Trwają prace nad ustawą regulującą czas pracy maszynistów
Data dodania: 2014-03-20 13:15:28 Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowuje obecnie projekt założeń do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów. Regulacje zawarte w ustawie mają określić jednolite normy i wymiar czasu pracy maszynistów. Dotyczyły będą one także obowiązków pracodawców.
Fot. Jędrzej Pilarski Przyporządkowane tagi: maszynista (4) , Elżbieta Bieńkowska (71) , Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (20) Według ministerstwa, ustawa wyeliminuje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego wynikające z naruszenia przez maszynistów limitów czasu pracy oraz wymaganego okresu odpoczynku pomiędzy służbami. Część zagadnień regulują przepisy prawa unijnego. Dotyczą one jednak jedynie czasu pracy maszynistów prowadzących pociągi w ruchu transgranicznym. W październiku 2012 roku skierowano do partnerów społecznych kwestionariusze z prośbą o wskazanie zagadnień związanych z warunkami pracy maszynistów, które ich zdaniem wymagają ujednolicenia. Uzyskano odpowiedzi od 15 podmiotów. Kolejny krok w sprawie projektu podjęto w lipcu 2013 roku. Zorganizowano posiedzenie Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, podczas którego poruszono temat warunków pacy maszynistów. Udział wzięli w nim przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców maszynistów i organizacji zrzeszających pracodawców. „Aktualnie na rynku kolejowym w Polsce mamy do czynienia z niepożądaną sytuacją, w której spośród około 15,5 tys. osób posiadających uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych, ponad połowa znajduje się w przedziale wiekowym 46-60 lat, a na rynku pracy brakuje około 1100 maszynistów” – czytamy w projekcie założeń dotyczącym ustawy o czasie pracy maszynistów. „Rosnący niedobór maszynistów na rynku kolejowym w Polsce sprawia, że często są oni, w ramach stosunku pracowniczego, obowiązani do odbywania wielogodzinnych podróży w celu objęcia pociągu, który mają następnie prowadzić, co często jest przyczyną naruszania norm dotyczących nieprzerwanego odpoczynku. Dodatkowo przewoźnicy kolejowi stosują różne zasady zaliczania określonych czynności wykonywanych przez maszynistę do czasu pracy” – uzasadniają autorzy projektu. Ustawa określała będzie m.in. maksymalny czas pracy, czas wymagany na odpoczynek oraz maksymalne limity godzin nadliczbowych. |