Zarząd PKP Cargo komentuje wyniki po pierwszym kwartale 2016
Po pierwszym kwartale wyniki grupy nie są najlepsze, ale nie oznacza to, że nie mamy dobrych wiadomości - poinformował podczas konferencji prasowej prezes zarządu PKP Cargo Maciej Libiszewski.
W I kwartale br. grupa PKP Cargo wykonała pracę przewozową 6,5 mld tonokm, tj. o 2 proc. większą w porównaniu rok do roku (w tym spółka zależna AWT 0,4 mld tkm). Największe wzrosty zanotowała w przewozach paliw płynnych (+110 proc.), intermodalnych (+17 proc.), drewna i płodów rolnych (+10 proc.) oraz węgla kamiennego (+6 proc.), natomiast spadek - kruszyw i materiałów budowlanych.
Według danych spółki, w ujęciu wagowym grupa przetransportowała 25,44 mln ton, o 5 proc. więcej rdr.
Dużym wyzwaniem dla kolejowych przewoźników kolejowych pozostaje „trudna sytuacja” na rynku materiałów budowlanych i kruszyw, spowodowana opóźnieniami w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Jednak sytuacja powinna ulec zmianie na korzyść.
Z własnych analiz spółki wynika, że w tym roku sześć głównych inwestycji modernizacyjnych obejmie 600 km linii kolejowych (za kwotę 4,8 mld zł), a 11 projektów budowy dróg obejmie łącznie odcinki o długości 340 km (za ponad 14 mld zł).
- To będzie nakręcać bezpośrednio popyt w segmencie przewozów tłucznia - powiedział Jarosław Klasa, członek zarządu ds. operacyjnych.
Po I kwartale br. roku są już widoczne rezultaty realizacji strategii rozwoju PKP Cargo za granicą, poinformowali przedstawiciele zarządu. Spółka zwiększyła wolumen masy przewiezionej poza krajem o 12 proc., a wykonana za granicą praca przewozowa wzrosła o ponad 85 proc. w porównaniu rdr.
To efekt m.in. większych przewozów węgla kamiennego i kruszyw oraz bardzo perspektywicznego segmentu intermodalnego.
W tym samym okresie przewozy zwiększyła także spółka zależna AWT, drugi pod względem wielkości przewoźnik w Czechach (o blisko 20 proc. w ujęciu masy i 13 proc. w ujęciu pracy przewozowej). - W ostatnich czterech latach praca przewozowa PKP Cargo wykonana poza granicami kraju wzrosła prawie czterokrotnie - podkreślił Maciej Libiszewski. - Rozwijamy ten kierunek, inwestujemy w tabor do obsługi połączeń za granicą, rozbudowujemy i zwiększamy przepustowość naszej sieci terminali wykorzystywanych do obsługi połączeń międzynarodowych.
Na zadane pytanie, czy zgadza się z opinią ministra infrastruktury i budownictwa, przedstawioną w Sejmie, że zmarnowane zostały pieniądze na przejęcie AWT - prezes odpowiedział, że chodzi o inny kontekst.
- Oceniając kurs akcji PKP Cargo, to każda decyzja dotycząca AWT skutkowała natychmiast jej zniżkami - wyjaśnił.
Maciej Libiszewski uważa że, przedwczesna jest ocena skutków tej inwestycji. W ub. roku AWT miała dodatni wynik finansowy, obecnie korzystnie zmienia się struktura przewozów AWT (przed rokiem 60 proc. stanowił węgiel, obecnie 30 proc.).
Przedstawiciele zarządu PKP Cargo rozmawiają i z przedstawicielami rządu Republiki Czeskiej, władz lokalnych, i władz grupy NWR/OKD. Przed tygodniem też złożony został wniosek o upadłość tej grupy.
Z tytułu zrealizowanych wcześniej przewozów, a nie zapłaconych jeszcze PKP Cargo (AWT), kopalnie są winne 17,6 mln euro.
- Ale też trzeba pamiętać, że np. bank PKO BP rok temu negatywnie wypowiedział się w sprawie planów zakupu przez PKP Cargo spółki AWT – stwierdził prezes Libiszewski.
W I kwartale Grupa PKP Cargo odnotowała 1,034 mld zł przychodów operacyjnych (+15 proc.), przy kosztach operacyjnych 1,096 mld zł (+27 proc.). EBITDA wyniosła 81 mln zł (+14 proc.), natomiast EBIT i wynik netto tyły ujemne, odpowiednio 62 i 66 mln zł.
W omawianym okresie o 18 proc. wzrosły wynagrodzenia, o 6 proc. - koszty dostępu do infrastruktury, a o 5 proc. – energii i paliwa.
W sumie, EBITA na zatrudnionego zmalała z 5,8 tys. zł/pracownika w I kwartale 2015 r., do 3,4 tys. zł.
- Grupa utrzymuje stabilną sytuację finansową, pozwalającą na harmonijną realizację celów przyjętych w strategii na lata 2016-20 - powiedział mówi Arkadiusz Olewnik, członek zarządu ds. finansowych. - Na najbliższe miesiące za jedno z podstawowych zadań, jakie stawiamy sobie, jest usprawnienie kontroli oraz optymalizacja ponoszonych kosztów w realizacji wszystkich strategicznych celów. Kolejne przejęcia - nieco później
Z wypowiedzi prezesa wynika, że zarząd nie odżegnuje się od procesu dalszego przejęcia spółek logistycznych, jednak przesuwa to na późniejsze okresy.
- Najpierw musimy zamknąć transakcje akwizycji kolejowych aktywów Grupy PKN Orlen, tj. spółki KolTrans i zorganizowanej części przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia, ale nadal czekamy na decyzję w tej sprawie UOKiK
Przejęcie tych przewoźników dla PKP Cargo oznacza wzmacnianie pozycji w segmencie paliw płynnych.
Zarząd zapowiedział, że spółka pracuje nad wprowadzeniem nowoczesnych rozwiązań ułatwiających zarządzanie taborem i posiadaną infrastrukturą, w tym siecią terminali. Chodzi o śledzenie w czasie rzeczywistym nie tylko lokomotyw (co jest realizowane), ale także wagonów i towarów w nich się znajdujących. Pomoże to na bardziej efektywne funkcjonowanie grupy oraz podniesienie jakości usług, bowiem klientom udostępni ona nowe narzędzie do własnej optymalizacji procesów logistycznych,