Grupa PKP Cargo ogłosiła wyniki finansowe za ubiegły rok. Mimo dużego wzrostu przychodów, zysk netto spadł z 78 do 31 mln zł.
W 2015 roku wzrosła zarówno praca przewozowa, jak i przewieziona przez spółkę masa – o odpowiednio 5 i 3 procent rok do roku. Wraz z tym wzrosły przychody grupy i to o 7 procent w porównaniu z 2014 rokiem, do 4,55 mld złotych. Jeszcze w większym stopniu wzrosły jednak koszty operacyjne – o 8 proc. (do 4,5 mld zł). Dlatego też spadł zysk netto spółki – z 78 do zaledwie 31 mln zł.
Poprawił się jednak wynik EBITDA, który wzrósł do 705 mln zł (o 40 proc). Zdaniem Arkadiusza Olewnika, dyrektora biura kontrolingu i finansowego na spadek zysku miało wpływ przede wszystkim obniżenie cen złomu, które spowodowało przeszacowanie wartości taboru spółki. Podkreślał, że wzrosła EBIDTA na jednego zatrudnionego, natomiast do wzrostu kosztów znacznie przyczyniła się akwizycja czeskiego przewoźnika AWT.
Bez zmiany strategii
– Nasze otoczenie rynkowe było w ubiegłym roku dość wymagające. Branża odczuła problemy polskiego górnictwa, widzimy też od początku roku przyhamowanie prac w związku z zakończeniem perspektywy unijnej – powiedział prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski. – Pomimo malejącego rynku i trudnej sytuacji w górnictwie zwiększyliśmy udziały w przewozach węgla – powiedział Libiszewski, zapewniając, że wprowadzone przez spółki mechanizmy pomogły rozłożyć szczyt przewozowy związany z przewozami węgla na kilka miesięcy.
Nowy prezes spółki nie zmienił strategii, przedstawionej przez poprzedni zarząd. – Jesteśmy cały czas na etapie przyglądania się procesom, które zostały już w spółce zapoczątkowane. Chcemy wzmacniać się na rynkach zagranicznych i rozwijać przewozy intermodalne – powiedział prezes Libiszewski. Dalej rozwijane będzie PKP Cargo Connect, które skonsolidowało działalność spedycyjną i handlową o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowymtutaj.
Zysk lepszy od oczekiwań rynku
– Wyniki PKP Cargo za 2015 są lekkim pozytywnym zaskoczeniem, na co wpływ miała poprawa przewozów paliw w tym węgla, co było wynikiem konsolidacji spółki AWT. Odpisy dokonane w czwartym kwartale spowodowały jednak, że zysk nie jest duży, a zatem nie wiadomo czy będzie wypłacana dywidenda, a jeśli będzie to raczej symboliczna. Miejmy nadzieję, że nowy zarząd będzie kontynuował ekspansję zagraniczną i poprawę efektywności operacyjnej – komentuje Krzysztof Kuper, analityk Ipopema Securities.
Kurs akcji, który rósł po ogłoszeniu porozumienia ze związkami i rezygnacji ze strajku, dziś rano po ogłoszeniu wyników nieco spadł do poziomu 53 zł za akcję.
PKP Cargo przewozi więcej towarów
W 2015 r. Grupa PKP Cargo przewiozła ponad 116 mln ton towarów (+5% rdr) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie blisko 30 mld tkm (+3% rdr). Przewozy realizowało pięć podmiotów z grupy kapitałowej: PKP Cargo, PKP Cargo Service oraz trzech przewoźników wchodzących w skład należącej do PKP Cargo Grupy AWT, działających w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Na uzyskane wyniki znaczący wpływ miał rozwój przewozów poza granicami Polski, które wyniosły łącznie 12 mln ton i 1,6 mld tkm. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost odpowiednio o 344% i 336%.
Udział Grupy PKP Cargo w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych wyniósł w 2015 r. 55,8% pod względem pracy przewozowej i 47,7% pod względem masy. Na przewozy PKP Cargo wpływ miały bardzo wymagające okoliczności rynkowe, w szczególności silnie kurczący się rynek kruszyw oraz kryzys branży węglowej.
Pomimo zawirowań na rynku, w 2015 r. przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 4,55 mld zł (+7% rdr), przy kosztach operacyjnych na poziomie 4,5 mld zł (+8% rdr). Do 705 mln zł (+40% rdr) wzrósł w ujęciu rocznym wynik EBITDA, a zysk netto wyniósł 31 mln zł (-60% rdr). Wynik ten obciążyły jednorazowy odpis z tytułu utraty wartości aktywów w wysokości 177 mln zł. Nie ma on żadnego wpływu na sytuację płynnościową spółki.