Polacy rzucą wyzwanie niemieckiej kolei. Szykują się do zakupów w Europie
To już nie tylko plany. Nowy prezes PKP Cargo poinformował, że przejmowanie zagranicznych firm będzie jednym z filarów rozwoju państwowej spółki. Cele tych zakupów zostały wybrane.
PKP Cargo jest drugim największym w Europie kolejowym przewoźnikiem towarowym. Wielkością ustępuje jedynie niemieckim Deutsche Bahn. Już wkrótce dystans między oboma firmami może zacząć się kurczyć. Polskie przedsiębiorstwo zamierza bowiem kupować kolejne firmy.
- Akwizycje i przejęcia to będzie jeden z filarów rozwoju firmy w najbliższym czasie - poinformował nowy prezes PKP Cargo Czesław Warsiewicz. Równocześnie zapewnił, że spółka analizuje już kilka scenariuszy zakupu konkretnych przewoźników, co pozwoli "na zwiększanie udziały w rynku europejskim”. - Być może niektóre te inwestycje będą związane z projektami, które pozwolą generować większe rentowności w najbliższej przyszłości - dodał prezes.
Plany ekspansji mają objąć nie tylko zachód Europy. Spółka bowiem, zgodnie ze słowami jej szefa, pracuje nad projektem logistycznym związanym z tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem. O projekcie realizowanym w formule joint-venture więcej mamy dowiedzieć się przed końcem roku.
W tym samym czasie, gdy Cargo ma podbijać europejskie i azjatyckie szlaki kolejowe, nie zamierza zaniedbywać rynku polskiego. W mocarstwowym planie Warsewicza znalazło się także zwiększenie udziału w przewozach po Polsce z 51,6 proc. przed rokiem do 60-65 proc. za 4 lata.
Czesław Warsewicz w trakcie prezentacji założeń nowej strategii postanowił także nieco uspokoić inwestorów. Zapowiedział, że plan inwestycyjny będzie realizowany w takim zakresie, na jaki pozwolą warunki rynkowe i rentowność projektów. Wcześniej bowiem zapowiedź wydania miliarda złotych, którego znaczną część miały pochłonąć remonty starego taboru, wywołała dramatyczny spadek wartości akcji kolejowego przewoźnika na warszawskim parkiecie.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe.
Krytyczna ocena projektu Kodeksu Pracy
Powołana we wrześniu 2016 roku Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy miała za zadanie „naprawić” prawo pracy, a tym samym stworzyć nowoczesne, zrozumiałe i sprawiedliwe rozwiązania. W tym celu Komisja przystąpiła do opracowywania projektów ustaw regulujących indywidualne i zbiorowe prawo pracy. Po kilkunastu miesiącach wytężonej pracy, w dniu 14 marca br. Komisja przyjęła projekt nowego Kodeksu pracy oraz Kodeksu zbiorowego prawa pracy (m.in. przy głosie przeciwnym przedstawicielareprezentującego OPZZ). Poza trudnym zadaniem zgromadzenia przepisów kilkunastu obecnych ustaw w dwóch kodeksach, Komisja zaproponowała wiele nowych rozwiązań, z których część już dzisiaj budzi ogromne kontrowersje.
