Dzisiaj jest: 20 Kwiecień 2025    |    Imieniny obchodzą: Agnieszka, Teodor, Czesław

Dobry pierwszy giełdowy rok PKP Cargo

Damian Drożdżowski

30 października 2013 roku PKP Cargo zadebiutowało na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Od tego momentu zarząd spółki konsekwentnie realizuje zapowiedziane przed IPO obietnice: optymalizuje model zarządzania, ogranicza koszty operacyjne i poszerza możliwości rozwoju spółki, także poprzez akwizycje. Celem PKP Cargo jest przejście do pozycji zintegrowanego operatora logistycznego o międzynarodowym zasięgu. Podczas rocznicowej sesji 30 października kurs akcji wzrósł o 3,64 proc., do 79,70 zł. Oznacza to, że wartość PKP Cargo była większa o 524 mln zł w stosunku do ceny sprzedaży akcji podczas IPO (68 zł).

 PKP Cargo

Przyporządkowane tagi:

PKP Cargo (1246) , giełda (43) , Adam Purwin (10)

Przed IPO zarząd PKP Cargo zadeklarował, że firma będzie regularnie dzielić się zyskiem z inwestorami, utrzyma pozycję lidera w kraju oraz będzie wchodzić na rynki zagraniczne, a także przeprowadzi optymalizację kosztową i modelu zarządzania.

– Konsekwentnie spełniamy obietnice złożone inwestorom dotyczące ograniczania kosztów i szukania szans na zwiększenie skali działalności oraz rentowności. Mamy ambicję być zintegrowanym operatorem logistycznym o międzynarodowym zasięgu. Po roku od IPO mogę z całą pewnością powtórzyć, że PKP Cargo ma ogromny potencjał, by zwiększyć skalę działalności w Polsce i za granicą, zarówno poprzez rozwój organiczny i przejęcia. W połączeniu z coraz wyższą efektywnością może się to przyczynić się to do wzrostu wartości spółki   – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

 

PKP Cargo jest największym przewoźnikiem w Polsce i drugim pod względem wielkości w Unii Europejskiej. Od momentu debiutu na GPW zarząd spółki przeprowadził szereg zapowiedzianych zmian: zmniejszono liczbę zakładów spółki z dziesięciu do siedmiu, spionizowano strukturę wewnętrzną oraz skonsolidowano spółki taborowe w jeden silny podmiot – PKP Cargo Tabor.

Spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 137,5 mln zł, realizując politykę dywidendową zapowiedzianą w prospekcie emisyjnym. Średnia wartość dziennego obrotu akcjami PKP Cargo na GPW wyniosła 10 mln zł, a obecnie 12 analityków wydaje rekomendacje dla inwestorów dotyczące wyceny PKP Cargo.

W pierwszym półroczu 2014 roku PKP Cargo osiągnęło rekordowe wyniki w porównaniu do roku poprzedniego. Przy niewiele niższych przychodach (-5 proc. rok do roku) spółka zwiększyła zysk netto o 67 proc. rdr, osiągając wynik 128,1 mln zł. Z miesiąca na miesiąc poprawiają się także dane dotyczące udziału PKP Cargo w polskim rynku. Według danych GUS, we wrześniu udział Grupy PKP Cargo w rynku pod względem pracy przewozowej wyniósł 57,91 proc., a pod względem masy 50,33 proc. Obie wartości urosły względem wyników w sierpniu – odpowiednio o 1,6 pp. i 0,7 pp. Narastająco po dziewięciu miesiącach udział grupy w rynku wyniósł 56,93 proc. pod względem pracy przewozowej i 48,25 proc. pod względem masy.

W obszarze poszerzania działalności PKP Cargo prowadzi rozmowy na temat potencjalnych przejęć w Polsce i za granicą. Dotyczą one m.in. AWT, największego prywatnego przewoźnika w Czechach, CTL i Pol-Miedź Trans. Wspólnie z Węglokoksem chce kupić także spółkę Port Gdański Eksploatacja. – Plany zakupu innych przewoźników oceniam pozytywnie. Niezmniejszenie udziału spółki w obsłudze rynku polskiego świadczy o demonopolizacji tego sektora i o pozytywnych skutkach jego liberalizacji. Planowane zakupy, CTL, Lotos Kolej i innych [w styczniu br. pojawiły się informacje, że Cargo jest blisko przejęcia przewoźnika Lotos Kolej. Jednak prezes grupy Lotos Paweł Olechnowicz zapowiedział, że chce skonsolidować prywatnych przewoźników wokół Lotos Kolej i uczynić ze spółki wyraźnego wicelidera rynku – red.] świadczą o chęci umocnienia pozycji PKP Cargo na rynku polskim. Planowane zakupy spółek zagranicznych świadczą o chęci zwiększenia udziału spółki na rynku europejskim. W sumie plany zakupowe dowodzą o aktywnej strategii rozwoju firmy. W tym kontekście rok po debiucie giełdowym można ocenić pozytywnie – mówił niedawno „Rynkowi Kolejowemu” prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

 

Brak grafik
2011 Dobry pierwszy giełdowy rok PKP Cargo.
Powered by Joomla 1.7 Templates