Strajk w PKP CARGO S.A. - 9 listopada 2015
FZZMK prosi członka zarządu PKP CARGO S.A. Dariusza Browarka o zoragnizowanie spotkania.
Szanowny Panie Prezesie,
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych na podstawie § 32 pkt 3 Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP dla pracowników zatrudnionych przez zakłady PKP CARGO S. A. z dnia 14 lutego 2015 roku uprzejmie prosi o zorganizowanie spotkania przedstawiciela załogi w Zarządzie Spółki z przedstawicielami naszej organizacji. Tematem spotkania będzie omówienie skutków jakie niosą dla pracownika mające nastąpić zmiany organizacyjne, w związku z prowadzonym procesem reorganizacji obszaru sprzedaży w grupie PKP CARGO. Z uwagi na bardzo liczne pytania płynące ze strony pracowników, których ewentualne zmiany będą dotyczyć obecność na spotkaniu Dyrektora Zarządzającego ds. Strategii i Organizacji Grupy oraz Dyrektora Biura d/s Pracowniczych uważamy za niezbędną. Sugerujemy termin spotkania na ostatni tydzień października 2015 roku w siedzibie Spółki w Warszawie.
Przewodniczący Federacji
/-/
Grzegorz Samek
Związkowcy odwołani z Rady Nadzorczej PKP Cargo
Nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy PKP Cargo podjęło uchwały ws. odwołania Krzysztofa Czarnoty oraz Marka Podskalnego ze składu rady nadzorczej spółki
Fot. PKP CARGO
Uzasadnieniem odwołania Marka Podskalnego oraz Krzysztofa Czarnoty ze składu rady nadzorczej jest "utrata zaufania w związku z konfliktem interesów członków rady nadzorczej". Reprezentują oni związki zawodowe w spółce. – Na jednym z ostatnich posiedzeń rady nadzorczej przedstawiciele związków, którzy pobierają za obecność 10 tysięcy złotych, nie wywiązali się ze swoich obowiązków i nie zagłosowali za podwyżkami. Dlaczego? Bo są w konflikcie interesów jako funkcjonariusze związków – mówił niedawno prezes PKP SA Jakub Karnowski. Na początku września Podkalny i Czarnota otrzymali opinię prawną o działaniu na szkodę spółki.
- Nie chodzi o to, by w radzie nie było członków załogi, tylko o to, żeby te same osoby nie prowadziły jednocześnie sporu z zarządem. Zasiadający w radzie nadzorczej związkowcy domagali się informacji o spółce, do których jako członkowie rady mieli prawo, a następnego dnia przychodzili z tymi informacjami na negocjacje płacowe z zarządem - powiedziała dziś portalowi Money.pl osoba zbliżona do władz spółki.
Zmiany w statucie sprzeczne z prawem?
Dziś zatwierdzono również zmiany w statucie spółki PKP Cargo, o których można przeczytać w tym miejscu. Zmiany dotyczą głównie określenia koniecznych kompetencji członków rady nadzorczej, w szczególności tych wybranych przez pracowników. W treści zaproponowanej przez akcjonariusza znajdują się zapisy mówiące o tym, że członek zarządu nie może jednocześnie pełnić funkcji z wyboru lub zasiadać w organach zakładowej, ponadzakładowej lub ogólnokrajowej organizacji związkowej, federacji związków zawodowych lub konfederacji związków zawodowych.
Zdaniem związkowców, zmiany te są sprzeczne z prawem. Chodzi o to, że pakt gwarancji pracowniczych zapewnia udział trzech przedstawicieli związków w radzie nadzorczej i jednego w zarządzie spółki. „Zmiany w statucie spółki unicestwią partnerstwo i dialog społeczny. A trzeba pamiętać, że pakt gwarancji pracowniczych stanowi prawo w rozumieniu kodeksu pracy” – przekonuje Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP.
Zdaniem strony związkowej właściciel, wykluczając z rady nadzorczej dotychczasowych przedstawicieli pracowników, ingeruje w uprawnienia wynikające z paktu w sposób nieuprawniony. „Niedopuszczalne jest, by właściciel w sposób jednostronny decydował kto może być przedstawicielem pracowników” – pisali w liście do minister Wasiak związkowcy.
- Żadna władza nie lubi jak jej patrzy się na ręce (...) ale tylko ekipa bankomatów posunęła się do tego, żeby odwoływać związkowców z rady nadzorczej - komentuje wiceprzewodniczący Federacji ZZP PKP Jan Przywoźny. Jak dodaje, odwołani mieli wieloletnie doświadczenie w pracach w radzie i dobre przygotowanie merytoryczne.
Czy będzie strajk w PKP Cargo?