28 marca w siedzibie OPZZ odbyła się debata nad projektami kodeksów przygotowanymi przez Komisję Kodyfikacyjną. W spotkaniu wzięło udział ponad 120 osób, byli to osób przedstawiciele OPZZ z różnych branż i regionów kraju, dziennikarze oraz eksperci. Na pytania licznie zgromadzonych uczestników odpowiadali członkowie Komisji Kodyfikacyjnej:
- Marcin Zieleniecki – Przewodniczący Komisji, Podsekretarz Stanu w MRPiPS,
- Monika Gładoch – Wiceprzewodnicząca Komisji, Pracodawcy RP,
- Liwiusz Laska – Wiceprzewodniczący Komisji, OPZZ,
- Jacek Męcina - członek Komisji,
Dyskusja i pytania skoncentrowały się na najbardziej kontrowersyjnych, czy nieczytelnych propozycji kodyfikacujnych. W szczególności dotyczące:
- znacznego wydłużenia czasu trwania umów o pracę na okres próby – do 182 dni, a w niektórych przypadkach nawet do 273 dni,
- znacznego poluzowania obowiązków dla pracodawcy zatrudniającego nie więcej niż 10 pracowników:
- możliwości „wykupienia się” przez pracodawcę zatrudniającego do 50 pracowników, w razie złożenia przez pracownika pozwu do sądu o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne lub o przywrócenie do pracy - w zamian obowiązek wypłacenia pracownikowi zadośćuczynienia,
- możliwości wprowadzenia poprzez postanowienia układu zbiorowego pracy indywidualnych kont wynagrodzeń za godziny nadliczbowe dla pracowników,
- szybkiego wygaśnięcia prawa do urlopu wypoczynkowego – do 31 marca lub w wyjątkowej sytuacji do 30 września następnego roku kalendarzowego (w zamian pracodawca ma obowiązek wypłacenia pracownikowi zadośćuczynienia w wysokości 2-krotności wynagrodzenia urlopowego),
- urlopu na żądanie i zgody pracodawcy, jeżeli pracownik wskaże pracodawcy termin wykorzystania urlopu, krótszy niż 24 godziny przed godziną rozpoczęcia pracy zgodnie z harmonogramem czasu pracy pracownika,
- poważnych modyfikacji w funkcjonowaniu organizacji związkowych na poziomie zakładu pracy poprzez wskazanie warunków działania delegata związkowego albo zakładowej organizacji związkowej (warunek działania zoz: zrzeszanie co najmniej 10% lub 15% pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy),
- braku przepisów dotyczących możliwości funkcjonowania międzyzakładowej organizacji związkowej.
- pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę na czas nieokreślony, jak i na czas określony bez wskazania przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie (w zamian pracownikowi wypłacana jest rekompensata pieniężna, której wysokość jest uzależniona od stażu pracy u danego pracodawcy),
- brak obowiązku konsultacji w razie zamiaru zwolnienia pracownika,
- wyłączenie zasady przedłużenia umowy o pracę na czas określony albo na okres próbny do dnia porodu (znaczące ograniczenie ochrony pracownicy w okresie ciąży),
Mając powyższe na względzie w opinii uczestników debaty zarówno projekt Kodeksu pracy jak i Kodeks zbiorowego prawa pracy uznane zostały za nazbyt nieczytelne, skomplikowane i w znacznej mierze niekorzystne dla pracowników. Ponadto dostrzeżony został problem w ewentualnym stosowaniu nowych regulacji w praktyce.
Debatę podsumował przewodniczący OPZZ, Jan Guz, który podczas konferencji prasowej wyraził krytyczne stanowisko centrali OPZZ dotyczące projektów. Zdaniem uczestników debaty projekty "W obecnym kształcie są nie do przyjęcia!"
Udziały PKP Cargo w rynku przewozów lekko spadły
W lutym udział rynkowy Grupy PKP Cargo w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku w ujęciu masy towarowej zmniejszył się z 45,16 proc. do 43,78 proc. (-1,38 p.p.), a w ujęciu pracy przewozowej zmniejszył się z 52,07 proc. do 49,35 proc. (-2,72 p.p.). Były one jednak lepsze o ok. 0,5 p.p. od udziały w rynku w styczniu 2018 roku.
Luty 2018 roku był już kolejnym miesiącem, w którym utrzymywała się dobra koniunktura na rynku transportu towarów koleją. Wzrosty wyniosły kilkanaście procent. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Wciąż około połowy udziałów w rynku
Grupa PKP Cargo przewiozła w tym okresie 8,4 mln ton towarów, czyli o 11,0 proc. więcej niż w lutym 2017 roku. Wykonana przez Grupę w lutym 2018 roku praca przewozowa wyniosła 2,2 mld tkm i była o 10,6 proc. większa niż w tym samym okresie 2017 roku. Po dwóch miesiącach 2018 roku Grupa przewiozła o 14,6% więcej ładunków i wykonała pracę przewozowa o 14,7% większą niż w analogicznym okresie 2017 roku. Przewozy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy w lutym 2018 roku były też o 16,2% większe, a praca przewozowa o 12,1% większa niż w lutym 2016 roku.
Jak podaje Grupa PKP Cargo, w lutym 2018 roku przewiozła ona o 11,0 proc. więcej ładunków i wykonała pracę przewozową o 10,6 proc. większą niż w lutym 2017 roku. W porównaniu do wyników z lutego 2017 roku, w analogicznym okresie 2018 roku Grupa PKP Cargo zwiększyła przewozy m.in. kamienia, koksu, węgla brunatnego, intermodalne, rud i metali.
