Pismo z dnia 25.07,2016
INTERPRETACJA przepisów podatkowych ws. PDO
INTERPRETACJA OGÓLNA Nr DD3.8201.1.2016.MCA MINISTRA FINANSÓW z dnia 23 czerwca 2016 r.
w sprawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie świadczeń pieniężnych otrzymywanych w ramach programów dobrowolnych odejść.
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 631, z późn. zm.), w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, wyjaśniam co następuje.
Nowy członek zarządu PKP Cargo
Zenon Kozendra był też członkiem Rady Nadzorczej PKP Cargo w latach 2001 – 2005 i członkiem zarządu Związku Pracodawców Kolejowych w latach 2006 – 2008. Ponadto zasiadał w radach nadzorczych, takich spółek jak PKP Cargoservice, PKP Cargo Wagon Kraków, PKP Cargo Tabor Karsznice i PKP SA. Jednocześnie Zenon Kozendra złożył oświadczenie o rezygnacji z pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej w PKP SA oraz członka prezydium i sekretarza Rady Sekcji Zawodowej NSZZ ,,Solidarność" w PKP Cargo.
W listopadzie Zenon Kozendra wraz z Leszkiem Miętkiem zostali odwołani przez kierowane przez Marię Wasiak Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju z Rady Nadzorczej PKP SA, gdzie zasiadali jako przedstawiciele pracowników. Byli oskarżani o konflikt interesów. Ministerstwo zmieniło wówczas także statut PKP SA, wprowadzając ograniczenia dla reprezentantów pracowników. – Jeszcze nigdy nie spotkaliśmy się z taką pogardą i lekceważeniem pracowników, nigdy też żadna władza nie posunęła się do tak nikczemnych zachowań w stosunku do kolejarzy jak obecna – napisali wówczas w oświadczeniu.
Kolej przewozi mniej towarów. Coraz niższy udział PKP Cargo
Jak dodaje, pomimo „wahnięcia” jeśli chodzi o przewiezioną przez kolej masę w maju (-7% r/r), od początku roku w przewozach towarowych mamy raczej do czynienia ze stagnacją . – Kolej zakończy z tradycyjnym wynikiem w okolicy 220-225 mln ton, choć to zależy od tego co jak będzie wyglądała jesień, która zwykle "robi" wynik w przewozach towarowych – przewiduje Litwin.
– Spadki w przewozach towarów są funkcją zmniejszenia skali inwestycji infrastrukturalnych po zakończeniu perspektywy finansowej 2007-2013 (2015) i związanych z tym przewozów kruszyw i materiałów budowlanych, co najbardziej odczuwa branża budowlana. Inwestycje ogłaszane przez poprzedni zarząd PKP PLK (tzw. „Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych”) okazała bardziej zabiegiem marketingowym, niż realnymi działaniami zarządcy infrastruktury – dodaje Marcel Klinowski, szef zespołu ds. transportu Stowarzyszenia Republikanie.
Jego zdaniem, odwrócenie tego trendu będzie możliwe wraz z rozpoczęciem kolejnych inwestycji infrastrukturalnych. – Większe zmiany na rynku przewozów towarów wymagają działań rządu zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego, szczególnie względem transportu drogowego, ponieważ praktycznie całe wzrosty przewozu towarów w gospodarce „konsumuje” transport drogowy – podsumowuje.
Przewieziona masa ogółem. Rys. UTK
Coraz gorzej idzie PKP Cargo
W okresie od stycznia do maja tego roku PKP cargo przetransportowało niewiele ponad 37 mln ton ładunków, czyli o ponad 4,5 mln ton mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Masa przewiezionych ładunków była więc o 11% niższa. W tym samym okresie praca przewozowa zmalała o ponad 9% do poziomu nieznacznie przekraczającego 10 mld tnkm. To były największe spadki spośród wszystkich operatorów, których dane zaprezentowane zostały przez UTK.
Na koniec maja na PKP Cargo przypadało 43,5% przewożonej koleją masy ładunków oraz 51% wykonywanej przez podmioty z tej branży pracy przewozowej. Było to odpowiednio o 4,1 p.p. oraz 5 p.p. mniej niż w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2015 roku. Spadki są więc znaczące. Na koniec roku 2015 na PKP Cargo przypadało 47,5% masy oraz 55,6% pracy przewozowej. Trzy lata wcześniej, w roku 2012 udziały w masie przekraczały 50%, zaś w pracy przewozowej 60%.
Rośnie Lotos Kolej, Ciech i najmniejsi operatorzy
Spośród pozostałych operatorów warto odnotować dobre wyniki Lotos Kolej, której wzrost jest stały już od dłuższego czasu. Dzięki temu na spółkę Lotosu przypada już ponad 10% całości wykonywanej pracy przewozowej. Znaczące wzrosty odnotowało CTL Logistics, ale ponieważ UTK nie podaje danych dla wszystkich spółek z tej grupy trudno odnosić je do lat poprzednich.
Dobrze poradziło sobie także Ciech Cargo, któremu najwyraźniej służy praca na rzecz spółek z grupy Ciech. Warto też odnotować stosunkowo dużą stabilność przewozów wykonywanych przez mniejszych operatorów. W porównaniu z ubiegłym rokiem mamy większą liczbę operatorów, którzy przekroczyli próg 0,5% udziałów rynku.
