JAK W PROSTY SPOSÓB PODWYŻSZYĆ EMERYTURĘ
ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
JAKIE BĘDĄ EMERYTURY W 2019 ROKU
Wypłata gratyfikacji z okazji "Święta Kolejarza" dla pracowników PKP CARGO S.A. przebywających na świadczeniu rehabilitacyjnym
35 mln euro na wyciszenie wagonów
35 mln euro na wyciszenie wagonów towarowych
Komisja Europejska opublikowała ogłoszenie o konkursie na dofinansowanie z funduszu „Łącząc Europę” (Connecting European Facility, CEF) walki z hałasem kolejowym w przewozach towarowych. Dla zainteresowanych z całej Europy dostępnych będzie 35 mln euro.
Obniżenie poziomu hałasu generowanego przez przewozy towarów koleją jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. W tym celu na poziomie unijnym toczą się od kilku lat prace nad zmianą Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu. Projekt przewiduje narzucenie wymogów dotyczących maksymalnej emisji hałasu podczas przejazdu dla istniejących wagonów towarowych. Spełnienie tych wymagań zapewnić ma wyposażenie wagonów w kompozytowe wstawki hamulcowe.
Aby wesprzeć przewoźników kolejowych i właścicieli wagonów w procesie spełnienia nowych wymagań uruchomiony został trzeci konkurs o dofinansowanie z funduszu CEF tego procesu. Dofinansowanie wyniesie od 250 euro za wagon w ruchu do 100 km/h do 600 euro za wagon w ruchu do 120 km/h. Wnioski będzie można składać od 8 stycznia 2019 r. do 24 kwietnia 2019 r.
Szacuje się, że dostosowanie taboru towarowego do nowych regulacji kosztowałoby polskich przewoźników nawet 2 mld zł. Jednak w projekcie zmian do TSI Hałas przygotowanym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej uwzględniono polskie poprawki. Tzw. szczególny przypadek umożliwi eksploatację 75% wagonów towarowych w Polsce bez wymiany wstawek hamulcowych. Korzystanie z tego rozwiązania będzie możliwe do końca 2036 roku. Jeżeli w sąsiadującym z Polską państwie członkowskim obowiązywać będzie analogiczny szczególny przypadek, takie wagony będą mogły być eksploatowane w ruchu między tymi państwami. Wiele wskazuje na to, że będzie to możliwe w ruchu między Polską i Czechami.
W najbliższym czasie projekt zmiany TSI Hałas będzie głosowany na Komitecie ds. Bezpieczeństwa i Interoperacyjności Kolei z udziałem przedstawicieli państw członkowskich. Ostateczne zakończenie prac nad dokumentem i jego publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej planowane są w pierwszej połowie 2019 r.
Pierwotny projekt TSI Hałas przewidywał konieczność dostosowania wszystkich wagonów do końca 2025 r. Jeśli polskie propozycje zostaną zaakceptowane, to konieczne będzie dostosowanie tylko taboru poruszającego się po „cichych sekcjach” i nieobjętego szczególnym przypadkiem – a więc około 25% polskich wagonów towarowych. Pozostałe wagony będą mogły być eksploatowane na terenie Polski bez zmian do końca 2036 r.
Szczegółowe informacje o ogłoszonym konkursie dostępne są na stronach Komisji Europejskiej. Więcej informacji o procedurze naboru można znaleźć w portalu Funduszy Europejskich.
Najlepsze wyniki kwartalne PKP Cargo od momentu wejścia na giełdę
W okresie styczeń-wrzesień Grupa PKP Cargo zanotowała wynik netto na poziomie 194 mln zł. To wzrost aż o 275% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku.
