Modernizacja E 30 na odcinku Jęzor - Szczakowa
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, ma na celu dostosowanie linii kolejowej nr 133 oraz nr 134 do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 160km/h (długość pociągów 400 metrów) oraz pociągów towarowych z prędkością 120 km/h (długość pociągów 750 metrów, o ciężarze 3200 ton, 120 osi).
Zakres rzeczowy przedmiotowego projektu przewiduje między innymi:
długość odcinka linii kolejowych – około 58 km;
długość torów głównych zasadniczych i szlakowych – około 116 km;
długość wszystkich torów – około 144 km;
liczba obiektów inżynieryjnych – 119 sztuk;
liczba krawędzi peronowych – 30 sztuk.
KONTRAKT 1 Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa oraz Jaworzno Szczakowa –Trzebinia
Kontrakt realizuje Konsorcjum PRKil - INFRAKOL - PNUIK, a prace projektowe po zgłoszeniu upadłości przez BPK Katowice (sąd ustanowił zarządcę) zgodnie z deklaracją Wykonawcy są prowadzone przez poniższe firmy (obecnie Wykonawca negocjuje podpisanie umów):
Koltech infra (firma przejęła część pracowników BPK Katowice realizujących projekty E30),
Infrares (firma przejmująca pracowników Movares Polska - podwykonawcy BPK Katowice),
BPKiU Łódź (podwykonawca BPK Katowice),
Projekty Budowlane: Odebrane zostały projekty budowlane dla odcinków: Jaworzno Szczakowa - Sosnowiec Jęzor km 6,847 - 1,150 linii nr 134 i Jaworzno Szczakowa - granica województwa śląskiego/małopolskiego km 19,500 - 24,093 linii nr 133.
Roboty budowlane: Na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa km 6,847 -1,150 linii nr 134 trwają roboty budowlane, które powinny zakończyć się zgodnie z deklaracją Wykonawcy w dniu
22 października 2013 roku - tor nr 2 i w dniu 01 kwietnia 2014 roku - tor nr 1
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” jest jednym z najbardziej zagrożonych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
Tak obecnie wygląda modernizacja wspomnianego odcinka.