Dzisiaj jest: 13 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Łucja, Otylia, Eugeniusz

Większe dofinansowanie z UE na drogi. Kolej tylko 40%?

Damian Drożdżowski

W nowej perspektywie UE chciała przeznaczyć 60 procent środków na kolej, a 40 na drogi. Dziś Elżbieta Bieńkowska mówiła o odwróconej proporcji, z kolei Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury ds. kolei, wspominał niedawno o tym, że środki zostaną podzielone po połowie. Jak ostatecznie będzie wyglądał stosunek pieniędzy przyznanych na kolej i drogi?

wiecej kolejFot. Rafał Jasiński

Przyporządkowane tagi:

UE (64) , dofinansowanie unijne () , kolej (144)

W zeszły piątek 28 marca Zbigniew Klepacki wziął udział w spotkaniu zorganizowanym przez Railway Business Forum i Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury. Podkreślił wówczas, że nie będzie większych przesunięć w podziale środkó unijnych na kolej i drogi.

W styczniu tego roku rząd przyjął projekty umowy partnerstwa na lata 2014-2020.Wynegocjowana z Komisją Europejską umowa wraz z programami operacyjnymi będzie stanowić podstawę do realizacji nowej perspektywy finansowej w Polsce. Na największe dofinansowanie mogą liczyć inwestycje w infrastrukturę. Na drogi i kolej zostanie przyznana taka sama kwota - po 10,5 mld euro.

Już od dawna o zabranie pieniędzy kolei zabiega minister infrastruktury i rozwoju, Elżbieta Bieńkowska. Wielokrotnie wicepremier podkreślała, żę na koniec 2020 roku Polska ma posiadać sieć dróg ekspresowych, które połączą miasta wojewódzkie między sobą oraz z Warszawą.

Mimo informacji o osiągnięciu kompromisu przewidującego równy podział środków na drogi i kolej (Komisja Europejska chciała, by Polska wydała 60 procent pieniędzy na kolej, polski rząd chciał odwrotnej proporcji), wicepremier nie rezygnuje z wniosków o przeniesienie większości środków na drogi. I zapewnia, że rząd ma argumenty za takim podziałem.

Jeszcze w październiku zeszłego roku Adam Zdziebło z ówczesnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego mówił o tym, że resort dyskutuje z KE na temat podziału środków w perspektywie finansowej 2014-2020. MRR już wtedy chciało odwrócenia proporcji, czyli przeznaczenia 60 procent środków na drogi, a 40 na kolej.

Dziś (2 kwietnia) minister Elżbieta Bieńkowska podkreśliła w rozmowie z PAP dalszą chęć przeznaczenia większych środków pieniężnych na drogi. – Planujemy podział pieniędzy unijnych w proporcji 60 procent na drogi do 40 procent na koleje. To będzie dobrze ponad 60 mld zł na drogi i około 40 mld zł na koleje – powiedziała wicepremier.

Okazuje się, że proponowany przez KE przydział środków na polskie koleje jest dla nich za duży. W zeszłym roku w naszym kraju zrewitalizowano 1,3 tys. km torów, w tym roku będzie to 1,5 tys. km. – Nie będzie już można kupować taboru, więc w Polsce nie będzie potencjału do wzięcia tych pieniędzy. A na drogi, przede wszystkim ekspresowe, nadal potrzebujemy pieniędzy – wyjaśniła Bieńkowska.

Adrian Furgalski, członek zarządu ZDG TOR zaskoczony jest informacjami płynącymi od Elżbiety Bieńkowskiej, a zwłaszcza tym, że w perspektywie 2014-2020 nie będzie możliwości dofinansowania zakupu taboru. – Jest to dla mnie nowością – mówi. Przypomina, że słowa minister Bieńkowskiej o tym, że drogi dostaną większe dofinansowanie niż kolej są sprzeczne z tym, co podczas spotkania 

Brak grafik
2011 Większe dofinansowanie z UE na drogi. Kolej tylko 40%? .
Powered by Joomla 1.7 Templates