Wyniki według grup towarowych
Większe przewozy kamienia były możliwe m.in. dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym (dodatnie temperatury w lutym br.) oraz zwiększonemu zapotrzebowaniu odbiorców na kruszywa (m.in. na cele budowy kilku obwodnic w kraju).
Zwiększone przewozy koksu i węgla brunatnego wynikały m.in. ze wzrostu przewozów dla jednego z dużych klientów z jednej z koksowni do kilku odbiorców w kraju (wywóz na place składowe nadwyżki produkcyjnej), wzrostu przewozów z innej koksowni w kraju do odbiorcy na Zachodzie w związku z realizacją kontraktu eksportowego, a także z nowych przewozów węgla brunatnego (nierealizowanych w 2017 r.) z jednej z kopalń w kraju do jednego z odbiorców za południową granicą.
Na wzrost przewozów intermodalnych wpłynęła m.in. intensyfikacja przewozów z/do portów morskich oraz z/do Chin w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, a także zwiększone przewozy samochodów od kilku producentów zza południowej granicy oraz realizacja przewozów dla nowego klienta (nierealizowane w 2017 r.) w kilku relacjach w Polsce.
Zwiększone przewozy rud były efektem m.in. większych przewozów rudy żelaza ze Wschodu do jednej z hut zza południowej granicy oraz do innej z hut na południu Polski (w imporcie ze Wschodu i z jednego z portów) ze względu na wzrost zapotrzebowania klientów.
Na wzrost przewozów metali wpłynęła m.in. realizacja przewozów dla nowego klienta z Zachodu do jednej z fabryk na południu Polski oraz wzrost przewozów do jednej z hut na południu kraju i do kilku innych odbiorców w kraju i za południową granicą dla spółki z Grupy PKP Cargo (wzrost zapotrzebowania na towar).
W porównaniu do stycznia 2018 roku, w lutym br. wzrosły przewozy m.in. cementu, drewna oraz towarów z grupy pozostałe ładunki.
Zmienią się zasady wybierania pracowników w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, która zakłada m.in. zmianę zasad wyboru przedstawicieli pracowników w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.
"Ustawa ma na celu zmianę zasad dokonywania wyboru przedstawicieli pracowników w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych. W związku z tym, wprowadza zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, wskazujące, iż osoby wybrane przez pracowników do organu nadzorczego będą zwolnione z wymogu posiadania pozytywnej opinii rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych, wymogu posiadania wykształcenia wyższego czy wymogu zdania egzaminu dla kandydata na członka rady nadzorczej. Ponadto, wobec osób wybranych przez pracowników do organu nadzorczego nie będzie obowiązywał zakaz pozostawania w stosunku pracy czy świadczenia usług na podstawie innego stosunku prawnego odnośnie spółki, w której mają być one powołane do rady nadzorczej oraz jej spółek zależnych. Przyjęto również, iż pełnienie funkcji z wyboru w zakładowej organizacji związkowej nie stanowi wykonywania zajęć uniemożliwiających bycie członkiem rady nadzorczej spółki" - czytamy w komunikacie. Konsekwentnie, w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników zostały wprowadzone zmiany mające na celu rozszerzenie udziału pracowników przy wyborze i odwoływaniu członków rad nadzorczych spółek powstałych w wyniku komercjalizacji i działających w ramach grupy kapitałowej jako jednostki dominujące. Ustawa wprowadza zasadę, iż uprawnienia pracownicze dotyczące wyboru i odwoływania przedstawicieli pracowników w radzie nadzorczej spółki będącej jednostką dominującą będą przysługiwały również pracownikom jej spółek zależnych, podano również.
Przepisy przejściowe ustawy przewidują, że spółki, które w dniu jej wejścia w życie wchodzą w skład grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników i są zobowiązane do stosowania nowych regulacji dotyczących określenia grup pracowników uprawnionych do wyboru i odwołania przedstawicieli pracowników w radzie nadzorczej, mają obowiązek dokonania zmian w swoich statutach i innych aktach wewnętrznych w terminie 45 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Ponadto, nowe regulacje dotyczące określenia grup pracowników uprawnionych do wyboru i odwołania przedstawicieli pracowników w radzie nadzorczej stosuje się po raz pierwszy po dokonaniu ww. zmian w statutach i innych aktach wewnętrznych spółek, które w dniu wejścia w życie ustawy wchodzą w skład grupy kapitałowej, czytamy także.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Powstanie holding PKP
W pierwszym tygodniu po świętach wielkanocnych PKP przedstawi koncepcję utworzenia holdingu PKP, wtedy odbędzie się spotkanie zarządów wszystkich spółek kolejowych. Założenia są już gotowe – poinformował prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
Według niego nowa struktura nie odbiera samodzielności spółkom, a wykorzystane zostaną możliwości współdziałania, poczynając od ustalania wspólnej strategii zarządzania, przez wszystkie inne działania, które są częścią wspólną spółek kolejowych.
