UWAGA - Partia .Nowoczesna chce likwidacji związków zawodowych
Prezydium Forum Związków Zawodowych z niepokojem obserwuje sposób w jaki działacze partii. Nowoczesna odnoszą się do kwestii funkcjonowania związków zawodowych. Proponowane zmiany zostały przez Naszą Centralę dogłębnie przeanalizowane.
Projekt zmiany ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy – Kodeks pracy umieszczony na
stronie internetowej Nowoczesna.pl zakłada między innymi:
obowiązek wskazania w statucie organizacji związkowej źródła finansowania
działalności związku, sposób ustanawiania i zbierania składek członkowskich oraz
zasady prowadzenia gospodarki finansowej związku – art. 13 pkt 10 ustawy;
odebranie prawa do wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy pracownikowi
zwolnionemu od pracy zawodowej na czas niezbędny do wykonania doraźnej
czynności wynikającej z jego funkcji związkowej w zakładzie pracy i poza nim –
odpowiednio art. 32 ust. 3 oraz art. 25 ust. 2 ustawy;
odebranie organizacjom związkowym prawa do pomieszczeń na działalność
związkową – art. 33 ustawy;
odebranie organizacjom związkowym prawa żądania od pracodawcy pobierania
składek związkowych od pracowników – art. 331 ustawy;
odebrania prawa do wynagrodzenia pracownikom pełniącym funkcję
w międzyzakładowej organizacji związkowej – art. 341 ustawy;
wprowadzenie jawności gospodarki finansowej związków zawodowych i podawanie
sprawozdań finansowych do publicznej działalności poprzez umieszczenie na stronie
internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw pracy – dodany
rozdział 4a (art. 343 i art. 344 ustawy)
Obowiązek równego ponoszenia przez pracodawcę i zakładową organizację
związkową kosztów związanych z działalnością na terenie zakładu pracy komisji
pojednawczej wraz z równowartością utraconego wynagrodzenia za czas
nieprzepracowany przez pracownika w związku z udziałem w postępowaniu
pojednawczym – art. 258 § 2 Kodeksu pracy.
UOKiK nałożył na PKP Cargo 14,2 mln zł kary
Spółka PKP Cargo otrzymała od UOKiK decyzję w sprawie nałożenia 14,2 mln zł kary podając w komunikacie.
"W nawiązaniu do raportów bieżących (...) z dnia 4 grudnia 2013 r., (...) z dnia 17 marca 2014 r. oraz (...) z dnia 23 sierpnia 2014 r., zarząd spółki PKP Cargo informuje, że w dniu 4 stycznia 2016 r. otrzymał decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (...), na mocy której prezes UOKiK stwierdził nadużywanie przez spółkę pozycji dominującej na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych" - napisano w raporcie.
Maciej Libiszewski p.o. prezesa PKP Cargo
Rada nadzorcza PKP Cargo powierzyła Maciejowi Libiszewskiemu pełnienie obowiązków prezesa zarządu spółki do 18 marca 2016 r. Libiszewski jest jednym z nowych członków rady nadzorczej PKP Cargo.
Maciej Andrzej Libiszewski jest z wykształcenia prawnikiem. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, a następnie Polsko-Niemieckie Studium Finansów, Zarządzania i Marketingu.
- To doświadczony negocjator wielokrotnie kończący spory ze stroną społeczną zawarciem porozumienia. Autor programów restrukturyzacyjnych i optymalizacyjnych związanych z finansowymi elementami funkcjonowania spółek prawa handlowego. Prowadził działalność gospodarczą, następnie pracował w firmach związanych z transportem - czytamy w komunikacie spółki.
Libiszewski wielokrotnie był członkiem rad nadzorczych oraz zarządów państwowych, samorządowych i prywatnych spółek kapitałowych (zasiadał w radzie i zarządzie PKP Cargo w latach 2005-2008). W latach 2001-2015 związany był zawodowo z sektorem transportu.
17 grudnia powołano na stanowiska nowych członków rady nadzorczej PKP Cargo. W jej składzie znaleźli się m.in. Andrzej Wach i Czesław Warsewicz. Jakub Karnowski, Piotr Ciżkowicz, Jarosław Bator i Jacek Leonkiewicz zrezygnowali z członkostwa w radzie nadzorczej spółki 17 grudnia.
Porozumienie z dnia 16.12.2015
Podziękowanie 15.12.2015
Adam Purwin złożył rezygnację
Prezes PKP Cargo Adam Purwin złożył dziś (14 grudnia) rezygnację z członkowstwa w zarządzie i kierowania spółką. Ma ona skutek natychmiastowy
PKP Cargo: Konkurencja się zmawia. Jest skarga do UOKiK
PKP Cargo powiadomiło Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o możliwości wystąpienia zmowy przetargowej w odniesieniu do zamówień na przewozy kolejowe i obsługę bocznic. Zdaniem PKP Cargo, jej konkurenci nieuczciwie porozumiewają się, zniekształcając warunki konkurencji.
Sprawa dotyczy m.in. przetargów na przewozy węgla i obsługę bocznic kolejowych najważniejszych grup przemysłowych w Polsce w latach 2016-2017.Oprócz PKP Cargo, oferty w przetargach na przewozy składa konsorcjum zrzeszające najbliższych konkurentów PKP Cargo. W ocenie PKP Cargo uczestnicy konsorcjum mają potencjał do samodzielnej obsługi zadań przetargowych, w szczególności dotyczy to CTL i DB Schenker. "Efekt zmniejszonej konkurencji"– Występujące razem w przetargach spółki są bezpośrednimi konkurentami. Utworzenie przez nich konsorcjum wywołuje tzw. efekt zmniejszonej konkurencji – sprawia, że zamawiający otrzymuje mniej ofert, a więc spotyka się z mniej intensywną rywalizacją cenową o zamówienie – uważa giełdowy przewoźnik.Zdaniem PKP Cargo takie porozumienie jest czynem nieuczciwej konkurencji. – W myśl Ustawy o zamówieniach publicznych, oferta taka powinna zostać odrzucona przez zamawiającego – wnioskuje PKP Cargo.
Ostatnie przetargi na przewóz węgla W maju Enea Wytwarzanie rozstrzygnęła przetarg na przewóz koleją 5,1 mln ton węgla energetycznego z „Bogdanki”, KHW, KW i JSW do swojej siedziby w Świerżach Górnych. Za najkorzystniejszą w postępowaniu, podzielonym na dwa zadania, została uznana oferta o łącznej wartości 62,56 mln zł, należąca do PKP Cargo. Natomiast w sierpniu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Termika wybrało firmy DB Schenker Rail Polska oraz PKP Cargo Service w przetargu na dostawę łącznie 1,2 mln ton węgla kamiennego do swoich elektrociepłowni na Siekierkach i na Żeraniu. W listopadzie okazało się, że konsorcjum firm DB Schenker Rail Polska (lider) i CTL Logistics dostarczy ponad 5,3 mln ton węgla kamiennego do elektrowni Opole należącej do PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Natomiast PKP Cargo przetransportuje około 12 milionów ton „czarnego złota” i ponad milion ton sorbentów wapiennych dla PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.