.), i Grupą CTL (6,77 proc.).
Lotos chce koncentracji, ale poza PKP
Jednak to właśnie wysoka pozycja Lotosu na rynku ma według „DGP” stanowić główny problem przy kupnie akcji przewoźnika przez PKP Cargo. Zastrzeżenia może mieć bowiem urząd antymonopolowy – i to pod kątem przygotowania odpowiednich argumentów mają pracować kancelarie wynajęte przez PKP Cargo.
Według informacji „Rynku Kolejowego”, kupno akcji Lotos Kolej przez PKP Cargo wcale nie jest takie pewne. – Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, że ktoś przychodzi, i po prostu kupuje Lotos Kolej. Nawet jeśli jest to PKP Cargo. To Grupa Lotos wybierze odpowiedni sposób rozwoju przewoźnika – mówił „RK” pod koniec grudnia szef grupy Lotos Paweł Olechnowicz. Jak dodał, najwięcej argumentów przemawia za zbudowaniem silnego podmiotu, będącego wyraźnym wiceliderem rynku, wokół Lotos Kolej.
Silny numer dwa, potem giełda?
Więcej na temat planów dotyczących Lotos Kolej Olechnowicz przekazał ostatnio ISBnews w kuluarach konferencji Gospodarczy Trójkąt Weimarski. – Lotos Kolej powinien być aktywnym uczestnikiem, a nawet liderem konsolidacji mniejszych spółek kolejowych na polskim rynku. Dajemy sobie na to 4-5 lat. Naszym celem jest, aby Lotos Kolej stał się drugim przewoźnikiem w Polsce, a pod względem jakości świadczonych usług - nawet pierwszym - powiedział prezes Olechnowicz.
Lotos Kolej może przejąć spółki przewozowe należące m.in. do Grupy Azoty, Ciechu (Transoda), czy Bogdanki. O tych samych spółkach mówi się też jako o potencjalnych akwizycjach PKP Cargo. Po koncentracji Lotos Kolej miałby walczyć o pozycję zdecydowanego wicelidera rynku z DB Schenker i CTL, a w przyszłości możliwa byłaby jego sprzedaż poprzez Giełdę Papierów Wartościowych.