Na początku do holdingu zostaną zaproszone główne spółki z grupy, a w następnym kroku ich spółki zależne, takie jak na przykład AWT, która jest spółką zależną PKP Cargo.
PKP holding - jak mają współpracować spółki
Na wspomnianym spotkaniu będą reprezentowane zarządy wszystkich spółek, które mają wejść w skład holdingu. Obecni mają też być przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury z ministrem Andrzejem Adamczykiem i wiceministrem Andrzejem Bittelem.
Prezes Mamiński powiedział, że choć w Polsce nie ma typowego prawa holdingowego, to stworzenie takiego organizmu jest możliwe, a przykładem tego są takie grupy jak KGHM, PGNiG, PKN Orlen czy Tauron.
"Możemy wspólnie zarządzać personelem, finansami, możemy wspólnie przeprowadzać szkolenia, robić zakupy. Ponadto możemy mieć wspólną politykę informacyjną, czy skoordynowaną obsługę prawną" - powiedział Mamiński.
Prezes dodał, że dzięki wprowadzeniu struktury holdingowej pojawią się w grupie oszczędności.
Mamiński przypomniał, że silne i duże koleje europejskie są zorganizowane właśnie w strukturach holdingowych.
"Tak jest z niemieckimi kolejami DB, które w roku 2012 wygrały sprawę przed Trybunałem Europejskim. Trybunał stwierdził, że struktura holdingowa przedsiębiorstwa kolejowego jest dopuszczalna. Również francuska kolej SNCF weszła w 2015 r. w strukturę holdingową. Aktualnie koleje włoskie i austriackie zmierzają ku tej strukturze" - powiedział prezes PKP.
Prezes PKP o holdingu
"Skoro mówimy o otwartym rynku i konkurencji, i z jednej strony widzimy silne dobrze zorganizowane spójne podmioty, to ja również chciałbym, żeby Polska kolej była podobnie zorganizowana i w tej konkurencji na równych prawach startowała" - dodał.
Zapewnił, że w strukturze holdingowej będzie wyraźnie rozdzielona część odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową. "Ustalanie stawek dostępu, ustalanie rozkładu jazdy, będzie jasno wydzieloną czynnością zarządcy infrastruktury w ramach holdingu, bo tak stanowi prawo europejskie" - powiedział.
Podkreślił też, że tworzenie holdingu nie będzie się wiązało ze zmianami w akcjonariatach poszczególnych podmiotów, które zechcą do holdingu przystąpić.
"Dokumentem regulującym prawa i obowiązki wszystkich podmiotów w tej strukturze będzie Karta Grupy PKP. Ponadto zawierane będą indywidualne dwustronne umowy definiujące zasady współpracy. W pakiecie własnościowym nie będziemy niczego zmieniać" - dodał.
Według Mamińskiego proces tworzenia pierwszej fazy holdingu, czyli jeszcze bez spółek zależnych głównych podmiotów tworzących holding, potrwałby nie dłużej niż pół roku.
Czesław Warsewicz nowym Prezesem Zarządu PKP CARGO S.A.
Rada Nadzorcza Spółki, w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego, w dniu 26 marca 2018 r. podjęła uchwałę o powołaniu w skład Zarządu PKP CARGO S.A. z dniem 27 marca 2018 r. Pana Czesława Warsewicza, powierzając mu funkcję Prezesa Zarządu oraz Pana Leszka Borowca, powierzając mu funkcję Członka Zarządu ds. Finansowych.
W wyniku dokonanych zmian, skład Zarządu przedstawia się następująco:
Pan Czesław Warsewicz – Prezes Zarządu
Pan Leszek Borowiec – Członek Zarządu ds. Finansowych
Pan Grzegorz Fingas – Członek Zarządu ds. Handlowych
Pan Witold Bawor – Członek Zarządu ds. Operacyjnych
Pan Zenon Kozendra – Członek Zarządu Przedstawiciel Pracowników
Jednocześnie, w związku z wyborem na prezesa PKP Cargo, złożył on dziś rezygnację z pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej - informuje spółka. - Teraz misja "PKP Cargo" - skomentował swoją nominację Warsewicz na twitterze.
