Pracownicze Plany Kapitałowe
PPK to program, którego celem jest zbieranie dodatkowych środków na emeryturę. Uczestnictwo w programie jest dobrowolne. Pracownicy firm, które muszą wdrożyć PPK zapisywani są do programu automatycznie. Żeby w programie nie brać udziału, pracownik musi się z niego wypisać. W związku z licznymi zapytaniami przypominamy w skrócie czym są PPK.
Pracownicze Plany Kapitałowe to forma oszczędzania na emeryturę. Składki pochodzą z trzech źródeł:
-
od pracownika,
-
od pracodawcy,
-
od państwa, które za pośrednictwem Funduszu Pracy przekazuje wpłatę powitalną w wysokości 250 zł, a także co roku premię o wartości 240 zł.
W podstawowym wariancie pracownik przekazuje do programu 2% swojego wynagrodzenia. Składka automatycznie jest pobierana z pensji. W związku z tym, jeśli pracownik zdecyduje się uczestniczyć w programie, jego wypłata „na rękę” będzie niższa. I to jest motyw, który często decyduje o chęci odstąpienia od uczestnictwa w programie.
PPK to dodatkowa forma oszczędzania na emeryturę. Są to środki prywatne każdego pracownika i będzie można nimi dysponować na emeryturze, lub – pod pewnymi warunkami – trochę wcześniej. W przypadku ciężkiej choroby będziemy mogli wypłacić część pieniędzy zgromadzonych przez PPK. Jeśli chcemy kupić mieszkanie i będzie potrzebny wkład własny, to środki z PPK będą mogły zostać spożytkowane na ten cel przed przejściem na emeryturę.
Jak zrezygnować z PPK?
Jeśli nie chcesz należeć do PPK, a twoja firma musi go utworzyć, zrezygnuj. Rezygnacja nie jest prosta. Żeby skutecznie wypisać się z PPK, pracownik musi złożyć deklarację rezygnacji w formie pisemnej zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Finansów.
Deklaracja rezygnacji z PPK – jak wygląda?
Minister Finansów ustalił pod koniec maja 2019 roku wzór deklaracji rezygnacji pracownika z wpłat do PPK. Wzór deklaracji znajdziesz tutaj
We wniosku trzeba podać swoje imię, nazwisko, PESEL, numer dowodu osobistego, nazwę firmy-pracodawcy, a także oświadczenie, że jesteśmy świadomi konsekwencji złożenia deklaracji. Deklaracja musi być podpisana. Potem trzeba taką deklarację złożyć bezpośrednio u pracodawcy. Gdy pracodawca otrzyma taką deklarację, musi koniecznie poinformować instytucję finansową, która zarządza programem o tym, że pracownik zrezygnował z dokonywania wpłat do PPK. Na poinformowanie instytucji finansowej pracodawca ma 7 dni. Dopiero po zgłoszeniu może przestać odprowadzać składki do PPK za pracownika. To, czy pracodawcy wpłacają pieniądze do PPK może skontrolować Państwowa Inspekcja Pracy.
Czy rezygnacja z PPK jest ostateczna?
Nie, rezygnacja z PPK nie jest ostateczna. W każdym momencie pracownik będzie miał możliwość na nowo przystąpić do programu. Ale to nie wszystko. Nawet jeśli złoży rezygnację, będzie musiał ten proces powtarzać co cztery lata. Właśnie w takich odstępach czasu na nowo będzie trzeba przekazać deklarację rezygnacji z PPK swojemu pracodawcy. Jeśli pracownik nie spełni takiego obowiązku, będzie automatycznie włączony do programu. Na złożenie „odnowienia rezygnacji” będziemy mieli czas do ostatniego dnia lutego danego roku. Przed upływem tych czterech lat, pracodawca będzie musiał poinformować pracownika, że zostanie włączony ponownie do PPK i jeśli nie chce należeć do systemu, musi złożyć ponownie rezygnację.
Wystarczy wtedy złożyć dokument, że nie jesteśmy zainteresowani uczestnictwem w programie na wzorze opracowanym przez Ministerstwo Finansów dostępnym na stronie www.mojeppk.pl .
