Zmiany w ustawie o związkach zawodowych
W dniu 25 lipca br. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o związkach zawodowych. Po ponad 3 latach od wygrania przez OPZZ sprawy przed Trybunałem Konstytucyjnym, w życie wreszcie wejdą zmiany pozwalające wszystkim osobom świadczącym pracę za wynagrodzeniem, bez względu na podstawę zatrudnienia, tworzyć związki zawodowe i przystępować do nich. Setki tysięcy osób w Polsce, wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych i samozatrudnionych będzie miało prawo skuteczniejszej obrony swoich praw i interesów, co z pewnością wpłynie na podwyższenie standardów i warunków wykonywanej pracy.
Wśród pozostałych najważniejszych zmian w ustawie, należy wskazać:
- wprowadzenie mechanizmów ochronnych na wypadek nierównego traktowania z powodu przynależności związkowej,
- możliwość uwzględnienia innych niż pracownicy osób wykonujących pracę zarobkową w liczbie osób warunkujących uzyskanie uprawnień zakładowej organizacji związkowej, o ile osoby te świadczą pracę przez co najmniej 6 miesięcy na rzecz danego pracodawcy,
- nowe zasady w zakresie obowiązku informacyjnego zakładowej organizacji związkowej względem pracodawcy o liczbie członków – co 6 miesięcy, w terminie do 10 lipca i do 10 stycznia,
- podwyższenie progów reprezentatywności dla zakładowych organizacji związkowych: 8% (dla organizacji zakładowych przynależących do reprezentatywnych central związkowych) oraz 15% (dla pozostałych organizacji związkowych),
- uwzględnianie danej osoby na rzecz uprawnień tylko jednej - wskazanej przez tą osobę - zakładowej organizacji związkowej,
- wprowadzenie procedury weryfikacji liczebności zakładowej organizacji związkowej,
- wprowadzenie terminów na wyrażenie zgody lub odmowę wyrażenia zgody przez zarząd zakładowej organizacji związkowej na zwolnienie chronionego działacza związkowego,
- wskazanie przykładowego katalogu informacji udzielanych przez pracodawcę na wniosek zakładowej organizacji związkowej.
Istotną zmianą jest także dodanie do ustawy o związkach zawodowych przepisu umożliwiającego dotowanie z budżetu państwa składek członkowskich wnoszonych do międzynarodowych organizacji związkowych.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku (wyjątek: art. 1 pkt 14 w zakresie art. 253 ust. 6, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia).
Pismo ZZMK w sprawie określenia optymalnych temperatur w kabinie maszynisty
Spotkania dot. postulatu płacowego w PKP INTERCITY i PKP CARGO S.A.
Informujemy, że Zarządy PKP INTERCITY S.A. i PKP CARGO S.A. zapraszają Przedstawicieli Organizacji Związkowych będących stroną Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy na spotkania w ramach dialogu społecznego dot. postulatu wzrostu wynagrodzeń dla pracowników Spółek.
Spotkania odbędą się w dniach 14 czerwca 2018 r. (PKP INTRECITY) i 15 czerwca 2018 r. (PKP CARGO S.A.) w siedzibach spółek w Warszawie.
W spotkaniach reprezentować nas będą koledzy Grzegorz Samek - Przewodniczący FZZMK oraz Andrzej Konieczny - Wiceprzewodniczący FZZMK i Zdzisław Szewczyk - Wiceprzewodniczący FZZMK .
Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo - Pracownicy oczekują podwyżki wynagrodzenia
W pierwszym kwartale 2018 r. przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 1,22 mld zł, a EBITDA 200 mln zł i były odpowiednio o 11% oraz 36% większe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik netto po trzech miesiącach br. to 36 mln zł i wzrósł o 37 mln zł rok do roku.
Prezes Warsewicz w swojej odpowiedzi kierowanej do związków zawodowych w kontekście żądania płacowego stwierdził, że optymalnym terminem na podjęcie rozmów na temat podwyżki wynagrodzeń będzie publikacja wyników za I kwartał 2018 r. Biorąc pod uwagę bardzo dobre wyniki finansowe spółki wydaje się oczywistym, że żądanie płacowe zgłoszone w dniu 9 kwietnia 2018 roku przez związki zawodowe działające w PKP CARGO S.A. zostanie zrealizowane.
Czekamy zatem na zaproszenie do rozmów płacowych, przypominając jednocześnie, że ten wynik finansowy to zasługa przede wszystkim pracowników spółki.
W związku z dobrymi wynikami finansowymi spółki pojawiły się oczekiwania wypłaty z tego tytułu dodatkowej premii dla pracowników. Zdaniem Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych premia nie może mieć wpływu na wysokość żądania zgłoszonego przez wszystkie organizacje związkowe w postulacie płacowym zgłoszonym w dniu 9 kwietnia 2018 roku.
W komunikacie prasowym PKP Cargo zwraca szczególną uwagę zasługują wyniki w segmencie przewozów intermodalnych oraz kruszyw i materiałów budowlanych, w których grupa zanotowała wzrosty odpowiednio o 23,4% i 104,3% pod względem pracy przewozowej, w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W trzech pierwszych miesiącach br. grupa uzyskała także wzrost w segmencie przewozów metali i rud.