Nowy prezes PKP Cargo z wykształcenia jest ekonomistą, absolwentem Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Zarządzanie i Marketing. W latach 1993–1999 działał w sektorze prywatnym, m. in. w Company Assistance i Raab Karcher Energieservice, a od 1997 r. przez 9 lat związany z giełdową grupą kapitałową Provimi – Rolimpex. W latach 2006–2009 byłem prezesem PKP Intercity, potem prowadził spółkę doraczą „Blue Ocean” Business Consulting. Jest członkiem Rady Programowej Prawa i Sprawiedliwości odpowiedzialnym za przygotowanie programu w zakresie transportu.
Ostry zjazd w dół akcji PKP Cargo. Spółka bardzo zawiodła inwestorów
Jest dobrze, ale miało być dużo lepiej. Tak można podsumować wyniki finansowe PKP Cargo za 2017 rok. Spółka zarobiła na czysto 81,7 mln zł zysku, podczas gdy rok wcześniej zanotowała sporą stratę. Ale inwestorzy uważają, że PKP Cargo stać na to, by wypracować zysk co najmniej o 30 proc. wyższy.
Ich apetyt nie został zaspokojony, dlatego zarządzili ewakuację. W piątek (16 stycznia) akcje PKP Cargo traciły nawet 24 proc. Na 3 godziny przed zamknięciem sesji notowania nieco odbiły i strata zmniejszyła się do 18 proc.
Jest zysk, ale mógłby być większy
W 2016 roku PKP Cargo miało aż 133,8 mln zł straty. Dlatego ubiegłoroczny wynik można uznać za sukces. Przychody PKP Cargo S.A. w 2017 roku wyniosły 4 738,6 mln zł, a EBITDA 701,9 mln zł. Zysk netto wyniósł 81,7 mln zł.
W ubiegłym roku spółka przewiozła 119,1 mln ton towarów i wykonała pracę przewozową na poziomie 31 mld tkm. Udział w rynku wg wykonanej pracy przewozowej w Polsce wyniósł 51,6 proc.
- W 2017 r. w spółce dokonano aktualizacji wyceny wartości rezydualnej taboru kolejowego oraz rozwiązanie części odpisu z tytułu trwałej utraty wartości składników taboru kolejowego w kwocie - 27,4 mln zł - czytamy w raporcie.
Skąd wzrost?
"Główną przyczyną wzrostu skorygowanego wyniku w 2017 r. w porównaniu do skorygowanego wyniku 2016 r., była poprawa sytuacji na rynku przewozów, co bezpośrednio przełożyło się na większy wolumen przewozów i wyższe ceny usług przewozowych" - podano także.
Wynik EBITDA wyniósł 701,9 mln zł w 2017 r. i wzrósł o 43,4% r/r. Korekta aktualizacji wyceny wartości rezydualnej taboru kolejowego oraz rozwiązania części odpisu z tytułu trwałej utraty wartości składników taboru kolejowego w 2017 r. nie wpływa na wynik EBITDA, wskazała też spółka.
"Bezpośredni wpływ na uzyskane wyniki w 2017 roku miały zawierane przez nas kolejne ważne umowy handlowe, m.in. z największymi firmami z branży wydobywczej, energetyki i hutnictwa. Cieszymy się, że nasze oferty okazały się na tle konkurencji najkorzystniejsze. Grupa PKP Cargo jest głównym partnerem branży górniczej i energetycznej. Odpowiadamy za 2/3 rynku przewozów węgla w Polsce według pracy przewozowej" - napisał p.o. prezesa PKP Cargo Krzysztof Mamiński w liście dołączonym do raportu.
W 2018 roku pracodawca nie złoży zeznania podatkowego za pracownika
Informujemy, że w związku z licznymi zapytaniami otrzymaliśmy odpowiedź w sprawie braku możliwości składania zeznania podatkowego za pracownika za pośrednictwem pracodawcy.
Izba Skarbowa wyjaśnia, że w 2018 r. płatnik (pracodawca) nie złoży zeznania za podatnika (pracownika). Osoby, które dotychczas korzystały z tego rozwiązania mogą wybrać rozliczenie przez urząd skarbowy i złożyć wniosek PIT-WZ. Na dotychczasowych zasadach można natomiast skorzystać z rozliczenia przez organ rentowy – z tego rozwiązania korzysta wielu emerytów i rencistów.