Łączność GSM-R a zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
Doposażenie pojazdu kolejowego w urządzenia radiowej łączności głosowej GSM-R przed 16 czerwca 2020 r. nie wymaga uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. Po tej dacie, czyli wejściu w życie w Polsce IV pakietu kolejowego, konieczne będzie uzyskanie takiego zezwolenia. Nowa cyfrowa łączność GSM-R zastąpi dotychczas stosowane VHF 150 MHz do końca 2024 r. informuje UTK.
Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe, odnawiane i modernizowane pojazdy trakcyjne (lokomotywy oraz elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne) przeznaczone do eksploatacji na głównej sieci kolejowej muszą być wyposażane w urządzenia pokładowe systemu łączności GSM-R. Obowiązek uzyskania nowego zezwolenia na dopuszczenie od eksploatacji po doposażeniu pojazdu kolejowego w systemy zgodne z GSM-R zależny jest przede wszystkim od momentu wprowadzania tej modyfikacji. Datą graniczną jest 16 czerwca 2020 r. - dzień wejścia w życie przepisów wprowadzających IV pakiet kolejowy w Polsce.
Do 16 czerwca 2020 r.
Montaż urządzeń pokładowych systemu GSM-R na pojazdach dopuszczonych do eksploatacji przed 16 czerwca 2020 r., czyli wejściem w życie IV pakietu kolejowego, nie wymaga uzyskania nowego zezwolenia.
Stosowanie wytycznych dotyczących kwalifikacji modernizacji pojazdów kolejowych (w tym montażu pokładowego systemu GSM-R) wynikających z pkt 7.2.1a zmienionej TSI „Sterowanie” dla pojazdów eksploatowanych wyłącznie na polskiej sieci kolejowej do 16 czerwca 2020 r. nie jest obligatoryjne. Do tego czasu obowiązuje bowiem dotychczasowa dyrektywa 2008/57 i nie znajdują zastosowania wymagania dotyczące uzyskania nowego zezwolenia w przypadku montażu urządzeń pokładowych systemu GSM-R.
W takim przypadku konieczne jest natomiast przeprowadzenie procesu weryfikacji WE przez wybraną jednostkę notyfikowaną oraz sporządzenie przez podmiot wprowadzający modyfikację deklaracji weryfikacji WE podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe” lub jej aktualizacji, jeśli podmiot ten dysponuje już stosowną deklaracją.
Od 16 czerwca 2020 r.
Modyfikacja dokonana po wejściu w życie IV pakietu kolejowego wiązać będzie się z obowiązkiem uzyskania nowego zezwolenia na wprowadzenie do obrotu, zgodnie z wymaganiami zmienionej TSI „Sterowanie”. Każda zmiana związana z radiem GSM-R, zgodnie z tabelą 7.1 zmienionej TSI CCS, wpłynie na podstawową charakterystykę projektu i w efekcie wiązać będzie się z koniecznością uzyskania nowego zezwolenia.
W takim przypadku, po doposażeniu pojazdów w urządzenia pokładowe systemu GSM-R posiadacz zezwolenia zobowiązany będzie wystąpić do Prezesa UTK z wnioskiem o wydanie nowej decyzji obejmującej zainstalowane podzespoły. Weryfikacja WE pojazdu obejmować będzie część głosowej łączności radiowej podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe”.
Wymaganie te wiązać się będą z dodatkowymi kosztami i wysoką pracochłonnością dla podmiotów polskiego ryku kolejowego. Dlatego Prezes UTK nadal podejmuje działania mające na celu utrzymanie obecnego podejścia po 16 czerwca 2020 r.
źródło> utk.gov.pl
Oczekujemy określenia optymalnych i granicznych wartości temperatur i wilgotności w kabinie maszynisty.
W PKP Cargo jest porozumienie ws. podwyżek wynagrodzeń, których koszt do końca '19 wyniesie ok. 45 mln zł
Regulacje dotyczące znajomości szlaku
UTK PRZYPOMINA
UTK przypomina o oświadczeniu maszynistów o pracy na rzecz więcej niż jednego przedsiębiorcy
Maszynista ma obowiązek złożyć swojemu pracodawcy oświadczenie, czy świadczy dodatkowo pracę lub usługi na rzecz innego przedsiębiorcy kolejowego (przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury kolejowej, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej). Obowiązek ten należy spełnić w każdym przypadku wystąpienia zmiany takiego zatrudnienia.
