USTAWA O RADZIE DIALOGU SPOŁECZNEGO W DZIENNIKU USTAW
27 sierpnia 2015 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1240 opublikowana została ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, co oznacza jej wejście w życie po upływie 14 dni tj. 10 września 2015 r.
Ustawa o RDS wzmacnia partnerów społecznych, nadaje im nowe uprawnienia, m.in. tzw. pośrednią inicjatywę ustawodawczą - przedstawiania aktów prawnych, a także ich opiniowania. Daje ona szansę partnerom społecznym na przedstawianie swoich propozycji rozwiązań prawnych, wzmacnia też dialog regionalny.
Członków Rady Dialogu Społecznego będzie powoływał Prezydent RP, a jej przewodniczący będzie rotacyjnie przedstawicielem organizacji związkowych, pracodawców oraz strony rządowej.
Szczególną wartością ustawy o RDS jest jej wypracowanie w dialogu autonomicznym partnerów społecznych, a także rzadka w praktyce niemal jednomyślność co do niej parlamentarzystów.
Powołanie składu nowej Rady oraz organizacja jej biura planowana jest na najbliższe tygodnie.
156 mln zł zysku netto Grupy PKP Cargo
Grupa PKP Cargo wypracowała 156 mln zł zysku netto w pierwszym półroczu 2015 roku. Przychody wyniosły 2,1 mld zł. Przewoźnik zapewnia, że widzi pozytywne efekty przejęcia spółki AWT.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, w niewielkim stopniu zmniejszyła się skala działalności PKP Cargo. Zarówno przychody, jak i koszty operacyjne spadły o ok. 2 procent. Jednak mimo, że spadek przychodów operacyjnych był o 6 mln zł większy, niż spadek kosztów, zysk netto udało się poprawić aż o 28 mln zł (22 proc.), do poziomu 156 mln zł. Wyjaśnienie tej sytuacji można znaleźć w portalu Monitor.
W Punktach Utrzymania Taboru należących do Grupy PKP Cargo naprawiane są wagony AWT, a w Czechach dokonywane będą przeglądy lokomotyw wykonujących pracę na terytorium południowych sąsiadów Polski. W pierwszym półroczu 2015 roku spółce udało się obniżyć o 6 proc. koszt dostępu do infrastruktury (do 22,4 zł za 1 tys. km), m.in. dzięki konsekwentnemu uruchamianiu składów o większej masie całkowitej. Wzrosły też wskaźniki średniego tonażu pociągu brutto na lokomotywę pracującą oraz czas pracy lokomotyw w dobie.
Pracownicy PKP Cargo za strajkiem 2015
Ponad połowa pracowników PKP Cargo wzięła udział w referendum strajkowym. Prawie każdy uczestnik opowiedział się za przeprowadzeniem strajku. Związki żądają 2,5-krotnie większych podwyżek, niż przyznał zarząd spółki.
Krajowy Komitet Protestacyjno Strajkowy działający w PKP Cargo poinformował dziś, że w referendum strajkowym ogłoszonym w dniu 28 lipca 2015 r. w spółce wzięło udział 57 % zatrudnionych w Spółce pracowników. Spośród pracowników biorących udział w referendum 96 % opowiedziało się za przeprowadzeniem strajku. W najbliższych dniach zostaną podjęte dalsze decyzje wynikające z wyników przeprowadzonego referendum strajkowego.
Zarząd PKP Cargo podjął decyzję o przyznaniu od 1 lipca 2015 roku wszystkim pracownikom PKP Cargo podwyżek. Będzie to kosztować spółkę 50 mln zł rocznie. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj. Oczekiwania związków są jednak ponad dwukrotnie większe – chodzi o 250 zamiast 110 zł w wynagrodzeniu zasadniczym. Opisaliśmy je dokładnie w tym miejscu.
Wydajność wzrosła od 15% do 20%. Pracownicy pracują ponad siły, łamane są zasady bezpieczeństwa, regulaminy i przepisy. Jeśli dodamy do tego chybione inwestycje zagraniczne i przeszacowane przetargi na przewozy mamy obraz zarządu, który zainteresowany jest jedynie wyciśnięciem ze Spółki jak największego zysku, nie bacząc na to co będzie w przyszłości. Dlatego jako związki zawodowe zwracamy się do pracowników o wzięcie udziału w prowadzonym przez wszystkie związki zawodowe referendum - apelowali związkowcy. Jak widać - skutecznie. Teraz w ich rękach decyzja o strajku.
Pismo do Ministra Pracy i Polityki Społecznej
FZZMK 05/08/15 Warszawa, dn. 05.08.2015 r.
Szanowny Pan
Władysław Kosiniak-Kamysz
Minister Pracy i Polityki Społecznej
W Imieniu Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych zwracamy się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o podjęcie niezbędnych działań wobec naruszenia przepisu ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych przez Zarząd Spółki PKP CARGO S.A. z siedzibą w Warszawie, prowadzący w okresie od dnia 28 lipca 2015 r. do dnia 30 lipca 2015 r. mediacje ze stroną związkową w ramach sporu zbiorowego, w związku z podjęciem w dniu 29 lipca 2015 r. uchwały w przedmiocie dokonania od dnia 01 lipca 2015 r. wzrostu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przez pracodawców działających w Spółce, sprzecznej z postulatami organizacji związkowych i wobec tego niweczącej porozumienie między stronami w trwającym sporze zbiorowym.
W ocenie Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych doszło w tym przypadku do naruszenia przez Zarząd Spółki PKP CARGO S.A. przepisu art. 14 ustawy z dnia 23 maja 1991 r.o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Zgodnie z treścią art. 14 powołanej wyżej ustawy, postępowanie mediacyjne kończy się podpisaniem przez strony porozumienia, a w razie nieosiągnięcia porozumienia – sporządzeniem protokołu rozbieżności ze wskazaniem stanowisk stron, a czynności tych dokonuje się przy udziale mediatora. Z sekwencji zdarzeń jasno wynika, że uchwała w przedmiocie dokonania od dnia 01 lipca 2015 r. wzrostu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przez pracodawców działających w Spółce, trzeba dodać sprzeczna z postulatami organizacji związkowych, została podjęta w dniu 29 lipca 2015 r., to jest w przeddzień zakończenia sporu zbiorowego, trwającego do dnia 30 lipca 2015 roku.
Zatem celem pracodawcy nie było zawarcie porozumienia, skoro postępowanie mediacyjne było w toku, a pracodawca podjął już uchwałę niezgodną z postulatami związków zawodowych.