– Pierwszy kwartał bieżącego roku był rekordowy dla Grupy PKP Cargo, co wynikało z konsekwentnej realizacji strategii rozwoju ukierunkowanej na potrzeby rynku i llienta. Cieszy nas wzrost przychodów przy utrzymaniu dyscypliny kosztowej. Dyskontujemy rozwój gospodarczy i boom w inwestycjach infrastrukturalnych wzrostem przewozów w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych oraz intermodalu. Wszystko to ma wpływ na umacnianie naszej pozycji rynkowej i wzrost wartości spółki – powiedział Czesław Warsewicz prezes PKP Cargo.
– Grupa PKP Cargo ma solidne fundamenty rozwoju i źródła jego finansowania. Stawiamy na rozwój organiczny, optymalizację procesów, wykorzystanie efektów synergii spółek z Grupy, budujemy przewagi konkurencyjne w korytarzach Północ – Południe i Wschód – Zachód, analizujemy potencjalne możliwości przejęć na rynku krajowym i zagranicznym. Zwiększamy zasoby i dostosowujemy ofertę, aby jeszcze skuteczniej odpowiadać na zapotrzebowania klientów i rynku – podsumował Prezes Czesław Warsewicz.
Spółka PKP Cargo przygotowała też podsumowanie czynników wpływających na przewozy w poszczególnych segmentach:
Obowiązek wprowadzania oświadczeń do Rejestru maszynistów
Przedsiębiorcy kolejowi zatrudniający maszynistów (niezależnie od formy prawnej) powinni niezwłocznie przekazywać do Urzędu Transportu Kolejowego ich oświadczenia o dodatkowym zatrudnieniu lub niepodejmowaniu dodatkowej pracy. Oświadczenia powinny trafić do UTK jako skan drogą elektroniczną, oryginały należy przesłać w sposób tradycyjny.
Każdy maszynista powinien złożyć pisemne oświadczenie i poinformować przewoźnika lub zarządcę infrastruktury, na rzecz którego świadczy pracę lub usługi o świadczeniu czynności maszynisty lub niewykonywaniu pracy lub usług na rzecz innego przewoźnika. Jednak obowiązek leży również po stronie przedsiębiorcy zatrudniającego kierujących pojazdami kolejowymi. Powinien on na bieżąco za pomocą aplikacji Rejestr maszynistów przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego skany otrzymanych oświadczeń. Przy każdej zmianie zatrudnienia maszynisty oświadczenie powinno być wprowadzone na nowo.
W przypadku zatrudnienia nowych pracowników ich oświadczenia należy wprowadzić do systemu niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu. Do Rejestru maszynistów należy wprowadzić zarówno oświadczenie o świadczeniu pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej, jak również oświadczenia o niewykonywaniu na rzecz innego podmiotu czynności maszynisty albo prowadzącego pojazdy kolejowe.
Oryginał złożonego oświadczenia należy przesłać do Prezesa UTK w terminie 14 dni od otrzymania na adres: Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa. W przypadku niewypełnienia tego obowiązku zarządca, przewoźnik kolejowy lub przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej może podlegać karze pieniężnej zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym.
Podstawa prawna: art. 22ca ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2117)
Powołano Radę Prezesów. EBITDA Grupy PKP CARGO w 2018 ma wynieść 778,7 mln zł
W dniu 7 maja br. spółka PKP CARGO powołała Radę Prezesów w celu integracji i optymalizacji procesów w ramach Grupy PKP CARGO. Rada, której skład tworzą prezesi głównych spółek Grupy, powołała cztery komitety sterujące, w tym komitet ds. aktualizacji strategii Grupy, który do końca bieżącego roku ma przygotować uaktualnioną krótko-, średnio- i długookresową strategię rozwoju. Ponadto Rada przyjęła plan działalności Grupy PKP CARGO na 2018 rok, który zakłada EBITDA Grupy w wysokości 778,7 mln zł, tj. o 10,9% wyższy niż w 2017 roku, przy planowanej masie przewiezionych towarów w wysokości 125,9 mln ton, co da udział Grupy w polskim rynku przewozów na koniec 2018 roku w wysokości 53,9% według pracy przewozowej i będzie wyższy o 2,3 punktu procentowego w stosunku do 2017 roku.
Powołanie Rady Prezesów jest początkiem odzyskiwania udziału Grupy PKP CARGO w rynku oraz stanowi ważny impuls w realizacji konsekwentnej polityki poprawy wyników Grupy - powiedział Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP CARGO S.A.
Kredyt zaufania też ma limit wyczerpania. Pracownicy PKP CARGO S.A. oczekują podwyżek, a Prezes Warsewicz odpowiada...
Jest odpowiedź na wystąpienie związków zawodowych w sprawie wdrożenia podwyżki płac dla pracowników PKP CARGO S.A. od 1 maja 2018 roku, niestety bez konkretów ale z propozycją udzielenia kredytu zaufania dla nowo powołanego zarządu
Związkowcy w PKP CARGO S.A. wystąpili o podwyżkę wynagrodzeń dla pracowników.
Jedenaście organizacji związkowych działających w spółce PKP CARGO S.A. złożyło wspólnie podpisane pismo, które rozpoczyna dialog społeczny w sprawie wzrostu wynagrodzeń dla pracowników PKP CARGO S.A