Wzrosty w Niemczech
Jak zaznacza Michał Litwin z ZNPK, w statystykach zawsze najciekawsze jest to, czego owe statystyki nie uwzględniają. – W tym kontekście warto zauważyć zwiększającą się aktywność polskich przewoźników na rynku... niemieckim – mówi Litwin. Jego zdaniem dowodzi to, że wszystkie przeszkody w rodzaju utrudnień eksploatacyjnych na sieci czy wysokich stawek dostępu motywują przewoźników do szukania alternatywnych sposobów zatrudnienia posiadanego taboru.
Wszyscy spośród największych polskich przewoźników mają możliwość świadczenia usług przewozowych w Niemczech. – To sieć, na której średnia prędkość pociągów towarowych jest dwa razy wyższa niż w Polsce, a przy tym tamtejsze stawki dostępu są niższe. Taka dywersyfikacja portfela z jednej strony zmniejsza ryzyka przewoźników, ale też rodzi ryzyko zmniejszających się przychodów polskiego zarządcy – podsumowuje przedstawiciel związku przewoźników.
Od 1 września koniec tzw. syndromu pierwszej dniówki - prezydent podpisał ustawę
Od 1 września br. pracodawca będzie miał obowiązek podpisania z pracownikiem umowy przed dopuszczeniem go do pracy – prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Kodeksu pracy likwidującą tzw. syndrom pierwszej dniówki.
Nowelę przygotował resort rodziny, pracy i polityki społecznej.
Obecnie umowa może być dostarczona pracownikowi do końca pierwszego dnia pracy (tzw. syndrom pierwszej dniówki). Pozwala to na odwlekanie formalności, a w przypadku kontroli – na tłumaczenie, że pracownik jest zatrudniony dopiero pierwszy dzień, zatem ustawowy termin zawarcia umowy jeszcze nie minął.
Jeszcze przed uchwaleniem ustawy szefowa MRPiPS mówiła PAP, że przypadki tego rodzaju nadużyć były częste. Zwróciła uwagę, że jeśli w sytuacji, gdy nie ma takiej umowy, dojdzie do wypadku, a jak podkreśliła, wypadki często zdarzają się w pierwszych dniach pracy – to okazuje się, że taka osoba jest niezabezpieczona.
"To już dawno należało uporządkować" – oceniła Rafalska.
Nowela ma zapobiec takim nadużyciom. Z chwilą, gdy wejdzie w życie, pisemna umowa o pracę lub pisemne potwierdzenie ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę, będzie musiało być wręczone pracownikowi jeszcze przed dopuszczeniem go do pracy. Drugi egzemplarz musi posiadać pracodawca.
Za brak pisemnego potwierdzenia warunków umowy przed dopuszczeniem pracownika do pracy, pracodawcy grozić będzie nadal kara grzywny. Pozostanie ona w niezmienionej wysokości – od 1 tys. do 30 tys. zł.
Jak przekonuje MRPiPS, posiadanie pisemnej umowy o pracę albo pisemnego potwierdzenia warunków pracy przed dopuszczeniem do pracy ułatwi pracownikom dochodzenie przysługujących im świadczeń i uprawnień ze stosunku pracy, a także korzystanie z ochrony gwarantowanej przez przepisy ubezpieczeń społecznych. Państwowa Inspekcja Pracy zyska bardziej efektywne narzędzie do skutecznej kontroli w zakresie legalnego zatrudniania pracowników – inspektorom łatwiej będzie udowodnić nielegalne zatrudnienie, bo pracodawca nie będzie już mógł się tłumaczyć, że pracownik jest zatrudniony pierwszy dzień.
Nowelizacja Kodeksu pracy wejdzie w życie 1 września br.
FZZMK nie podpisała porozumienia w PKP CARGO S.A.
We wtorek 22 czerwca 2016 odbyło się spotkanie stron ZUZP w PKP Cargo S.A. dotyczące realizacji wystąpienia Okręgowego Inspektora Pracy z dnia 15 października 2015 roku oraz zobowiązania wynikającego z zapisów paktu Gwarancji Pracowniczych dotyczącego corocznego wzrostu wynagrodzeń.
Związki zawodowe przystały na przesunięcie terminu decyzji dotyczącej ewentualnej zmiany wynagrodzeń do końca grudnia 2016 roku podpisując porozumienie w tej sprawie.
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych uznała treść porozumienia za niezgodne z interesami pracowników i nie podpisała tego dokumentu.
Przedstawiciele Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych poinformowali, że pracownicy PKP S.A. otrzymali podwyżkę 300 złotych od marca 2016, natomiast pracownicy PKP PLK otrzymali w tym roku podwyżkę 125 złotych. Starając się zrozumieć sytuację spółki przedstawioną na spotkaniu przez zarząd PKP CARGO S.A. zaproponowaliśmy zapis o wypłacie pracownikom PKPCARGO S.A. jednorazowej premii oraz dokonanie zapisu, że mające nastąpić we wrześniu spotkanie powinno zakończyć się ustaleniem zasad i wysokości podwyżki wynagrodzeń.
Żadna z tych propozycji nie znalazła ani akceptacji zarządu ani też wsparcia ze strony innych organizacji związkowych .
Poniżej treść porozumienia