PKP LHS i PKP Cargo zacieśniają współpracę na Nowym Jedwabnym Szlaku
Wspólny międzynarodowy list przewozowy oraz zwiększenie przeładunków w Euroterminalu w Sławkowie to główne cele PKP LHS i PKP Cargo, które pozwolą lepiej wykorzystać potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku. Przedstawiciele spółek pozytywnie ocenili dotychczasową współpracę oraz podjęli działania, które pozwolą zwiększyć obopólne korzyści.
– Przystąpienie PKP LHS do transkaspijskiego korytarza TMTM, który łączy Chiny z Europą, daje szanse na zwiększenie przewozów kontenerowych z wykorzystaniem linii LHS i Euroterminala w Sławkowie. Kontenery te muszą być przewiezione dalej do Europy Zachodniej liniami normalnotorowymi. Jest to naturalna przestrzeń do współpracy obu Spółek – powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Na szerokotorowej linii kolejowej PKP LHS funkcjonuje sześć stacji stycznych z torami normalnotorowymi oraz punkt przestawczy wagonów z toru szerokiego na normalny. PKP Cargo i PKP LHS wypracują mechanizmy ułatwiające klientom realizację przewozu ładunków z wykorzystaniem potencjału stacji stycznych i linii o różnej szerokości torów. Wzrost przewozów kolejowych na szlaku z Azji do Europy Zachodniej stwarza możliwości rozwoju współpracy obu spółek.
– Zamierzamy zacieśnić współpracę w tych obszarach, które przynoszą korzyści obydwu spółkom. W szczególności chodzi o wspólne projekty handlowe w eksporcie, imporcie i tranzycie, które będą realizowane na podstawie wspólnego międzynarodowego listu przewozowego, częściowo liniami normalnotorowymi, a częściowo linią szerokotorową LHS nr 65 – powiedział Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo.
Kolejnym obszarem, w którym Spółki będą ściśle współpracować, jest Euroterminal w Sławkowie. Obecnie PKP LHS i PKP Cargo są jego mniejszościowymi udziałowcami. Stwarza to duże możliwości w realizacji wspólnych projektów, przy wykorzystaniu specyfiki oraz mocnych stron zarówno PKP Cargo, jak i PKP LHS. Zarządy obu Spółek postanowiły ściśle współpracować w tym zakresie.