FZZMK występuje do GIP ws. zawarcia porozumienia
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych zwróciła się z do Państwowej Inspaekcji Pracy o wyjaśnienie następującej kwestii:
Ustawa z dnia 31 marca 2020 roku Dz.U. 2020. poz. 568 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem , przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw zwana dalej specustawą, przewiduje w art.15 g możliwość zawarcia ze związkami zawodowymi porozumienia określającego warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.
Porozumienie zawiera pracodawca oraz związki zawodowe reprezentatywne w rozumieniu art. 25.3 ust. 1 lub 2 ustawy o związkach zawodowych. Warunkiem zawarcia porozumienia jest spadek u pracodawcy obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID 19. W przypadku braku zawarcia porozumienia pracodawca nie będzie miał możliwości zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.
Nasuwa się zatem pytanie, czy zgodne ze specustawą ustawą będzie zawarcie porozumienie pomiędzy ponadzakładowymi organizacjami związkowym, a zarządem spółki w skład której wchodzą odrębne podmioty i każdy z nich jest pracodawcą w rozumieniu art.3 ustawy Kodeks Pracy. U każdego z tych pracodawców działają zakładowe organizacje związkowe w tym organizacje reprezentatywne .
Komunikat Dyrektora Oddziału KMP z dnia 27 marca 2020 r. godz. 11.30
Kandydat do pracy zgłasza się ze skierowaniem na badanie wstępne.
W ww. komórkach organizacyjnych nadal obowiązuje
przeprowadzanie pomiarów temperatury osób zgłaszających się na badania profilaktyczne
oraz przeprowadzanie wywiadów epidemicznych.
Powyższe wykazy komórek organizacyjnych przeprowadzających poszczególne rodzaje badań
mogą ulec zmianie.
W odniesieniu do pozostałych komórek organizacyjnych Kolejowego Zakładu Medycyny Pracy
i Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej zawieszenie wykonywania zadań służby kolejowej medycyny pracy zostaje przedłużone do dnia 3 kwietnia 2020 r. włącznie.
Okres obowiązywania zawieszenia może ulec zmianie.
Aktualne informacje na temat bieżącego funkcjonowania komórek organizacyjnych KZMP i CNMK
w poszczególnych miastach, mogą Państwo uzyskać na stronie internetowej PKP S.A. (pkp.pl/Serwis korporacyjny/Kontakt/Kolejowa Medycyna Pracy) oraz w Dyrekcji Oddziału KMP, w Wydziale ds. Organizacji Świadczeń Medycznych, Logistyki i Obsługi Klienta pod numerami telefonów: 22 474 43 82 lub 22 474 41 01 lub drogą elektroniczną
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Apelujemy o zwiększenie bezpieczeństwa pracowników
FZZMK ponownie wystąpiła do PKP CARGO S.A. o podjęcie działań mających na celu zachowanie możliwie jak największych środków ostrożności zabezpieczających pracowników przed zarażeniem koronawirusem.
Pracownicy zakładów spółki sygnalizują nam, że pracodawcy zmieniają organizację pracy m.in. w zespołach manewrowych czy rewidenckich w taki sposób, że pracownicy w trakcie okresu rozliczeniowego są przemieszczani z do różnych brygad. Takie działania radykalnie zwiększają krąg osób kontaktujących się między sobą i w razie ewentualnego zarażenia sprawi olbrzymią trudność w ustaleniu osób mających kontakt z zarażonym. Podnosimy po raz kolejny kwestię skutecznej dezynfekcji miejsc pracy, bo nie mamy pewności czy stosowanie w tym celu denaturatu jest skuteczne i czy jest bezpieczne dla pracowników. Otrzymujemy informacje, że firmy sprzątające wypowiadają zawarte umowy. Oczekujemy zatem natychmiastowego rozwiązania tego problemu. Oczekujemy także przekazywania codziennych komunikatów z prac Zespołu Zarządzania Kryzysowego pracownikom, w szczególności dotyczących wskazanych w przytoczonym piśmie obszarów, ale także tych bezpośrednio związanych z zatrudnieniem i wynagrodzeniem pracowników w tej szczególnej sytuacji.
PKP Cargo S.A. w 2019 r. osiągnęła 36 mln. zł. zysku
PKP Cargo S.A. poinformowała, że przychody z jej działalności operacyjnej w ubiegłym roku wyniósł 4 865,5 mln zł, w porównaniu do 5 237,5 mln zł w roku 2018. Dodała, że zysk netto w 2019 r. to 36 mln zł, w porównaniu do 183,9 mln zł w 2018r.
"2019 rok był trudnym okresem dla Grupy PKP Cargo, podobnie jak dla całego sektora kolejowych przewozów towarowych, gdyż spadła zarówno masa transportowanych ładunków, jak i praca przewozowa. Był to rezultat dekoniunktury na rynku przewozów towarów masowych, na których składało się kilka czynników niezależnych od nas. Grupa PKP Cargo przewiozła mniej ładunków w porównaniu do roku 2018 o około 11 proc., ale w podobnej sytuacji byli inni przewoźnicy masowi. W roku 2019 z sukcesem przeprowadziliśmy proces optymalizacji funkcjonowania wszystkich spółek Grupy PKP Cargo, oraz ich wewnętrznej racjonalizacji, co spowodowało, że mimo spadku przewiezionej masy, Grupa PKP Cargo wygenerowała zyski na wszystkich poziomach" - możemy przeczytać w liście prezesa PKP Cargo Czesława Warsewicza opublikowanym wraz z raportem okresowym rocznym skonsolidowanym za 2019 r.
Raport możecie przeczytać na stronie Giełdy Papierów Wartościowych klikając tutaj.