Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2024    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

PKP Cargo ze stratą 195 mln zł za I półrocze

Damian Drożdżowski

195

Grupa PKP Cargo przez ostatni rok mocno straciła na rentowności. Wynik EBITDA za pierwsze półrocze był niższy aż o dwie trzecie, niż rok temu. Grupa poniosła aż 195 mln zł straty netto, podczas gdy rok temu była na 153-milionowym plusie.

Wynik EBITDA w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł (-67%), a wynik netto wyniósł -195 mln zł (153 mln zł przed rokiem). Przewoźnik zaznacza, że w zeszłorocznych wynikach uwzględniono ok. 140 mln zł tzw. zysku na okazjonalnym nabyciu AWT, a dodatkowo wynik półrocza 2016 r. obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł.

Wciąż jednak oznacza to duże pogorszenie rentowności przedsiębiorstwa. Wprawdzie przychody Grupy PKP Cargo wzrosły rok do roku o 3 procent, do 2,12 mld zł (+3% rdr), ale koszty operacyjne wzrosły w tym samym czasie aż o 23%, do 2,32 mld zł.

Wyzwaniem dla spółki w ostatnich sześciu miesiącach były trudne warunki na rynku towarowych przewozów kolejowych oraz sytuacja Kopalni Ostrawsko-Karwińskich (OKD), największego klienta spółki AWT z Grupy PKP Cargo. W sierpniu wierzyciele OKD podjęli decyzję o restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa, uznali także wierzytelności wobec AWT. 

– Rynek kolejowych przewozów towarowych stale się zmniejsza na rzecz innych środków transportu. Kilkudziesięciu przewoźników kolejowych w Polsce walczy o ten sam kawałek tortu, regularnie zmniejszający się od kilkunastu lat. Musimy odwrócić ten trend. PKP Cargo dostosowuje się do nowych warunków, a zarząd podejmuje wysiłki, by uczynić kolej atrakcyjnym partnerem dla naszych obecnych i przyszłych klientów – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

– W ostatnich miesiącach zrezygnowaliśmy z pionowego modelu zarządzania i wprowadziliśmy zarządzanie obszarowe, znacznie efektywniejsze dla towarowych przewoźników kolejowych – dodaje Libiszewski. Jak podkreśla, widoczne są już rezultaty. – Od maja co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku. Obecny okres traktujemy jako czas na „przezbrojenie” się. Chcemy inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach, konsekwentnie stawiamy na przewozy intermodalne, które już niedługo mogą mieć dwucyfrowy udział w całości pracy przewozowej PKP Cargo. Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach. W ostatnim czasie gościliśmy na naszym terminalu kontenerowym delegacje z Polski i Chin, w tym prezydentów obu państw, rozmawialiśmy także z partnerami z Chorwacji i kilku innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. PKP Cargo to perspektywiczna firma z dużym potencjałem, który chcemy systematycznie uwalniać – dodaje Maciej Libiszewski.



Ponad połowa rynku przewozów towarowych należy do PKP Cargo

W I półroczu 2016 r. Grupa PKP Cargo przewiozła ponad 52,2 mln ton towarów (podobnie jak przed rokiem) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 13,5 mld tkm (-2% rdr). Przewozy realizowało pięć podmiotów z grupy kapitałowej: PKP Cargo, PKP Cargo Service oraz trzech przewoźników wchodzących w skład należącej do PKP Cargo Grupy AWT, działających w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. 

Jak podaje PKP Cargo, udział grupy w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych w I półroczu 2016 r. wyniósł 51,2% (-4,8 p.p. rdr) pod względem pracy przewozowej i 43,8% (-4,1 p.p. rdr) pod względem masy. Na przewozy PKP Cargo wpływ miały wymagające okoliczności rynkowe, w szczególności silnie kurczący się rynek kruszyw, efekt zastosowania formuły „projektuj i buduj” przy realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Wpłynęło to na przesunięcie terminów realizacji tych inwestycji.

Ostatnie miesiące przyniosły z kolei uspokojenie sytuacji Kopalni Ostrawsko-Karwińskich. W sierpniu wierzyciele OKD podjęli przed sądem decyzję o restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa. Sąd uznał także 73 mln zł wierzytelności OKD wobec Grupy PKP Cargo.

Inwestycje infrastrukturalne nadzieją dla PKP Cargo

Pierwsze sześć miesięcy 2016 r. było okresem wyzwań dla kolejowych przewoźników towarowych. Największy wpływ na ten rynek miały opóźnienia w rozpoczęciu dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, przez co znacząco zmniejszyły się przewozy kruszyw. W pierwszej połowie roku segment ten odpowiadał za 13% całości pracy przewozowej i był o 4 p.p. mniejszy niż przed rokiem. W związku z remontem pieca hutniczego w zakładzie kluczowego klienta PKP Cargo na południu Polski i w następstwie spadkiem poziomu krajowej produkcji stali o ponad 11% w I półroczu 2016 r., zmniejszyły się przewozy w tym segmencie, oddziałując również na transporty rud i pirytów. 

Jednocześnie, jak chwali się PKP Cargo, w I półroczu 2016 r. grupa zanotowała znaczące wzrosty w przewozach w kilku niepodatnych na efekt sezonowości grupach towarowych. Bardzo dynamicznie rozwijają się przewozy intermodalne (+25% rdr w pracy przewozowej), duży wzrost PKP Cargo zanotowało w segmencie paliw płynnych (+59% rdr w ujęciu pracy przewozowej). Znacząco wzrosły także przewozy koksu (+24% rdr w ujęciu pracy przewozowej). 

Wschód i Południe – strategiczne kierunki rozwoju

Grupie udało się też podpisać porozumienie ze stroną społeczną w kwestii postulowanej przez nią zmiany wynagrodzeń. Obie strony zgodziły się na odroczenie terminu zawarcia porozumienia kończącego spór zbiorowy do końca 2016 r.

Polski przewoźnik podporządkowuje transportowi intermodalnemu bieżące i przyszłe inwestycje, licząc na dalszy wzrost tego perspektywicznego segmentu przewozów. Kierownictwo PKP Cargo regularnie spotyka się z chińskimi partnerami, co owocuje ciągłym poszerzaniem współpracy. Obecnie Grupa obsługuje średnio w tygodniu ok. 20 połączeń kontenerowych kursujących między Chinami a Europą.

 

Brak grafik
2011 PKP Cargo ze stratą 195 mln zł za I półrocze.
Powered by Joomla 1.7 Templates