Oświadczenia należy składać w dniu rozpoczęcia pracy lub świadczenia usług, a następnie w przypadku każdej zmiany polegającej na podjęciu lub zaprzestaniu pracy maszynisty, na rzecz więcej niż jednego podmiotu. Zgodnie z Kodeksem Pracy stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono - w dniu zawarcia umowy.
W przypadku świadczenia usług na rzecz więcej niż jednego przedsiębiorcy, w oświadczeniu należy podać przeciętną tygodniową liczbę godzin prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu na rzecz innego podmiotu.
Przedsiębiorca, który otrzymał od maszynisty oświadczenie potwierdzające świadczenie przez niego pracy lub usług na rzecz innego podmiotu, zobowiązany jest do przekazania takiego oświadczenia w terminie 14 dni od jego otrzymania Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego. Pozostałe oświadczenia zamieszczane są przez przedsiębiorcę w Rejestrze Maszynistów prowadzonym przez Prezesa UTK.
Obowiązek składania oświadczeń dotyczy również prowadzących pojazdy kolejowe, którzy świadczą pracę lub usługi na rzecz użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
Podstawy prawne:
-
Art. 22 ca ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 710)
-
Art. 26 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917)
Kolej w Jaworznie - słowem i fotografią
Kolej w Jaworznie – słowem i fotografią
Miejska Biblioteka Publiczna w Jaworznie serdecznie zaprasza, 30 maja 2019 r. o godz. 17.00, na spotkanie wokół premiery książki „Kolej w Jaworznie – słowem i fotografią”. To pierwsza pozycja poświęcona lokalnemu kolejnictwu, która opisuje nie tylko kolej normalnotorową, ale również wąskotorową, piaskową, linową i bocznice wszystkich zakładów na terenie miasta. Autorzy publikacji: Dawid Staszkiewicz, Jakub Górniak, Wojciech Głowacz i Iwona Brandys, zgromadzili obszerny materiał obejmujący ponad 700 fotografii, map, projektów, planów oraz dokumentów prezentujących specyfikę pracy kolejarzy. Ogromną ich część stanowią pamiątki rodzinne, zbierane przez kolejne pokolenia.
Wydawnictwo składa się z kilku części. Rozpoczyna się od rysu historycznego, opisującego rozwój kolejnictwa na ziemiach polskich, ze szczególnym uwzględnieniem Jaworzna. Pierwsza linia kolejowa łącząca śląskie ośrodki przemysłowe i Kraków dotarła w 1847 r. do Szczakowej. Dało to początek międzynarodowemu ruchowi pasażerskiemu i towarowemu, który mógł się odbywać z tej stacji, w dowolnym kierunku Europy. Dodatkowo powstałe kolejne połączenia i bocznice, w zdecydowany sposób usprawniły transport i rozwój różnorodnego przemysłu, a także samego miasta. Kolejny rozdział to wykaz linii i stacji, a ostatni to prawdziwa gratka dla miłośników lokomotyw. Szczegółowe opisy maszyn parowych, spalinowych oraz elektrycznych, wzbogacone zostały zdjęciami przedstawiającymi konkretne modele. Bonusem do książki jest duża mapa Jaworzna umieszczona w tylnej kieszonce, ze wszystkimi nieistniejącymi liniami kolejowymi, stacjami, bocznicami oraz tymi, które pozostały i mają powstać.
Wydarzeniu towarzyszyć będzie prezentacja makiety modułowej, przedstawiającej stację handlową Żelistrzewo z początku lat 70. XX wieku. To wierna kopia prawdziwej stacji, która znajduje się na linii kolejowej nr 213 Reda-Hel. Moduł ten składa się z sześciu segmentów. Autorem makiety jest Jakub Rutka a miniatury lokomotyw i wagonów powstały w pracowni Daniela Nowaka.
Spotkanie honorowym patronatem objął Mirosław Zborowski - Dyrektor PKP CARGO S.A. Południowy Zakład Spółki w Katowicach. Patronat medialny „Puls Jaworzna”.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa EUROSPRINTER z Rybnika. Na spotkaniu obecny będzie przedstawiciel firmy, stąd wszyscy zainteresowani będą mieli okazję zakupić publikację z autografami autorów. Mecenasem wydania książki jest TAURON Wytwarzanie i PKP CARGO S.A.