Wkrótce skonfliktowane z zarządem związki zawodowe mają podjąć decyzję o strajku w PKP Cargo. Zdaniem Karnowskiego związkowcy są gotowi wykoleić działalności PKP Cargo w walce o zaledwie 40 złotych dalszych podwyżek (na portalu "RK" analizowaliśmy, że rozbieżność jest większa - przyp. JM).
Na dziesiejsze decyzje Rady Nadzorczej negatywnie zareagowali inwestorzy. Akcje spółki spadły o trzy procent.
Sejm uchwalił zmiany w ustawie
14 września 2015
Zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy niektórymi przewoźnikami kolejowymi - wprowadza nowela ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym uchwalona w piątek przez Sejm.
Za uchwaleniem ustawy głosowało 271 posłów, 149 było przeciw, a trzech posłów wstrzymało się od głosu. Wcześniej poparcia nie uzyskał wniosek PiS o odrzucenie ustawy w całości.
Nowela dostosuje polskie prawo do regulacji UE, po tym tym, gdy postępowanie prowadzone przez Komisję Europejska wykazało, że Polska nie wdrożyła do prawa krajowego przepisów dyrektywy unijnej z 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, regulujących warunki prowadzenia rachunkowości przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury.
Dodatkowo KE uznała za sprzeczne z dyrektywą unijną przepisy ustawy o transporcie kolejowym, które przewidują odstępstwo od wymogów prowadzenia odrębnej rachunkowości przy wykonywaniu działalności przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury przez jednego przedsiębiorcę.
Wprowadzone na mocy nowelizacji przepisy wprowadzają szczególne zasady prowadzenia rachunkowości przez przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury i operatorów publicznego transportu zbiorowego na kolei poprzez prowadzenie i publikowanie odrębnych bilansów oraz zestawień zysków i strat dla zarządzania infrastrukturą, wykonywania przewozów pasażerskich i towarowych oraz przewozów realizowanych w ramach świadczenia usług w publicznym transporcie zbiorowym.
Komunikat związku pracodawców kolejowych
18-09-2015
Związek Pracodawców Kolejowych informuje, że 18 września 2015 roku zostało złożone wypowiedzenie Porozumienia z 17 kwietnia 2003 roku zawartego pomiędzy Związkiem a Ponadzakładowymi Organizacjami Związkowymi w sprawie wzajemnych zobowiązań stron PUZP dla Pracowników zatrudnionych przez Pracodawców zrzeszonych w Związku Pracodawców Kolejowych.
Informujemy, że nie jest prawdziwą przedstawiana przez przedstawicieli organizacji związkowych informacja, iż wypowiedziane zostało Porozumienie w sprawie ulg przejazdowych. Porozumienie to pozostaje w mocy i obowiązuje bezterminowo.
Natomiast przekazane w dniu dzisiejszym wypowiedzenie dotyczy wyłącznie Porozumienia regulującego zasady współpracy między pracodawcami a związkami zawodowym na kolei. W szczególności regulowało ono takie kwestie jak zobowiązanie ZPK do zatrudniania osób wskazanych przez ogólnokrajowe organizacje związkowe oraz procedurę tzw. dialogu społecznego. Ponadto nakładało na PKP S.A. obowiązek zapewniania pomieszczeń biurowych dla niektórych związków zawodowych.
Należy podkreślić, że od ponad 2,5 roku nastąpiło faktyczne zaniechanie przez strony stosowania procedury uregulowanej w przedmiotowym Porozumieniu, a roczne koszty zatrudnienia działaczy związkowych przez ZPK wynoszą prawie 450 tysięcy złotych. Dodatkowo przeprowadzana analiza prawna wskazała na wątpliwości prawne związane z zatrudnianiem działaczy związkowych przez ZPK w sytuacji, w której osoby te nie świadczą żadnej pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy na rzecz Związku Pracodawców Kolejowych.
EUROPEJSKI DZIEŃ MASZYNISTY KOLEJOWEGO 2015
Z okazji Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego w imieniu Związku Zawodowego Maszynistów PKP w Jaworznie- Szczakowej oraz własnym składa wszystkim maszynistom najserdeczniejsze życzenia bezpiecznej pracy zawodowej. Życzę dużo zdrowia, sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym, wszelkiej pomyślności, spokoju i nadziei na lepsze jutro.
Życzę, aby każdy dzień służby upływał w życzliwej atmosferze, aby takie wartości jak oddanie i poświęcenie były obecne w Państwa życiu zawodowym i prywatnym.
Niech na semaforze zawsze jest zielone, a marzenia Wasze z nawiązką będą spełnione.
Za Radę,
Przewodniczący
-//-
Andrzej Konieczny