Odpowiedź na interpelację nr 5101
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Tomasz Żuchowski
Warszawa, 18-08-2016
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na przekazaną przez Posła Dariusza Starzyckiego, interpelację nr 5101, w sprawie modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Katowice – Kraków, przedstawiam poniższe informacje.
22 grudnia 2015 r. PKP PLK SA złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o dofinasowanie dla projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” z ramach środków dostępnych z Instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Inwestycja otrzymała dofinansowanie, obecnie dla ww. projektu uzgadniany jest Grant Agreement – porozumienie określające zasady dofinansowania zawierane pomiędzy Komisją Europejską a PKP PLK SA.
Szkolenia pracownicze a czas pracy
W praktyce ustalania efektywnie przepracowanego czasu pracy często pojawia się problem, czy szkolenia związane ze stosunkiem pracy mają odbywać się w czasie pracy, a tym samym, czy pracodawca jest w obowiązku wypłacić za odbycie szkolenia przez pracownika stosowne wynagrodzenie. Tylko w jednym wypadku ustawodawca przesądził o tym, że dane szkolenie wlicza się do czasu pracy. Mowa tutaj o szkoleniu BHP ujętym w art. 1031 kodeksu pracy. Zgodnie z przywoływanym przepisem pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. Nadto zgodnie z § 3 przywołanego artykułu szkolenia te odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.
CDO MOTO dostępna dla naszych członków na terenie całego kraju
Zarząd ZZPK PRO TEST w Opolu informuje, że wszyscy posiadacze kart CDO24 - Twoja Ochrona Prawna wydanych przez naszą organizację związkową mogą od 23 sierpnia 2016 roku korzystać z usługi SAMOCHÓD ZASTĘPCZY CDO MOTO nieodpłatnie na terenie całego kraju.
W przypadku sytuacji, w której posiadacz karty został poszkodowany podczas kolizji drogowej lub uszkodzenia pojazdu przez osobę trzecią w wyniku czego samochód znajduje się w naprawie lub uległ szkodzie całkowitej, CDO24 zapewnia nieodpłatne dostarczenie na miejsce wskazane przez osobę objętą ochroną i wypożyczenie samochodu. CDO24 rozliczy się bezgotówkowo z ubezpieczycielem sprawcy szkody.
W razie kłopotu prosimy dzwonić do CDO24 na numer 537 003 138 (trzeba podać nr karty CDO24).
Mniejsza liczba etatów związkowych w PKP CARGO S.A.
W związku z decyzją p.o. Dyrektora PKP CARGO S.A. Południowego Zakładu Spółki faktem staje się dostosowanie struktur organizacji związkowych obejmujących swoją działalnością CT Południowym. Zgodnie z opinią prawną przekazaną związkom zawodowym działającym w CT Południowym niektóre organizacje związkowe nieposiadają statusu zakładowych organizacji związkowych.
Oznacza to, że organizacje takie nie mogą być brane pod uwagę np. przy uzgadnianiu przepisów prawa zakładowego, a co najgorsze pracownicy zrzeszeni w tych organizacjach objęci ochroną szczególną wynikającą z "Art. 32 Ustawy o związkach zawdowych" w świetle obowiazującego prawa są tej ochrony pozbawieni, a pracodawca w przypadku zamiaru rozwiązania umowy o pracę z takim pracownikiem nie musi informować o tym fakcie organizacji związkowej.
Dostosowanie struktur związkowych do struktury organizacyjnej pracodawcy spowoduje również ograniczenie etatów zwiazkowych. Poniżej przedstawiamy pisma które otrzymały związki zawodowe.
Informacja- pismo
Pisma FZZMK
IV Pakiet Kolejowy: Między rynkiem a interesem społecznym
Tuż przed wakacjami Parlament Europejski pracował nad IV Pakietem Kolejowym, którego celem jest wykonanie kolejnego kroku w stronę spójnego europejskiego systemu kolejowego. Pakiet składa się z dwóch filarów: politycznego i technicznego. Media w Polsce informując o pakiecie skupiły się na wymiarze technicznym. Jest on ważny, jednak z punktu widzenia pasażera ważniejszy jest wymiar polityczny.
Na czym polega polityczny wymiar transportu kolejowego? Na wyważeniu złotego środka pomiędzy efektywnością rynku a koniecznością dostarczenia wszystkim mieszkańcom dostępu do mobilności. Na rozstrzygnięciu na ile kolej powinna być podporządkowana logice zysku, a na ile logice świadczenia usług publicznych.