Po pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 roku Grupa PKP Cargo osiągnęła 3,84 mld zł przychodów operacyjnych, co oznacza wzrost o 11 proc. w stosunku do tego samego okresu 2017 roku (3,46 mld zł). To także najwyższy wynik osiągnięty przez Grupę od 2013 roku. Rekordowa jest EBITDA, wskaźnik ten wyniósł 702 mln zł, co oznacza wzrost aż o 32% w stosunku do wyniku osiągniętego w ub.r. (532 mln zł). Po dziewięciu miesiącach zanotowano wzrost wyniku netto z 52 mln zł w 2017 roku do 194 mln zł w 2018. Pod kontrolą pozostają koszty jednostkowe, które po trzech kwartałach wzrosły tylko o 4,6% przy jednoczesnym wzroście przychodów jednostkowych aż o 9,3%.
Warsewicz: Poprawiliśmy efektywność
– Przede wszystkim nasze rezultaty są wypadkową podnoszenia konkurencyjności na rynku logistycznym, co przyciąga klientów, i poprawy naszej efektywności – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. – Według danych GUS w sierpniu i wrześniu PKP Cargo zanotowało wzrost masy przewiezionych ładunków, podczas gdy cały rynek kolejowy borykał się ze spadkiem transportów – mówi Warsewicz.
Warto zauważyć, że korzystne dla grupy są także wyniki finansowe osiągnięte w samym trzecim kwartale 2018 roku w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Przychody operacyjne wzrosły z 1,19 mld zł do 1,33 mld zł. Znacząco wyższa była także EBITDA – ze 199 mln zł do 279 mln zł. Jak podkreśla rzecznik prasowy PKP Cargo Krzysztof Losz, wyniki w okresie lipiec-wrzesień 2018 roku są jednocześnie najwyższymi wartościami kwartalnymi osiągniętymi przez Grupę od 2013 roku, czyli od momentu wejścia spółki na giełdę. W miesiącach lipiec-wrzesień Grupa odnotowała także znaczny wzrost wyniku netto (z 32 mln zł do 105 mln zł).
Co wozi PKP Cargo?
Grupa PKP Cargo w pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 roku przewiozła w sumie 90,7 mln ton towarów (+3,0% r/r). Do wzrostu przewozów najmocniej przyczynił się pobudzony popyt na kruszywa i materiały budowlane (+23,2%) oraz dynamiczny rozwój przewozów intermodalnych (+18,3%).
Przewozy intermodalne rozwijają się od kilku lat najdynamiczniej w skali całego rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. W trzech kwartałach 2018 roku spółka przewiozła w tym segmencie 6,6 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 18,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku (5,6 mln ton).
Duże wzrosty odnotowuje także rynek przewozu kruszyw. W okresie styczeń-wrzesień 2018 roku Grupa PKP Cargo przewiozła aż 23,2% więcej kruszyw i materiałów budowlanych niż w ub.r. (wzrost z 15,9 mln ton do 19,6 mln ton).
W grupie towarów „metale i rudy“ przewieziono 9,5 mln ton (-2,9%). W segmencie węgla kamiennego spółka przewiozła w trzech kwartałach 2018 roku 38,1 mln ton towarów (-1,1%).
List Prezesa PKP CARGO S.A. do pracowników
Drogie Koleżanki i Koledzy,
Od momentu objęcia stanowiska prezesa PKP CARGO S.A. miałem możliwość wielokrotnych spotkań z Wami i w ich trakcie mówiłem, że najważniejsi w firmie są ludzie. Podkreślałem, że zależy mi na tym, aby rozwój i sukces PKP CARGO był udziałem każdego z Was, abyśmy mieli poczucie, że pracujemy na rzecz całej Grupy PKP CARGO, bo w niej tkwi nasza największa wartość. Gdy pisałem do Was w liście na 100 dni mojego prezesowania, że poza dumą z bycia kolejarzem w PKP CARGO ważna jest również satysfakcja materialna z pracy, nie były to z mojej strony puste słowa, ale deklaracja, którą chciałem wcielić w życie. Dlatego z satysfakcją mogę Wam powiedzieć, że podjęte zostały konkretne działania, których pozytywne skutki odczują pracownicy w swoich portfelach.