W marcu 2017 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uchylające przepis art. 37 ustawy regulujący roczne obliczenia podatku przez płatnika. W związku z tym od dochodów osiągniętych od początku stycznia 2017 r. płatnicy nie będą sporządzać za pracowników rozliczenia rocznego PIT-40. Każdy pracownik, który otrzyma informację PIT-11 będzie mógł:
-
podjąć decyzję o samodzielnym sporządzeniu zeznania podatkowego na podstawie otrzymanej od pracodawcy informacji PIT-11 i wysłać zeznanie (np. elektronicznie) do urzędu skarbowego,
lub
-
wypełnić do 16 kwietnia wniosek PIT-WZ, który jest wnioskiem o sporządzenie zeznania podatkowego, wskazując adres poczty elektronicznej, na który ma być wysłana informacja o sporządzeniu zeznania przez urząd skarbowy. Wniosek PIT-WZ podatnik może złożyć wyłącznie w formie elektronicznej.
Na dotychczasowych zasadach można natomiast skorzystać z rozliczenia przez organ rentowy. Taką formę rozliczenia wybiera bardzo wielu emerytów i rencistów, za których obowiązek złożenia zeznania wykonuje ZUS i KRUS. W ubiegłym roku z rozliczenia przez organ rentowy skorzystało ponad 650 tysięcy osób, to ¼ wszystkich podatników.
2018-01-03
Ubezpieczenie PZU
Skorzystaj z ubezpieczenia pracowników od odpowiedzialności materialnej pracowników za straty wyrządzone pracodawcy
Organizacje członkowskie FZZMK oferują członkom związku zawodowego możliwość skorzystania z ubezpieczenia pracowników od odpowiedzialności materialnej pracowników za straty wyrządzone pracodawcy oraz ubezpieczenia w przypadku zawieszenia pracownika w czynnościach lub utracie prawa do wykonywania zawodu.
Ubezpieczyciel (PZU S.A.) zobowiązuje się pokryć straty spowodowane przez pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych do wysokości 7000 złotych, a w przypadku straty w wynagrodzeniu za pracę spowodowaną zawieszeniem w czynnościach lub utratą prawa do wykonywania zawodu ubezpieczyciel pokryje różnicę w wynagrodzeniu do kwoty 5000 złotych.
Proponujemy skorzystać z tej formy ubezpieczenia, ponieważ w ostatnim czasie pracodawcy często wykorzystują możliwości odzyskania części strat (do wysokości wartości trzech wynagrodzeń) spowodowanych przez pracowników po podczas wykonywania obowiązków służbowych np. uszkodzenie taboru, infrastruktury itp.
Warunkiem skorzystania z ubezpieczenia jest przynależność do organizacji związkowej zrzeszonej w Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych i wypełnienie deklaracji ubezpieczenia.
Jeżeli nie wiesz do kogo się zgłosić, zgłoś się do ZZM PKP W JAWORZNIE-SZCZAKOWEJ.
Skorzystaj z ubezpieczenia pracowników od odpowiedzialności materialnej pracowników za straty wyrządzone pracodawcy
Organizacje członkowskie FZZMK oferują członkom związku zawodowego możliwość skorzystania z ubezpieczenia pracowników od odpowiedzialności materialnej pracowników za straty wyrządzone pracodawcy oraz ubezpieczenia w przypadku zawieszenia pracownika w czynnościach lub utracie prawa do wykonywania zawodu.
Ubezpieczyciel (PZU S.A.) zobowiązuje się pokryć straty spowodowane przez pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych do wysokości 7000 złotych, a w przypadku straty w wynagrodzeniu za pracę spowodowaną zawieszeniem w czynnościach lub utratą prawa do wykonywania zawodu ubezpieczyciel pokryje różnicę w wynagrodzeniu do kwoty 5000 złotych.
Proponujemy skorzystać z tej formy ubezpieczenia, ponieważ w ostatnim czasie pracodawcy często wykorzystują możliwości odzyskania części strat (do wysokości wartości trzech wynagrodzeń) spowodowanych przez pracowników po podczas wykonywania obowiązków służbowych np. uszkodzenie taboru, infrastruktury itp.
Warunkiem skorzystania z ubezpieczenia jest przynależność do organizacji związkowej zrzeszonej w Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych i wypełnienie deklaracji ubezpieczenia.
Jeżeli nie wiesz do kogo się zgłosić, zgłoś się do ZZM PKP W JAWORZNIE-SZCZAKOWEJ.