Wielka dywidenda w PKP Cargo
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
Zarząd PKP Cargo rekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 32,69 mln zł, czyli 50 proc. zysku skonsolidowanego za rok 2013. Walne Zgromadzenie podjęło decyzję o wypłacie dużo wyższej dywidendy – aż 137,5 mln złotych.
Fot. Patryk Farana
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1172) , dywidenda (1) , giełda (25)
Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe wyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł (wobec 267 mln zł netto w 2012 roku). Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.
W marcu zarząd PKP Cargo zarekomendował Walnemu Zgromadzeniu spółki wypłatę dywidendę w wysokości 32,69 mln zł, czyli 50 proc. zysku skonsolidowanego za rok 2013. Jednak okazało się, że Walne Zgromadzenie podjęło dziś decyzję o wypłacie dużo wyższej dywidendy – aż 137,5 mln złotych.
Wypłacą z zysków zatrzymanych w spółce
- Wypłata wyższej dywidendy pozostaje bez wpływu na naszą sytuację finansową, plany inwestycyjne i rozwojowe PKP Cargo. Po wypłacie pozostanie nam nadal kilkaset milionów złotych wolnej gotówki. Ponadto, mamy szerokie możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego, ponieważ w ograniczonym stopniu korzystamy z dźwigni finansowej. Cieszę się, że dywidenda trafi do akcjonariuszy, w tym także do ponad 20 tys. pracowników PKP Cargo, współwłaścicieli naszej spółki – zapewnił Adam Purwin, prezes spółki.
Decyzją Walnego Zgromadzenia ostatecznie dywidenda wyniesie 137,5 mln zł, czyli 3,07 zł na akcję (akcji objętych dywidendą jest ok. 45 mln). Połowę tych pieniędzy dostanie PKP SA. Kwota 86,6 mln zł zostanie wypłacona z zysku jednostkowego za 2013 rok (który wyniósł 94,1 mln zł), natomiast pozostała kwota (50,9 mln zł) będzie pochodzić z zysków zatrzymanych w spółce.
Portal ISBNews przypomina, że w ubiegłym tygodniu prezes Grupy PKP Jacek Karnowski, pytany podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach o możliwość wypłaty wyższej dywidendy niż rekomendacja zarządu odpowiedział, że "spekulacje analityków o możliwości wypłaty wyższej dywidendy przez Cargo nie mają nic wspólnego z rzeczywistością". Według niego, prospekt emisyjny jest dla Grupy bardzo ważnym dokumentem i będzie trzymać się zapisanej tam polityki dywidendowej, czyli poziomu 35-50%.
Indywidualni zarobią do 750 złotych
Cena sprzedaży akcji w ofercie wyniosła 68 zł. Jeszcze w dniu debiutu wzrosła do wartości 80,2 złotego – i podobny kurs ma dziś (choć akcje kosztowały w lutym nawet 94 złote). Dzisiejsza informacja oznacza, że inwestorzy, którzy w ofercie publicznej nabyli akcje przewoźnika zyskali nie tylko na wartości swoich papierów.
W sumie wysokość dywidendy przypadająca na jedną akcję wynosi 3,07 zł. Inwestorzy indywidualni, którzy kupili maksymalny pakiet akcji w zapisach (244 akcje po 68 złotych), wydając na nie 17 tysięcy złotych, zarobią 749,08 na dywidendzie. Wśród akcjonariuszy, oprócz funduszy inwestycyjnych, są: prezes Adam Purwin i były prezes Łukasz Boroń (po 245 akcji). Prezes PKP SA Jakub Karnowski ma 503 akcje. Termin wypłaty dywidendy to 4 czerwca (dwa tygodnie od 20 maja).
Nie znamy uzasadnienia decyzji Walnego Zgromadzenia. Może być to zachęta do zakupu akcji kolejnych sprzedawanych spółek z grupy PKP - ale na razie wycofano się z chęci wprowadzania kolejnych spółek na giełdę (TK Telekom, PKP Energetyka i PKP Informatyka) na rzecz inwestorów branżowych. Na giełdę ma trafić PKP Intercity, ale nawet według zapowiedzi PKP SA nie wcześniej niż w 2016 roku. Na pewno ciekawym czynnikiem jest to, że wypłata dywidendy poprawia bilans spółki PKP SA o 68 mln złotych.