Komunikat- pismo
W trakcie obrad 76 dorocznej sesji Komitetu Transportu Lądowego (KTL) Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie, w dniu 27 lutego br. pan
Transport w strukturach ONZ jest w gestii wszystkich 5 głównych organów ONZ (w tym także Rady Bezpieczeństwa) jednak główną koordynację prowadzi ECOSOC (Rada Ekonomiczna i Społeczna ONZ – składająca się z 54 przedstawicieli państw, wybieranych na 3-letnią kadencję). Na skutek ewolucji relacji, z transportu wyodrębniły się 2 sektory – morski (koordynowany przez IMO - Londyn) i lotniczy (ICAO – Montreal). Pozostałe kwestie, a więc cały transport lądowy został rozdzielony na 5 kontynentalnych Komisji Gospodarczych ONZ, w tym EKG. W trakcie działań okazało się, że dominującą rolę w transporcie lądowym przejęła Europejska Komisja Gospodarcza, która stała się intelektualnym centrum tworzenia Konwencji ONZ w tym zakresie, przyjmowanych następnie przez państwa całego świata, w tym także organizacje regionalne – takie jak Unia Europejska.
Obecnie (2014 r.) w ramach ONZ transport lądowy jest regulowany przez 57 Konwencji, które zostały opracowane przez KTL EKG ONZ i ratyfikowane przez łącznie ponad 1700 państw, a liczba ta stale wzrasta. Konwencje te dotyczą w głównej części technicznych aspektów transportu drogowego, ze wzrastającym akcentem na bezpieczeństwo oraz aspekty ochrony środowiska. W efekcie mają one bezpośredni wpływ m.in. na światowy przemysł produkcji samochodów – wprowadzając ponad 150 konkretnych regulacji np. konieczności wyposażania samochodów i standardów poduszek powietrznych, systemów ABS i pochodnych, pasów bezpieczeństwa, opon samochodowych, zderzaków, fotelików dla dzieci, oświetlenia, standaryzując znaki drogowe, zasady transportu towarów niebezpiecznych i szybko psujących się, wprowadzając normy emisji silników samochodowych itp. itd. W kolejnictwie, KTL opracował fundamentalne Konwencje dla tego sektora – AGC i AGTC, a w żegludze śródlądowej AGN – umożliwiając tworzenie międzynarodowych korytarzy transportowych (AGR). Rozwój technologii powoduje, że konwencje te są stale modyfikowane, uaktualniane. W wyniku m.in. tych prac, KTL publikuje szereg regularnych opracowań (rocznie ok. 24 tytuły) oraz szereg opracowań nieregularnych (np. wpływ zmian klimatu na międzynarodowe sieci transportowe, opublikowane w grudniu 2013 r.). Działania KTL technicznie wspiera Wydział Transportu EKG ONZ, nieformalnie najsilniejszy w strukturach EKG, stanowiący Sekretariat KTL.
KTL prowadzi prace w ramach około 130 różnych struktur roboczych. Merytorycznie kierownictwo koordynujące działania tych struktur sprawuje Biuro KTL. Na wniosek p. J. Kleniewskiego, Biuro uznało, że w jego obradach będzie również brać udział – na prawach członka – przedstawiciel Unii Europejskiej (z reguły przedstawiciel Komisji Europejskiej - najczęściej Pan Ricardo Pascual Bremon, doradca Komisarza Siima Kallasa). Biuro jest wybierane na 2-letnie kadencje i składa się z Przewodniczącego, 2 wiceprzewodniczących i 10 stałych członków. Przewodniczący prowadzi obrady Biura i KTL – proponując tematykę obrad, podsumowując obrady i akceptując protokóły z obrad, korygując ich treść. Przewodniczący proponuje strategiczną tematykę prac KTL na przyszłe okresy planistyczne, przedstawia wyniki dorocznych obrad KTL Komitetowi Wykonawczemu EKG ONZ.
W sytuacjach nadzwyczajnych (w ubiegłym roku zakwestionowanie przez Rosję funkcjonowania Konwencji TIR – co wywołało zakłócenia na rynku przewozów samochodowych do/z Rosji), Przewodniczący interweniował u władz Rosji, u Zastępcy Sekretarza Generalnego ONZ, Sekretarza Wykonawczego EKG ONZ, współpracując w tym zakresie na roboczo z polskimi instytucjami rządowymi i pozarządowymi oraz Dyrekcjami Generalnymi Komisji Europejskiej.