Po pierwsze, od września ruszyła akcja awansowania pracowników w całej Grupie. Po drugie, wprowadzamy system premiowy jako element motywacyjnego systemu wynagradzania oparty na wypłacie wszystkim naszym pracownikom premii za 2018 rok w przypadku osiągnięcia przez Grupę PKP CARGO wyniku EBITDA na poziomie 905 mln zł.
Chciałbym Was poinformować, że ten cel osiągniemy i w związku z tym każdy pracownik Grupy PKP CARGO otrzyma premię w wysokości 45% miesięcznego wynagrodzenia brutto. Przeciętnie ta kwota wyniesie nie mniej niż 1125 zł brutto. Pierwsza połowa premii zostanie wypłacona jeszcze w grudniu br., a druga – w kwietniu 2019 roku.
W ten sposób Grupa podzieli się zyskiem ze swoimi pracownikami, gdyż chcę też, aby PKP CARGO stało się synonimem rzetelnego i społecznie odpowiedzialnego pracodawcy, abyśmy w ten sposób przyczyniali się także do odbudowy etosu polskiej kolei.
Ta premia to nagroda za Wasze zaangażowanie, wiem, że bez znakomitej pracy biur handlowych, służb taborowych i logistycznych, służb remontowych i wielu innych naszych komórek nie osiągnęlibyśmy jako Grupa tak dobrych wyników przewozowych i finansowych. Wasza praca przyczynia się do tego, że PKP CARGO podnosi swoją konkurencyjność, pozycję rynkową i staje się firmą coraz lepiej reagującą na potrzeby klientów.
Premia jest niezależna od nagród, jakie PKP CARGO wypłaci swoim pracownikom z okazji Dnia Kolejarza – po 700 zł brutto na osobę. Tak więc łącznie, licząc premię i nagrodę, każda osoba zatrudniona w naszej Grupie otrzyma przeciętnie nie mniej niż 1825 zł brutto. Szczegółowe regulacje dotyczące zasad wypłaty nagród i premii przekażą kierownicy jednostek organizacyjnych.
Zmieniamy się i rozwijamy, bo chcemy, aby żyło nam się lepiej, dlatego jesteśmy w przededniu zakończenia aktualizacji strategii, która nada nowy impuls rozwojowy Spółce oraz podniesie jej znaczenie w rynku krajowym i międzynarodowym. Bez Was tego nie dokonamy, chciałbym, żeby każdy z Was miał poczucie, że jej wdrożenie zależy od niego, od zaangażowania każdej osoby od najniższego do najwyższego szczebla. Strategia ta opiera się na każdym pracowniku Grupy PKP CARGO, bo choć każdy z nas wykonuje inne zadania, to one się wzajemnie uzupełniają. W tej różnorodności tkwi siła i wartość Grupy PKP CARGO, na niej będziemy budować naszą przyszłość z korzyścią dla firmy i pracowników.
Proszę każdego z Was o włączenie się w budowę nowoczesnej, sprawnej i sprawiedliwej firmy, bo PKP CARGO to nasze dobro wspólne.
Czesław Warsewicz,
Prezes Zarządu PKP CARGO S.A.
Porozumienie pomiędzy Stronami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO Spółka Akcyjna zawarte w dniu 30 października 2018 roku
Zarząd PKP Cargo 30 października 2018 r. zawarł porozumienie ze związkami zawodowymi będącymi stroną Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Ustalono, że w PKP Cargo zostanie uruchomiony pilotażowy program kwartalnej premii zadaniowej za czwarty kwartał 2018 r. Spółka oszacowała, że przy pełnej realizacji założonych celów, wartość dodatkowych wypłat wyniesie 29,3 mln zł.
Dodatkowo, realizując ustalenia porozumienia z 15 czerwca 2018 r. strony ustaliły, że o ile potwierdzą się szacunkowe wyniki grupy PKP Cargo za 9 miesięcy 2018 r., zwiększeniu ulegnie wysokość gratyfikacji z okazji Święta Kolejarza. Spółka oszacowała, iż wpływ tego wzrostu na wynik spółki w 2018 r. wyniesie ok. 13,9 mln zł.
Poniżej treść porozumienia.