Powstaje PKP Cargo Tabor
(źródło: PKP Cargo)
PKP Cargo planuje konsolidację trzech spółek zależnych odpowiedzialnych za naprawę taboru – PKP CargoWag, PKP CargoLok i PKP Cargo Tabor Karsznice. Dzięki temu powstanie PKP Cargo Tabor – silny podmiot, zatrudniający prawie 3000 osób. Będzie to jedna z największych spółek taborowych w Europie.
Fot. Jędrzej Pilarski
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo Tabor () , naprawy (2) , Grupa PKP (6)
Obecnie prace naprawcze i remontowe taboru największego polskiego kolejowego przewoźnika towarowego są realizowane przez trzy spółki: PKP CargoWag, PKP CargoLok i PKP Cargo Tabor Karsznice. Każda z nich specjalizuje się w innych obszarach działalności, zajmując się odpowiednio: naprawą wagonów, lokomotyw oraz naprawą zestawów kołowych i ogólnym serwisem taboru.
W wyniku ich konsolidacji, polegającej na przejęciu przez PKP CargoWag spółki PKP Cargo Tabor Karsznice oraz nabyciu przez PKP CargoWag przedsiębiorstwa PKP CargoLok, w jednej firmie o zmienionej nazwie PKP Cargo Tabor skupiony zostanie szeroki zakres kompetencji naprawczych taboru kolejowego. Wprowadzenie nowoczesnych metod zarządzania i zwiększenie efektywności pozwoli nowej spółce w przyszłości poszukać możliwości zwiększania przychodów poprzez pozyskanie zleceń z rynku zewnętrznego.
– Połączenie spółek taborowych to realizacja zasady „duży może więcej”. Chcemy, by nowy podmiot w relatywnie szybkim czasie wszedł na zewnętrzny rynek usług taborowych, poza Grupę PKP Cargo, uzyskując dodatkowe przychody oraz optymalnie wykorzystując posiadane zasoby ludzkie i produkcyjne. Jego siłą będzie wysoka specjalizacja i doświadczone kadry, a także nowoczesne metody zarządzania produkcją i kosztami, takie jak Activity-Based Costing i Lean Management. Obie pozwalają na rozpoznanie i zniwelowanie słabych elementów w procesie naprawy taboru. Dzięki temu PKP Cargo Tabor stanie się w niedalekiej przyszłości silnym graczem, nie tylko na polskim rynku – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
PKP Cargo jest jednym z niewielu przewoźników kolejowych posiadających własne zakłady napraw taboru. Oznacza to m.in. dostępność taboru i możliwość reagowania na zmiany na rynku przewozów.
– Obecnie spółki niemal w stu procentach obsługują zlecenia napraw taboru PKP Cargo. Stale podnosimy efektywność naszych działań operacyjnych i zarządczych, zwiększając średnią liczbę wykonanych napraw na jednego pracownika. Jednak ambicje mamy większe. Przystosowujemy spółkę do działania w realiach rynkowych, czyli konkurowania o zlecenia klientów spoza Grupy. Mam na myśli przede wszystkim naprawy i obsługę taboru kolejowego, ale nie boimy się także wejścia w inne segmenty działalności. Chcemy być elastyczni i w okresach mniejszego zapotrzebowania na naprawę taboru oferować np. usługi spawalnicze dla innych branż lub prace inżynieryjne na taborze. Szeroki zakres kompetencji to szansa na poszerzenie bazy klientów i zwiększenie przychodów – mówi Artur Jeziorowski, prezes zarządu PKP CargoWag.
Naprawy są realizowane przez wyspecjalizowane zakłady naprawcze bezpośrednio wewnątrz PKP Cargo oraz przez trzy spółki z Grupy PKP Cargo, których PKP Cargo jest jedynym właścicielem. PKP CargoWag specjalizuje się w naprawach okresowych, bieżących i awaryjnych wszystkich typów wagonów towarowych, oprócz napraw okresowych zbiorników wagonów cystern. PKP CargoLok kompleksowo serwisuje i remontuje lokomotywy elektryczne i spalinowe należące do PKP Cargo. Spółka PKP Cargo Tabor Karsznice dysponuje dużym potencjałem serwisowym, świadcząc usługi w zakresie m.in. napraw maszyn elektrycznych, zestawów kołowych, napraw rewizyjnych lokomotyw elektrycznych.